Hur jobbar man data-drivet inom CRM?

Många säger att de jobbar med datadriven marknadsföring – och många påstår att de gör det även inom CRM. Idag vill jag visa hur man kan ta det ett steg längre än att bara segmentera kunder som har öppnat ett nyhetsbrev de senaste 30 dagarna. Jag får ofta frågor som: När ska jag skicka ett nyhetsbrev? Hur ofta ska jag göra det? Hur länge ska jag vänta med att skicka mitt "abandoned cart"-utskick? Och så vidare. Svaren på de här frågorna finns i din back-end. Oavsett vilken plattform din butik är byggd i, vilken affärsmodell du har, eller hur din uppsättning ser ut – datan och svaren finns där någonstans. Vi måste bara hitta dem och organisera dem på ett sätt som låter oss se alla insikter. För att kunna låsa upp potentialen i datan måste vi börja med grunderna. Vi låser upp och organisera de insikter vi behöver för att kunna leverera en komplett CRM-strategi. Med hjälp av business intelligence kan vi besvara dessa frågor.

Datan visar att majoriteten av återköpen sker inom tre månader – sen minskar sannolikheten snabbt

Datan visar att majoriteten av återköpen sker inom tre månader – sen minskar sannolikheten snabbt

Bilden ovan visar att 59.28% av våra återkommande handlar inom tre månader.  Ju längre tid det går efter det, desto mindre sannolikt är det att kunden handlar igen.

Takeaway:


De första tre månaderna är avgörande. Kunder som befinner sig i den här fasen av kundresan bör ses som den mest lättillgängliga möjligheten för att driva tillväxt.

I praktiken innebär det att vi bör tagga dessa kunder som exempelvis “Hot opportunity”. Om vi vill vara mer aggressiva med våra utskick eller erbjudanden, är det här vi ska börja.

Vad händer på produktnivå efter kundens första köp?

Vad händer på produktnivå efter kundens första köp?

Nästa fråga att ställa sig:


Vad händer på produktnivå efter kundens första köp?

På bilden ovan ser vi en tydlig vinnare: 40,46 % av våra kunder köper vår bästsäljande produkt.
Men datan visar också något intressant – vi har flera andra produkter (med lägre volym) som har betydligt högre återköpsfrekvens och kortare tid mellan köpen.

Det här visar hur nykundsteamet kan använda vår heroprodukt för att få in kunden, medan CRM-teamet sedan kan ta över och guida kunden vidare till produkter med högre livstidsvärde.

Takeaway:


Det här bör styra vilka produkter du visar för respektive kund i dina mejl. Det visar även hur vi borde prioritera merförsäljning.

Återkommande kunder driver tillväxten – tydlig effekt av e-postmarknadsföring

Återkommande kunder driver tillväxten – tydlig effekt av e-postmarknadsföring

Diagrammet ovan visar omsättning per kundfrekvens, där blått markerar förstaköpare och övriga färger representerar återkommande kunder.


Från oktober 2024 ser vi en tydlig ökning i omsättning från återkommande kunder – ett starkt tecken på att e-postmarknadsföringen ger resultat. Dessa kunder står nu för merparten av intäkterna, vilket tydligt visar värdet av att vårda befintliga kunder, snarare än att enbart jaga nya. 

Takeaway:


Det här ger omedelbar feedback på hur kundbasen utvecklas – både effekten av nykundsanskaffning och om det finns tecken på kannibalisering mellan olika marknadskanaler. Vi måste ständigt redovisa hur utvecklingen med nykundsanskaffningen ser ut.

Hur många kunder stannar? – kohortanalys avslöjar lojalitet och långsiktig lönsamhet

Hur många kunder stannar? – kohortanalys avslöjar lojalitet och långsiktig lönsamhet

Tabellen ovan visar hur stor andel av nyförvärvade kunder som blir återkommande över tid.
Vi följer varje kundkohort från månad 0 och framåt, vilket ger en tydlig bild av hur väl vi lyckas behålla kunder – och hur kvalitativa dessa kunder faktiskt är.

Takeaway:


Detta är särskilt viktigt när tillväxten drivs av kampanjer med stora rabatter – något som ofta attraherar kortsiktiga, illojala kunder. Det finns en risk att den typen av kund bidrar sällan till långsiktig lönsamhet, och kan i värsta fall bli en kostsam affär. Det måste vi redovisa till vårt klient i så fall.

Genom att analysera den här typen av data kan vi i ett tidigt skede flagga för ohållbara mönster. Det ger våra klienter bättre kontroll – och minskar beroendet av metoder som främst fokuserar på snabba resultat.

Kundvärde och köpfrekvens avslöjar lönsamhetspotential och lojalitetsgap

Kundvärde och köpfrekvens avslöjar lönsamhetspotential och lojalitetsgap

Tabellerna visar kundgrupper baserat på spenderat belopp och antal ordrar under de senaste 12 månaderna.

I den övre tabellen är kunderna grupperade efter total spend – från under 200 kr till över 750 kr. Här ser vi bland annat andel kunder, antal ordrar och omsättning per grupp.


En tydlig insikt: kunder som spenderat 750+ kr utgör 26,57 % av kundbasen men står för över 60 % av omsättningen. Det tyder på att ett ökat fokus på kundvärde är en lönsam strategi.

Den nedre tabellen visar kundfördelning baserat på antal ordrar. 78 % har bara handlat en gång, medan cirka 20 % är återkommande kunder. Det ger en tydlig bild av nuvarande lojalitetsnivå – och potentialen för förbättring, något vi aktivt arbetar med genom bland annat reaktiveringskampanjer.

Sammanfattning

Det finns oändligt många insikter vi kan låsa upp med hjälp av vårt verktyg. Men insikter är just det – bara insikter.

För att verkligen arbeta datadrivet krävs två saker:

  • Att datan är tillgänglig på ett sätt som går att agera på.
  • Att det finns ett driv att faktiskt använda den och omvandla insikter till åtgärder.

Utmaningen som många företag – stora som små – står inför är att det ofta krävs en stor mängd segment, filter, splits och mallar för att komma dit.

Det blir snabbt ett system som tar mer tid än det ger tillbaka, kräver för mycket resurser och blir svårt att överblicka, skala och optimera.
Till slut är det ingen som har koll på hur alla individuella mail i ett flöde faktiskt ser ut eller fungerar.

Vi har lösningen till just det här problemet.

Det handlar om personalisering – om hur du kan öka intäkterna och kommunicera relevant med varje enskild kund, på massnivå.


Utan att behöva bygga hundratals olika meddelanden, segment, filter eller individuella nyhetsbrev med dussintals show/hide regler.
Det innebär att du kan skapa relevanta utskick baserat på kundens köphistorik, var de befinner sig i kundresan, deras demografi och beteende –utan att offra volym, tid eller interna resurser.

Det låter våra kunder att faktiskt använda dessa insikter på ett skalbart, hanterbart och ett kostnadseffektivt sätt.

Du kan skicka 100 000 unika meddelanden till 100 000 kunder, i ett enda nyhetsbrev eller automationsflöde utan krångel.

Jag kommer att visa exakt hur det fungerar i mitt nästa nyhetsbrev.


Men om du inte vill vänta tills dess – boka gärna ett möte med oss här.

Boka samtal med oss nedan.

Läs mer i vår kunskapskälla här.

Dela:

Pontus Sjöberg

Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.

Pontus Sjöberg

Co-founder Scandinavian Luxury Group
Gustav Lundin

RIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.

Gustav Lundin

Head Of E-Commerce Outl1
Sophia Marinho de Lemos

Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.

Sophia Marinho de Lemos

Co-founder & CEO Källa
Marcus Linder

"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."

Marcus Linder

Head of CRM PopHouse Entertainments
Martin Eivy

"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"

Martin Eivy

Founder Eivy Clothing
Anton Ekström

Kan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!

Anton Ekström

CTO Villahome.se

Boka samtal

Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.