Vem är Sandra från Bolt? – Nyhetsbrev #1
Vem är Sandra?
Sandra är en fantom. Ett spöke. Det vill säga, hon finns inte på riktigt. Men det betyder dock inte att hon inte har ett viktigt syfte: Personalisering.
En e-post från Sandra är en viktigt del för att öka open rate. Det är mycket mer sannolikt att en e-post från Sandra öppnas och leder till konvertering än en e-post från Bolt. Flera studier pekar på att det är mellan 15-35% mer sannolikt att en e-post från en person i företaget öppnas, än om företaget själv skickar.
Det är mycket enklare för läsaren att bygga en relation med en människa till skillnad från ett ansiktslöst företag. Du bör tänka på detta i dina kommande e-poster.
Du kan läsa mer om personalisering i vår blogg.
I bilden nedanför går vi igenom en e-post från Sandra och granskar vad som är bra och vad som är dåligt med just detta utskick.
Det som är bra:
E-posten börjar bra med både ämnesraden och headlinen som stöttar innehållet. I första paragrafen lyfts alla Bolts fördelar fram. Roligt, prisvärt och säkert.
Sedan länkas det till deras sida som stöttar innehållet för de som vill veta mer. På så vis slipper dom dunka in för mycket information i e-posten vilket skadar konverteringen.
Bulletpoints täcker kortfattat vad som finns i säkerhetskittet i ett format som uppfattas lätt av läsaren.
Det avslutas med en bild samt en 2 rads instruktion om hur du kommer igång med säkerhetskittet.
I botten finns länkar till alla sociala kanaler för mer engagement, samt en opt-out för kommande e-poster vilket är ett måste på grund av GDPR lagen
Hela e-posten landar på 120 ord och innehåller mycket information samt en inbound länk, snabbläst, informativ och personlig. Mycket bra!
Det som är mindre bra:
Ingen av bilderna i e-posten har länkar. Logotypen i toppen länkar inte till hemsidan och e-postens CTA “Starta en resa” har inte heller en länk.
Att inte trippelkolla länkar är ett kritiskt misstag i utskick som skadar hela konverteringsgraden.
Vad kan vi lära oss av detta?
Även en bra e-post kan begå kritiska misstag. Avsaknaden av länkar till önskad konvertering (att hyra en scooter) finns inte. Därför blir e-posten meningslös bortsett från brand awareness och uppbyggnad av kundrelation.
Trippelkolla alltid dina länkar. När en e-post har skickats finns det inte möjlighet att ändra den, allting måste vara 100% innan utskick.
Håll utkik i din inkorg varje Fredag morgon för mer granskningar av e-poster. Om du vill att vi ska granska dina utskick så får du gärna svara på detta mailet.
Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få nya utskick varje Fredag!
Tack för att du läste.
Vänliga hälsningar
Anton och R.I.M teamet.
Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.
Pontus Sjöberg
Co-founder Scandinavian Luxury GroupRIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.
Gustav Lundin
Head Of E-Commerce Outl1Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.
Sophia Marinho de Lemos
Co-founder & CEO Källa"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."
Marcus Linder
Head of CRM PopHouse Entertainments"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"
Martin Eivy
Founder Eivy ClothingKan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!
Anton Ekström
CTO Villahome.seBoka samtal
Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.