Hur iOS 15 påverkar dina utskick 2021
Industristandarden blir obsolet
Med Apple’s nya IOS 15 uppdatering kommer open rate inte längre vara ett mätvärde. Open rate, som länge varit standard KPI för e-post marknadsföring är nu alltså inte längre relevant.
Det innebär att alla dina utskick kommer behöva omfattande förändringar.
Något R.I.M alltid gör är att segmentera nyhetsbrev till hela kundlistan. En viktig del av att driva försäljning via e-post är att sålla bort de oengagerade kunderna.
Oengagerade kunder mäts av open raten. Om en kund får 10 brev utan att öppna ett enda så kommer vi aldrig skriva till dom igen.
Om 1000 / 10 000 på din lista är oengagerade så tillför 10% av listan ingenting. Det ökar både kostnaden i Klaviyo och ger lägre resultat.
Om man ser det från den andra sidan så är även open rate till för att se de aktiva kunderna – det absolut viktigaste för leveransbarhet.
Men det är långt ifrån kört – det finns många fler datapunkter än bara öppningsfrekvens som tyder på aktivitet.
Nya möjligheter (fler datapunkter)
Så länge det finns data så finns det inga begränsningar. Nyckeln är att använda ett program som tar emot informationen du behöver. Som Klaviyo eller Rule.io.
Trots att industristandarden nu är obsolet med öppningsfrekvensen borttagen så finns det andra sätt att mäta aktivitet.
- Hur nyligen kunden gick med på nyhetsbrevet
- Klick
- Started checkout
- Alla som använt rabattkoder som enbart finns i mailen
- Active on site
- Viewed product (Triggerbee hjälper till med någonting liknande som vi nyttjar åt våra kunder)
- Köp
- Återkommande köp
Att det sker förändringar inom marknadsföring är inget nytt. Det är en del av utvecklingen där allt sker genom snabba och förutsedda anpassningar för den digitala innovationen.
R.I.M Ser inga utmaningar, bara möjligheter för hur vi kan göra det bättre. Och så länge vi fortsätter tillsätta värde för kunden så kommer det lysa igenom click rate och försäljningen.
Det finns egentligen inga begränsningar på hur långt man kan gå. Vi anpassar oss och utvecklar våra strategier för att se till att allt fungerar och att ditt företag utvecklas.
Hur drabbar det dig?
Det kommer bli svårare att mäta aktivitet och inaktivitet för din e-post marknadsföring. Däremot så är kommer din försäljning inte att påverkas så länge du vet hur du ska mäta och segmentera efter den nya uppdateringen.
Men vi finns alltid här för dig, vi är förberedda att tackla allt som Apple och alla andra företag kastar på oss för att fortsätta bygga ditt varumärke och driva försäljning.
Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.
Pontus Sjöberg
Co-founder Scandinavian Luxury GroupRIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.
Gustav Lundin
Head Of E-Commerce Outl1Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.
Sophia Marinho de Lemos
Co-founder & CEO Källa"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."
Marcus Linder
Head of CRM PopHouse Entertainments"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"
Martin Eivy
Founder Eivy ClothingKan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!
Anton Ekström
CTO Villahome.seBoka samtal
Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.