Så här får du bäst resultat när du A/B testar e-postutskick

Så får du bäst resultat vid A/B-test

Vanligaste misstaget när man A/B testar e-postutskick

Många A/B testar lite för hejvilt. Man är going through the motions som man säger på engelska, dvs man A/B-testar lite bara för att man “ska” göra det. Långsiktigt så märker man ingen skillnad.

Då blir frågan, vad ska man testa och när? Jag försöker drilla mina anställda att tänka “var finns flaskhalsen?”

Man kan också se frågan som “Var kan jag göra mest påverkan?”

Har man redan skyhöga open rates så är det såklart ingen prioritering att förbättra dem ännu. Att gå från 70% till 75% påverkar inte så mycket. Att däremot gå från 12% open rates till 35% open rates kan vara game changing.

Du som marknadsförare behöver se var flaskhalsen ligger.

Open rates? Click rates? Konverteringsgrad?

Hur du optimerar mot högre öppningsfrekvenser

Följande saker kan du A/B testa för att få högre open rates.

  • Sending name
  • Sändtiden
  • Målgruppen
  • Preheadern
  • Ämnesraden.

Hur du optimerar mot högre klickfrekvens

  • Rubriker,
  • Copy,
  • Text
  • Bild
  • Layouten,
  • Erbjudandet.

Hur du optimerar mot högre konverteringsgrad

  • Erbjudandet,
  • Timingen (på exempelvis automationen)
  • Landingsidan.

Hur ett enkelt A/B test hjälpte en av våra kunder sälja för flera hundratusen kronor extra på ett enda brev över ett års tid.

En kund till oss hade följande statistik i sin Welcome Series:

  • 65% open rates (bra)
  • 17% click rate (sinnessjukt bra)
  • 7% konvertering. (Meh)

Vi fick inte testa erbjudandet för kunden.

Hur kan vi optimera click rate när statistiken är redan sinnessjukt bra?

Vi bestämde oss för att optimera målgruppen istället.

Vi satte upp olika sign up forms på de olika kategorierna på hemsidan och sedan skickade vi skräddarsydda meddelanden i vår welcome series beroende på vad kunden tittade på.

Flödet får lika mycket trafik som tidigare, fast varje varje enskild “gren” i flödet får mindre volym.

Flödet består av fyra grenar och nu ser vi konverteringsgrader på över 20%.

På sikt kommer detta leda till miljontals kronor i extra försäljning.

Dela:

Pontus Sjöberg

Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.

Pontus Sjöberg

Co-founder Scandinavian Luxury Group
Gustav Lundin

RIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.

Gustav Lundin

Head Of E-Commerce Outl1
Sophia Marinho de Lemos

Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.

Sophia Marinho de Lemos

Co-founder & CEO Källa
Marcus Linder

"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."

Marcus Linder

Head of CRM PopHouse Entertainments
Martin Eivy

"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"

Martin Eivy

Founder Eivy Clothing
Anton Ekström

Kan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!

Anton Ekström

CTO Villahome.se

Boka samtal

Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.