De vanligaste misstagen in-house team gör i sitt CRM-arbete

Jag har jobbat med ledarroller inom e-postmarknadsföring och CRM i nästan 8 år. Under tiden har jag jobbat hands on med allt från att vara 1 on 1 med en grundare till att arbeta i team bestående av 20 personer. Under den tiden har jag lärt mig otroligt mycket av att jobba bredvid ett inhouse team, samtidigt har jag sett de vanligaste fallgroparna ett in house team kan råka ut för. Här är de största fallgroparna jag ser:

1. Den som ansvarar för strategin måste även skapa allt innehåll

CRM är en mix av strategi, analys och kreativitet – men ofta förväntas en och samma person göra allt. Sätta upp automationer, analysera siffror, skriva mail, skapa segment, bygga kampanjer… listan tar aldrig slut.

Det leder till att människan tvingas stressa för att hålla tempot istället för att ha tid att utveckla strategin och jobba med det som faktiskt kan lyfta affären på lång sikt. Det blir oundvikligt att personen skördar enbart de lägst hängande frukterna och tillslut tar genvägar.

2. Ohälsosam kultur och jakt på kortsiktiga resultat

 

Nu skriver jag det här med den största respekten, men att tappa en kund som byrå är inte en särskilt big deal. Livet går vidare och man fixar en ny kund inom kort.

Att bli av med sitt jobb däremot är en förödande livskris.

Det här visar sin effekt snabbt när bolaget inte är hälsosam och/eller att det finns en kultur där man letar efter syndabockar eller någon att kasta under bussen. Då har CRM-teamet ett oerhört press på sig att visa upp statistiken ledningen vill se.

Omedvetet bygger man en vana av att enbart försöka lyfta positiva siffror som påvisar goda resultat. Man döljer statistik för att skydda sig själv, man ger missvisande information och ledningen får heller inte ett grepp kring hur det ser ut och vad som faktiskt händer, vilket kan ge ledningen fel info om vad som faktiskt händer – vilket är katastrofalt. 

3. Man sitter fast i sina egna förutfattade meningar

Inhouse teams har full koll på sitt företag – men ibland ser de inte skogen för alla träd. De kanske gör saker på ett visst sätt bara för att “det alltid varit så” eller för att vi tror att vi vet vad som fungerar bäst.

Utan externa perspektiv och ny kompetens riskerar man att missa bättre sätt att arbeta på. Man vet helt enkelt inte vad man inte vet.

Det gör att man hamnar i “konen” och missar helheten. Man måste aktivt träna på att lyfta blicken och vara proaktiv med att leta efter vad man missar efter att ha insatt på en specifik sak på ett specifikt sätt under en längre period.

4. Olika avdelningar kommunicerar inte med varandra

CRM är inte en isolerad funktion. det påverkar marknad, försäljning, kundservice och produktutveckling.

Trots det sitter ofta teamet på sin ö utan att dela med sig av sina insikter med någon annan. Kundtjänst kanske vet exakt vilka frågor kunderna har utan att den informationen når CRM-teamet. Marknadsteamet kanske driver trafik utan att ge CRM rätt insikter om vilka kunder som konverterar bäst och vice versa.

Dela:

Pontus Sjöberg

Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.

Pontus Sjöberg

Co-founder Scandinavian Luxury Group
Gustav Lundin

RIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.

Gustav Lundin

Head Of E-Commerce Outl1
Sophia Marinho de Lemos

Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.

Sophia Marinho de Lemos

Co-founder & CEO Källa
Marcus Linder

"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."

Marcus Linder

Head of CRM PopHouse Entertainments
Martin Eivy

"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"

Martin Eivy

Founder Eivy Clothing
Anton Ekström

Kan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!

Anton Ekström

CTO Villahome.se

Boka samtal

Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.