Varför dina A/B tester inte ger dig bra resultat
Hur kommer det sig att två olika företag kan investera lika mycket tid och resurser på att A/B testa sina kampanjer, men ena företaget får mycket bättre resultat?
Varje gång någon ställer mig en fråga i stil med:
“Är det här en bra ämnesrad?”
“Är det här ett bra erbjudande?”
“Ska jag skicka på morgonen eller kvällen?”
Om sin e-postmarknadsföring så får de mer eller mindre alltid samma svar: “Testa det”
Detta har blivit något slags mantra bland alla som jobbar med marknadsföring, våga testa testa testa.
Vad ska man då testa?
Vad är det man ska testa då? Det finns en hel del saker man kan A/B testa, olika CTAs, olika copys, olika designer, olika färger, olika ämnesrader, olika sändtider och optimera precis allt man kan tänka sig.
Du kanske testar dessa men kommer ändå att få mediokra resultat samtidigt som någon annan har gjort hälften så mycket tester och lagt ner hälften så mycket tid men skalar ändå upp så fort som möjligt.
Vad beror detta på?
Den enkla förklaringen är att man testar “fel” saker. Sanningen är att vissa variabler och tester ger mer effekt än andra.
Vi tar ett exempel, Tänk dig att det finns två personer som kör följande tester på ett utskick.Person A testar:
- Ämnesrad
- Olika färger
- Två olika sending names
- Två olika CTAs (Shop now, click here)
- Längre text mot kort text
Person B testar:
- Alla mottagare som har öppnat en e-post de senaste 60 dagarna jämfört med alla som öppnade de senaste 90 dagarna
- Storyn/positioneringen av varumärket
- Två olika erbjudanden
Skillnaden mellan dessa två personer är att person B testar variabler som ger en högre påverkan, medan person A testar variabler med en lägre påverkan. Person B’s resultat kommer sopa mattan mot person A’s resultat.
Visst, person A kommer att lista ut vilken ämnesrad som gav bäst resultat på den kampanjen som A/B testades, men att optimera och justera detta kommer inte att ha någon större långsiktig påverkan för företaget.
Person B’s tester kommer dock att vara avgörande för hur företaget rör sig framåt i tiden.
Varför är det så? Därför att målgruppen (att skriva till rätt person), är betydligt viktigare än ämnesraden/sending name. Att hitta rätta erbjudandet/vinkeln är mycket viktigare än hur man formulerar sig. Rätt story och positionering ökar förtroendet, bygger relationen gentemot kundbasen och leder till mer långsiktig försäljning. Att testa korta texter mot långa texter gör inte lika mycket.
Det finns dussintals saker att testa inför ett utskick. Prioritera det som ger mer påverkan och titta närmare på små detaljerna efteråt.
Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.
Pontus Sjöberg
Co-founder Scandinavian Luxury GroupRIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.
Gustav Lundin
Head Of E-Commerce Outl1Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.
Sophia Marinho de Lemos
Co-founder & CEO Källa"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."
Marcus Linder
Head of CRM PopHouse Entertainments"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"
Martin Eivy
Founder Eivy ClothingKan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!
Anton Ekström
CTO Villahome.seBoka samtal
Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.