Bilder i e-post – hur gör man egentligen? #4
Problemet med bilder i e-post
När man fyller sina utskick med bilder så kan de ofta blockeras av e-posttjänster och bli oläsliga. För att motverka det så används det man ser längst uppe i e-posten, d.v.s: “Ser mailet ut som crap? Klicka här.”
Om man klickar där så skickas man till en preview direkt i plattformen som e-posten skickats ifrån, i detta fall, rule.io.
Jag gillar även hur de har gjort en liten ändring i standardtexten för att anpassa det bättre till deras målgrupp.
Kan du inte läsa denna e-posten? / Ser mailet ut som crap? Det ger lite flair och stärker tonen från varumärket på ett sätt som kundbasen kan uppskatta.
GIF’s i nyhetsbrev
GIF har funnits i många år och var en gång i tiden stapeln för högupplösta bilder. Numera används formatet nästan bara till rörliga bilder som ovan, men man ser det inte allt för ofta i e-poster.
GIF’s är ett riktigt bra sätt att visa flera produkter utan att behöva göra e-posten lång och klottrig. Hollywood har använd det riktigt bra här med alla produkter i linje för att göra det snyggt utan att göra det störande.
Ett tips är att inte använda flera GIF’s tätt intill. Om man uppfattar massa rörliga saker runtom så kan det bli svårt att fokusera på innehållet.
Hur gör man GIF’s för e-poster?
Det bästa sättet är att använda sig av ett program som Photoshop. Men för att göra enkla GIF’s kan du använda dig av den här hemsidan. Då kan du välja ut vilka bilder du vill använda, vilken ordning du vill ha dem i och ställa in hur snabbt den ska röra sig.
Statiska bilder
Vad du behöver tänka på
Högupplösta bilder är ett måste. Om en bild är pixlig lyfter det inte fram ditt varumärke på bästa sätt.
Se till att bilderna passar in i designen på nyhetsbrevet. Hollywood gör det bra genom att både sätta loggan i fokus och att använda diffusa och komplementerade färger.
Tänk även på att de flesta e-posttjänsterna blockerar bilder som standard vilket kräver ett extra klick för nya kunder. Bilder är ett måste Inom e-handel i många fall, men täck upp med alt text och informativa beskrivningar utifall bilderna inte blir lästa.
Tänk även på fil format och storlek. JPG är bra när du behöver kvalitetsbilder som t.ex fotografier. PNG passar bättre för grafik, se till att komprimera den ordentligt bara. GIF, som nämnt innan, passar bra för rörliga bilder och har en liten storlek.
Kom ihåg:
- Använd högupplösta bilder
- Se till att bilderna passar in i designen/varumärket
- Använd alt text och beskrivningar
- Tänk på storlek och format.
Öppettider och adress
Om du har fysiska butiker är det värt att lyfta fram i varje utskick. De flesta kanske vet om att det finns, men inte alla.
Beskrivningar & Copy
Det bästa sättet att sälja in produkter med text är att ta upp kundernas pain points och sedan erbjuda en lösning.
Som skateboardåkare sliter man ner skor snabbare än något, och det är inte billigt. Ett par skor som håller längre från ett etablerat märke är en riktigt bra säljpunkt. Även om skorna är dyrare så sparar man pengar eftersom de håller längre.
Försök att se dig in i dina kunders pain points. Varför köper dem dina produkter, och vad vill de få ut av dem?
Sociala medier
Att länka till sociala medier är aldrig en dum idé, speciellt när det kommer till mode och sport. Hollywood gör det bra här genom att länka till alla relevanta kanaler samtidigt som de har med en förhandsvisning på det man kommer få se i deras social medier.
Avslutningsvis så är det alltid bra om kunden kan svara på utskicket direkt. Man vill undvika att skicka vidare kunden till olika sidor så mycket som det går. Om kunden har en brinnande fråga som avgör om ett köp blir till så ska du kunna svara på det så snabbt som möjligt.
Vad kan vi lära oss av detta nyhetsbrevet?
Bilder och design är en viktigt del av e-handel och e-postmarknadsföring och det är viktigt att göra det rätt.
Bilder är klumpiga och kan lätt bli gömda av e-posttjänster, se till att du håller de till en mindre storlek och gör det möjligt för mottagaren att se en preview i en ny ruta ifall e-posten inte ser bra ut. Ta även med alternativa texter och beskrivningar.
GIF’s kan användas för att spara på både plats och storlek genom att visa flera produkter i en bild. Det är enkelt att göra och fungerar bra så länge det görs snyggt.
Länka alltid till relevanta sociala medier och erbjud ett direkt sätt för kunden att kontakta dig ifall det finns frågor och funderingar.
Tack för ännu en Fredagsläsning
Vi ses igen nästa vecka!
Om du vill att vi ska granska dina utskick så kan du svara direkt på det här mailet.
Om du vill lära dig mer om marknadsföring kan du kolla igenom kunskapskällan.
Tack igen,
– Anton & RIM Teamet
Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.
Pontus Sjöberg
Co-founder Scandinavian Luxury GroupRIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.
Gustav Lundin
Head Of E-Commerce Outl1Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.
Sophia Marinho de Lemos
Co-founder & CEO Källa"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."
Marcus Linder
Head of CRM PopHouse Entertainments"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"
Martin Eivy
Founder Eivy ClothingKan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!
Anton Ekström
CTO Villahome.seBoka samtal
Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.