Vad är e-postmarknadsföring och varför är det viktigt?
E-poster är en av de mest lönsamma marknadsföringsstrategierna i den digitala världen och är numera ett måste för att man ska kunna hålla sig konkurrenskraftig och få verksamheten att växa.
I den här artikeln hittar du information om e-postmarknadsföring, vad det är till för och hur det fungerar samt en hel del samlade artiklar med information så att du enkelt kan komma igång själv.
Vad är e-postmarknadsföring?
E-postmarknadsföring är en direkt kommunikationslinje mellan kunden och verksamheten. Med e-poster kan verksamheten enkelt nå ut med nyheter, erbjudanden, information och kampanjer till kunder.
För att marknadsföra med e-post behöver du först och främst en Customer Relationship Management mjukvara (CRM). Vi har skrivit en guide för dig som är ny och ska välja din första CRM, den hittar du här.
När du har din CRM kan du bearbeta kunder med e-post oavsett vart de befinner sig i köpresan, från kalla e-poster för leadgen till utskick för att återaktivera tidigare kunder.
Kortfattat är e-postmarknadsföring ett sätt för dig att bygga relationer med dina kunder, sälja varor och skapa trafik och generera intresse för det du erbjuder. Det är en kritisk del för alla verksamheter och bör alltid användas till dess fulla potential.
Fortsätt läsa så ska vi titta mer på hur e-postmarknadsföring fungerar och varför det är så viktigt för din verksamhet.
E-postmarknadsföring för e-handel
För e-handeln är e-postmarknadsföring en av de viktigaste komponenterna för att kundbasen och försäljningen ska växa.
När en kund dyker upp på din sida som lead eller kund är det ditt jobb att sköta kommunikationen. Det kanske låter kontraproduktivt, men i en perfekt värld vill du inte att kunden initierar kommunikation med dig, utan det är ditt jobb som verksamhet.
Alla dina besökare har brinnande frågor som måste besvaras innan de känner sig redo att handla hos dig, detta vill du täcka i din e-postmarknadsföring för att leda kunderna till ett beslut, och det är där marketing automations kommer in.
Marketing automations för e-handel
Från början av köpresan till slutet så har dina kunder olika tankar och beteenden kring hur de handlar och interagerar med ditt varumärke. Med marketing automations kan du precisera precis när, var och hur så att du kan skapa automatiska utskick efter datan du har fått in.
En enkel kundresa med marketing automations börjar alltid med en welcome series, abandoned cart, browse abandonment och post purchase. Detta är grunden till välfungerande marketing automation, men beroende på din verksamhet finns det mycket man kan utveckla med.
Om du är nyfiken på hur du bör tänka kring marketing automations bör du läsa vår kompletta guide till e-postmarknadsföring.
Nyhetsbrev för e-handel
Det du vill kommunicera till hela eller större delar av din kundbas oavsett vart de befinner sig i köpresan gör du via nyhetsbrev.
Detta kan vara allt från black friday kampanjer och jubileum till berättelser om uppstart eller information om innehåll.
Ett nyhetsbrev skickas ofta med nogrann segmentering. Detta innebär att man väljer ut delar av kundbasen i ens CRM, exempelvis kunder som endast handlar en viss typ av produkt och anpassar budskapet i e-posten för bättre konvertering och mindre churn.
Hur du bygger bra marketing automations
Det krävs mycket jobb för att marketing automations ska fungera och ge bra resultat. Du behöver designa mallar, bygga listor, skapa segment, integrera din CRM med din CMS, mata in datapunkter och mycket mer.
Vi rekommenderar antingen att du läser vår ultimata guide för e-postmarknadsföring om du känner att detta är något du vill göra själv.
Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.
Pontus Sjöberg
Co-founder Scandinavian Luxury GroupRIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.
Gustav Lundin
Head Of E-Commerce Outl1Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.
Sophia Marinho de Lemos
Co-founder & CEO Källa"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."
Marcus Linder
Head of CRM PopHouse Entertainments"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"
Martin Eivy
Founder Eivy ClothingKan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!
Anton Ekström
CTO Villahome.seBoka samtal
Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.