Hur blir en e-handel framgångsrik?
Som e-handlare kan det dock vara svårt att sticka ut ur mängden när det finns så mycket annat att för kunden att välja på. Men med dessa fem knep kan du se till att ditt varumärke får en egen identitet, och att din kundbas och försäljning växer på ett hållbart sätt.
Så fortsätt läsa, idag ska vi gå igenom hur en e-handel blir framgångsrik.
E-postmarknadsföring
All e-handel använder e-postmarknadsföring till en viss grad, men det är många som inte utnyttjar kanalens fulla potential.
E-poster är ditt podium för kontakt med kunder. Via e-poster kan du sälja produkter, be om feedback, ha dialoger med kunder och lyfta fram dina exklusiva erbjudanden. Ingen annan marknadsföringskanal kan skryta om samma användbarhet.
Det som ofta skiljer en framgångsrik e-handel från en som står still är ofta hur bra e-postmarknadsföring de har, samt hur mycket energi de lägger på att ytterligare optimera deras utskick och automationer.
Se över dina flöden och nyhetsbrev. Hur ser dina performance analytics ut?
Din riktlinje för försäljning med e-post ska vara mellan 15-30% av din totala försäljning, om den är långt under så finns det gott om utrymme att förbättras.
Bra e-postmarknadsföring gör så att:
- Din försäljning ökar
- Du får en dialog med dina kunder
- Du enkelt kan samla in feedback och social presence
- Kundrelationen blir starkare
Content
Bloggar, guider, artiklar, cases och närvaro på sociala medier. Allt går ihop för att urskilja dig från mängden och framhäva ditt varumärkes auktoritet i din bransch.
En stark contentstrategi sätter dig högst upp i Googles sökmotor vilket lockar likasinnade potentiella kunder till din hemsida.
Om din contentstrategi innehåller t.ex en “Ultimat guide för överlevnadsutrustning” så kommer alla besökare som hittar till dig vara intresserade av dina produkter, det vill säga, om du säljer överlevnadsutrustning såklart.
Med bra fokus på content till din e-handel så kommer du se en stadig ökning av organisk söktrafik och du visar även för dina kunder att du har ett genuint intresse för dem och ditt varumärke.
Bra content gör så att:
- Du dyker upp i sökmotorer
- Kundrelationerna blir bättre
- Du lockar rätt kunder
- Din branding blir tydligare
- Dina kunder gör reklam åt dig via delning
Copy
Bra copy är en större investering för en nystartad e-handel och en kritiskt del till att lyckas.
Sanningen är att du kan ha den bästa digitala närvaron i hela din bransch med en enorm budget för marknadsföring och content — men om din copy inte håller måttet så kommer det inte generera dig någonting.
Din copy är din försäljare, men till skillnad från en säljare i en butik så behöver du bara göra en enda investering för copy som kommer sälja dina varor i flera år.
Många e-handlare väljer att ta tag i sin copy själva eller kasta tärningarna med en billigare frilansare från upwork eller fiverr. Detta kan gå hur som helst, men se till att din copy reflekterar budskapet som ditt varumärke vill utstråla, och även att mallarna följs till punkt och pricka för att få bättre försäljning.
Om din budget i uppstart inte räcker för en duktig copywriter finns det alltid som alternativ att be en byrå granska din copy senare. Det blir då oftast både lättare för copywritern och billigare för dig när underlaget redan finns på plats.
Bra copy gör så att:
- Din försäljning ökar betydligt
- Din branding blir tydligare
- Du dyker upp i sökmotorer
- Information blir lättare för kunder att förstå
CRO (Conversion Rate Optimisation)
För att din e-handel ska bli framgångsrik behöver du titta nära på hur besökare rör sig på din hemsida.
Varför lämnar dina besökare, vilken sida lämnar dom på och hur ser en typisk besökares resa ut?
Det finns ingen riktlinje för hur många procent av dina besökare som ska bli kunder. Enligt vissa studier ligger Besökare till kund siffran på ungefär 4.3%, men det finns alltid utrymme att förbättra.
Mycket av det tidigare nämnda faller in i CRO. Copy, bilder, e-poster, content, information, storytelling och personalisering är bara några av stegen du kan ta för att optimera din besökare till kund ratio.
Bra CRO gör så att:
- Din försäljning ökar
- Din recovery ökar
- Ditt budskap blir tydligare
- Användarupplevelsen blir bättre
Du kan läsa mer om CRO här i vår blogg.
SMS
En av de starkaste marknadsföringskanalerna för exklusiva erbjudanden och tidsbegränsade kampanjer.
SMS kan skryta om bäst open rates, click through rates och conversion rates av nästan alla marknadsföringskanaler.
Med en open rate på 98% och en CTR på 19% så är SMS för bra för att inte använda. Så länge du inte spammar dina kunder och väljer dina utskick varsamt så kommer du få bra resultat med försäljning.
Med en SMS plattform som Jojka kan du integrera dina utskick till Klaviyo, Mailchimp eller Emarsys för att göra det enkelt i samma plattform. Jojka gör det även möjligt för dig att segmentera dina utskick, precis som e-poster, för att ytterligare personalisera upplevelsen för kunden.
Bra SMS-marknadsföring gör så att:
- Din försäljning ökar
- Din retargeting blir bättre
- Kundupplevelsen blir bättre
Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.
Pontus Sjöberg
Co-founder Scandinavian Luxury GroupRIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.
Gustav Lundin
Head Of E-Commerce Outl1Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.
Sophia Marinho de Lemos
Co-founder & CEO Källa"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."
Marcus Linder
Head of CRM PopHouse Entertainments"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"
Martin Eivy
Founder Eivy ClothingKan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!
Anton Ekström
CTO Villahome.seBoka samtal
Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.