Kan det vara bra att dina rabattkoder sprids?

Kan det vara bra att dina rabattkoder sprids?

Rabattkoder – problem eller potential?

När man jobbar med rabattkoder kan det kännas frustrerande när de sprids utanför den tänkta målgruppen. Det kan leda till att kunder lämnar kassan för att leta efter en kod, och ofta hittar de koder som inte ens fungerar. Detta problem gör att många företag väljer att inte använda rabattkoder alls. Men vad händer om vi ser det från en annan vinkel?

Ett konkret exempel

Vi hade en intressant upplevelse med en av våra kunder i november. Vi skickade ut ett SMS till ett litet segment av deras VIP-kunder med en tidsbegränsad rabattkod. Resultatet? Vi kunde spåra sex genomförda köp. Inte så mycket, men med tanke på kundens höga ordervärden var det inte illa. Vi rapporterade detta till kunden, som i sin tur meddelade oss att de faktiskt hade fått cirka 14 köp med koden. En otroligt bra avkastning på ett litet SMS-utskick!

En oväntad twist

Men här kommer det intressanta.

Det visade sig att en av mottagarna av SMS:et hade delat rabattkoden i en Facebookgrupp dedikerad till produkter inom kundens nisch. Tänk dig att du säljer biltillbehör – gruppen handlade om att mecka med bilar. Facebookgruppen hoppade direkt på erbjudandet, och resultatet blev att en stor majoritet av de som använde rabattkoden var förstagångsköpare.

Det som först såg ut som ett litet experiment visade sig bli en effektiv nykundsanskaffning.

Vad kan vi lära oss av detta?

1. Rabattkoder som skapar nya kundresor

Rabattkoder som inte avbryter ett pågående köp kan skapa nya kundresor. Denna kod fungerade inte som en “räddare” för ett pågående köp utan som en gnista som aktiverade en helt ny målgrupp.

2. Produkter och community är avgörande

Din produkt måste vara värd att prata om. Dina ambassadörer måste vara trovärdiga och genuina.

3. Referral-program som strategi

Även om detta exempel skedde av en slump, ser vi en stor potential i att aktivt jobba med referral-program som en del av lojalitetsstrategin.

Framåtblick

Vi ser fram emot att utveckla dessa initiativ vidare under 2025 och hjälpa fler företag att kombinera nykundsanskaffning med lojalitetsbyggande på ett kreativt och effektivt sätt.

Hur jobbar du med rabattkoder?

Hur arbetar du med rabattkoder och nykundsanskaffning? Vi vill gärna höra dina tankar!

Tveka inte att kontakta oss om du vill ta din CRM-strategi till nästa nivå och skapa långsiktig framgång för ditt företag.

För fler tips, ladda ned vår ultimata guide för e-postmarknadsföring eller hur du kommer igång med klaviyo.

Dela:

Pontus Sjöberg

Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.

Pontus Sjöberg

Co-founder Scandinavian Luxury Group
Gustav Lundin

RIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.

Gustav Lundin

Head Of E-Commerce Outl1
Sophia Marinho de Lemos

Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.

Sophia Marinho de Lemos

Co-founder & CEO Källa
Marcus Linder

"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."

Marcus Linder

Head of CRM PopHouse Entertainments
Martin Eivy

"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"

Martin Eivy

Founder Eivy Clothing
Anton Ekström

Kan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!

Anton Ekström

CTO Villahome.se

Boka samtal

Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.