Vad är poängen med storytelling?
Kommunicera om sitt varför.
Man hör väldigt ofta, och jag nämner väldigt ofta att ett varumärke ska kommunicera om sitt varför. Berätta om sin story helt enkelt.
Att använda storytelling i sin kommunikation till mottagare och kunder har visat sig vara effektivt för att skapa goda relationer.
Storytelling är ingen ny trend, människor har länge använt sig av storytelling i olika former. Det har länge fungerat som ett effektivt marknadsföringsgrepp för att positionera sig längre fram än konkurrenterna.
Vill du läsa mer om hur ditt företag tjänar pengar på storytelling?
Vad vill vi uppnå med vår storytelling?
Alla mina bekanta och de som följer mig vet att jag drar historien om min första kund (pitbull-butiken) varje chans jag får.
Men varför berättar vi storyn? Det är inte för att klappa oss på axeln eller mata vårt ego. En av anledningarna till att storytelling fungerar är att det hjälper läsaren att komma ihåg ditt varumärke. Eftersom du genom storytelling skapar ett band med läsaren, ofta genom att dem kan sätta sig in i situationen eller läser om hur du överkom en utmaning så kommer dem att komma ihåg ditt varumärke. Det är lättare att ta upp och lagra information som berättas genom en historia.
Storytelling är även ett sätt att komma bort från den lite mer “säljiga” marknadsföringen. Genom att berätta om din tjänst eller produkt genom berättelser får du bort de kritiska tankarna som kan komma upp när man marknadsför genom att endast berätta om hur bra det går för ditt företags produkt.
Det vi vill uppnå med att berätta storyn är att visa för läsaren genom konkreta exempel och resultat hur vår tjänst kan hjälpa dem. Genom att berätta historier som skapar ett emotionellt band får vi en personligare relation med mottagaren. Detta medför stora möjligheter till att öka mottagarens lojalitet och förhoppningsvis en ökad köpvilja
Vad vi har lärt oss?
Storytelling är ett sätt att kommunicera med sina kunder genom att t.ex berätta en historia om företaget. Mottagaren har lättare att lagra information som berättas genom en historia och får det alltså lättare att komma ihåg just ditt varumärke.
Vi berättar alltså storyn för att visa läsaren hur vår tjänst eller produkt kan hjälpa dem med konkreta exempel och resultat.
Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.
Pontus Sjöberg
Co-founder Scandinavian Luxury GroupRIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.
Gustav Lundin
Head Of E-Commerce Outl1Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.
Sophia Marinho de Lemos
Co-founder & CEO Källa"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."
Marcus Linder
Head of CRM PopHouse Entertainments"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"
Martin Eivy
Founder Eivy ClothingKan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!
Anton Ekström
CTO Villahome.seBoka samtal
Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.