Vad ska man tänka på i sin Welcome Series?

Welcome Series

Vi har två mål sekunden vi får en ny kund eller prenumerant på vårt nyhetsbrev:

  • Identifiera de mest hyperaktiva kunderna 
  • Bygga broar mellan kundens uppfattning om sitt problem och dina produkter/tjänster

Jag börjar med den senare då den punkten är lite mer abstrakt.

Det absolut tydligaste sättet att förklara hur jag menar med att bygga broar är genom att visa ett exempel från ett av mina första copywritinguppdrag.

Min kund var en dejtingcoach som skulle lansera en ny kurs för att hjälpa ensamma män att hitta kärleken.

Jag trodde att det skulle vara hur lätt som helst eftersom jag tänkte att om man känner sig ensam och tycker att det är jobbigt, så är det självklart att vill hitta en partner.

Kunden förklarade dock för mig att han inte ens kunde ge bort kursen gratis.

Varför inte? Jo, för att målgruppen hade en så giftig inställning, vilket hindrade dem från att acceptera att kursen skulle kunna funka.



Målgruppen hade nämligen uppfattningen att om man inte var lång, snygg, rik, atletisk etc så var det hopplöst att ens försöka hitta en partner.



Målet med vår welcome series var inte att sälja produkten, utan att få läsaren att inse att hans problem faktiskt kunde lösas överhuvudtaget.

Vår welcome series förklarade gång på gång att problemet inte berodde på externa faktorer utan snarare på läsarens negativa inställning.

Vi justerade (försökte i alla fall) läsarens världsbild tills dess att läsaren tillslut kunde acceptera när vi sa att det faktiskt var möjligt att hitta en partner om man hade en bra personlighet.

Du kanske inte säljer dejtingtips, men din målgrupp har definitivt invändningar som hindrar dem att handla hos dig.


I mitt eget fall måste jag möta följande invändningar:

  • “Mina kunder läser inte mail”
  • “Jag vill inte spamma mina kunder”
  • “Jag kan göra det här själv”
  • “Jag är inte redo för detta”

Dina kunder kanske har invändningar som:

  • “Jag kan köpa en bättre produkt/tjänst någon annanstans”
  • “Jag har aldrig hört talats om det här företaget förut och jag litar inte på dem”
  • “Jag behöver inte det här”

Använd din welcome series för att möta dessa invändningar.

Vad är hyperaktiva kunder och hur hittar du dem?

Sen har vi kunder som är raka motsatsen. De har bestämt sig att vi har lösningen på deras problem och de är beredda att spendera hur mycket pengar som helst på oss.

Min mamma är ett perfekt exempel, dagen hon upptäckte cykling. Inom två månader hade hon spenderat gud vet hur mycket pengar på cyklar, hjälmar, kläder, vattenflaskor, energibars, solglasögon, skor osv. You name it, om det hade någonting med cykling att göra köpte hon det.

När vi får en sådan kund så måste vi försöka passa på och kränga så mycket som möjligt.

Hur hittar du dessa kunder?



I din welcome series ska du mäta hur läsaren beter sig.



Klickar de och öppnar samtliga mail? Då är oddsen höga att vi har en hyperaktiv kund som vi måste maxa.



Har kunden inte öppnat eller klickat ett enda mail? Då kan vi dra slutsatsen att kunden inte är särskilt intresserad av oss. 

När detta sätts i rutin kommer du att hitta kunder som denna. En kund som har handlat hundratals gånger och spenderat flera hundratusen kronor.

32930206-584fdfcbaf6a0b873d5dc94d88fb7d32

Dela:

Pontus Sjöberg

Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.

Pontus Sjöberg

Co-founder Scandinavian Luxury Group
Gustav Lundin

RIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.

Gustav Lundin

Head Of E-Commerce Outl1
Sophia Marinho de Lemos

Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.

Sophia Marinho de Lemos

Co-founder & CEO Källa
Marcus Linder

"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."

Marcus Linder

Head of CRM PopHouse Entertainments
Martin Eivy

"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"

Martin Eivy

Founder Eivy Clothing
Anton Ekström

Kan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!

Anton Ekström

CTO Villahome.se

Boka samtal

Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.