Content marketing – vad är det och varför behövs det?

contentmarketing

Content marketing var länge en mystisk trend inom marknadsföring. I dag är detta en populär och bevisat effektiv modell för att knyta an till mottagaren. Ändå är det många företag som missar möjligheten att dra nytta av denna metod.

Ett vanligt missförstånd är att content marketing betyder att du frekvent ska skapa innehåll som i största allmänhet framhåller ditt företag och hur bra ni är. Content marketing är mycket mer än så.

Vad är content marketing?

Enligt definitionen är content marketing ett sätt att driva lönsam kundhandling. Definitionen står Joe Pulizzi för, ”grundaren” av content marketing. För att uppfylla detta mål krävs content (innehåll) som utbildar mottagaren, snarare än content som direkt säljer en produkt.

Exempel på content marketing

Content marketing, eller svenska innehållsmarknadsföring, har fått en större roll i och med det nya digitala samhället. För i tiden kom kunden till ditt företag relativt okunnig om produkten denne stod i begrepp att köpa. Säljaren kunde då berätta för kunden varför just sitt företags produkt är den bästa, och kunden hade ingen anledning att tvivla, för säljaren vet ju bäst.

Nu för tiden kan kunden själv göra en större del av köpresan på egen hand. Tillgången till information har ökat, och därmed också tillgången till objektiva recensioner av produkter skapade av personer utan syfte att sälja. När kunden nu kommer till ditt företag har denne ofta stor kunskap om produkten hen vill köpa, vilket gjort att det generella förtroendet till säljare minskat.

Content marketing är alltså en strategi för att marknadsföra en produkt. Strategin går ut på att hjälpa potentiella kunder i syfte att knyta ett trovärdigt band till dem, och därmed öka konverteringsgraden.

Hitta en bra balans

Innehållet ska främst ska främst besvara mottagarens frågor samt vara engagerande och värdeskapande. Men content marketing betyder inte att det är förbjudet att publicera innehåll som fokuserar på ditt företag och er produkt. Det viktiga är att hitta en balans mellan de två typerna av innehåll, där den informerande delen får ta störst plats.

Du ska hjälpa potentiella kunder samtidigt som du inte vill att de väljer ett annat företag när köpet väl ska genomföras. Därför är det också viktigt att se till att kunderna vet hur de kan gå tillväga för att ta del av produkten eller tjänsten.

När används content marketing?

Innehållsmarknadsföring kan användas av alla företag som har behov av att bygga sitt varumärke. Content marketing passar lika väl för nystartade företag som för väletablerade sådana. Oavsett i vilket stadie ditt företag befinner sig är det alltid en god idé att bättra på relationen till mottagarna genom välproducerat innehåll.

Olika typer av innehåll

Begreppet innehåll är ett brett sådant och innefattar egentligen allt du kommunicerar. Skriven text, bild och rörlig bild samt ljud – alla dessa former är exempel på innehåll där content marketing lämpar sig bra. De olika formerna kräver olika strategier vad gäller utformning, men viktigt är att allt innehåll bistår med tips, råd, inspiration och fakta.

Bra innehållsmarknadsföring kan användas på nästintill vilken plattform som helst. Content marketing förekommer ofta på sociala medier som Instagram eller Facebook, på Youtube och i podcasts. Många företag har även ett eget magasin innehållande artiklar som tipsar och inspirerar.

En av de viktigaste plattformarna är dock ditt företags hemsida. De flesta av oss vänder sig till Google för att leta information inför ett köp, oavsett om vi är på jakt efter ett par nya skor eller en ny bil. Av denna anledning är det en stor fördel om ditt företags hemsida syns högt i Googles resultatlista.

Viktigast när du väljer kanal är att du anpassar valet efter syftet med din kommunikation. Rätt innehåll ska nå rätt målgrupp.

Var medveten om din målgrupp

För framgångsrik content marketing krävs analys och research. Det krävs att företaget har koll på vilka ens mottagare är och vilken målgrupp man vill nå. Alla mottagare har olika preferenser, därför gäller det att du har ett tydligt syfte med din innehållsmarknadsföring och att du riktar den till en specifik målgrupp.

I utformningen av ”klassisk” marknadsföring är det vanligt att ställa sig frågan ”vad behöver mottagaren?”. Svaret på denna fråga blir i många fall sådant som företaget vill kommunicera och tenderar därför att resultera i säljande innehåll.

Ett tips för lyckad content marketing är att du hellre ska ställa dig frågan ”vad vill mottagaren ha?”, detta för att säkerställa att ditt innehåll sätter mottagarens vilja och behov över företagets egna.

Innehållsmarknadsföring – en långsiktig process

Att bygga upp ett förtroende till sina mottagare och positionera sig över konkurrerande företag är inget som sker över en natt. Det är därför vanligt att det tar tid innan resultaten av din innehållsmarknadsföring visar sig i försäljningssiffrorna, oavsett om du anlitar en byrå eller gör det själv. Att skapa kvalitativt innehåll är både tids- och resurskrävande, men om du arbetar på rätt sätt kommer resultatet av detta visa sig för eller senare.

Behöver du hjälp med din content marketing? Boka ett möte idag!

På Reynolds International Marketing hjälper vi dig med din innehållsmarknadsföring – för att du ska kunna öka konverteringen så mycket som möjligt, på ett så tidseffektivt sätt som möjligt.

Dela:

Pontus Sjöberg

Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.

Pontus Sjöberg

Co-founder Scandinavian Luxury Group
Gustav Lundin

RIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.

Gustav Lundin

Head Of E-Commerce Outl1
Sophia Marinho de Lemos

Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.

Sophia Marinho de Lemos

Co-founder & CEO Källa
Marcus Linder

"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."

Marcus Linder

Head of CRM PopHouse Entertainments
Martin Eivy

"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"

Martin Eivy

Founder Eivy Clothing
Anton Ekström

Kan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!

Anton Ekström

CTO Villahome.se

Boka samtal

Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.