Tips till ditt abandoned cart flöde
Hur tidigt ska man skicka en abandoned cart e-post?
All data, alla tester och kundens beteende pekar på samma sak. Du bör skicka abandoned cart e-poster mellan 30-60 minuter efter att kundvagnen blir övergedd.
Anledningen till varför det är så är ganska enkel: Man vill fånga kunden medan de fortfarande är aktiva vid datorn/telefonen.
Om du skickar 2 timmar efter så ökar risken att kunden håller på med något annat och inte kan slutföra köpet.
Rabattkoder i abandoned cart
Innan vi går in i hur detta fungerar så måste du själv reflektera över vad du vill och kan åstadkomma med ditt varumärke.
Du ser ju inte stora företag som Apple, Microsoft, Ikea eller Volvo skicka ut rabattkoder, men hur kommer det sig egentligen?
Jo, företag som är branschledare behöver inte ge ut rabattkoder för att de inte ger dem någonting förutom sämre marginal på deras försäljning. De vet att deras kunder kommer handla hos dom ändå för att de är så pass etablerade i deras marknad med många återkommande kunder.
Om större företag faktiskt skickar ut rabattkoder så är det mest sannolikt att de används för att rensa lagret på produkter som har utgått ur sortimentet.
Problemet blir där för mindre e-handlare att om de skickar ut rabattkoder på löpande band så “tränar” dom kunden till att förvänta sig rabatter istället för att bygga upp genuina relationer.
Så vad bör du göra
Om du vill erbjuda rabattkoder i abandoned cart så kan det definitivt öka din försäljning, men se till att endast erbjuda det till first time buyers, inte återkommande kunder.
Se också över vilka flöden och kanaler som skickar ut rabattkoder till dina kunder så att du inte bygger en kundbas fullt med snåljåpar.
Börja sedan med ett A/B test för att se vad som faktiskt genererar bäst försäljning åt dig. Om du erbjuder 10% i rabatt så bör försäljningen öka mer än 10% till skillnad på den som inte erbjuder något, annars är det inte värt det för dig.
Skicka inte ut rabattkoden i den första e-posten i flödet. Se rabatten som en form av retargeting där du fångar in kunder som inte handlat redan.
Bygg upp ett 3-stegs flöde som ser ut ungefär så här:
1.Efter 30-60 minuter: Vi har sparat din varukorg åt dig (Ingen rabattkod)
2.Efter 24 timmar: En gåva för ditt nästa köp (Rabattkod)
3.Efter 48 timmar: Din gåva försvinner snart (Rabattkoden går ut snart)
Gör sedan ditt A/B test på nummer 2 och 3 och avgör om det är värt för dig eller inte.
Fler tips:
Personalisera
Som med all e-postmarknadsföring så gynnar det dig att personalisera ämnesraden och brödtexten.
Eftersom abandoned cart e-poster sällan innehåller mycket text så räcker det ofta med att ha en samtalston med mottagarens namn i första raden, men passa på att personalisera dina utskick så mycket du kan.
Campaignmonitor beskriver detta väldigt bra:
People these days are inundated with marketing messages, but personalized messages are much more effective when it comes to capturing customer attention. In fact, studies show that personalized emails have 2.5 times higher click-through rates, and are 6 times more likely to drive a conversion.
– Campaignmonitor
Additionally, 73% of consumers report they’d rather do business with brands that use personal information to increase the relevancy of their experiences.
Cross/Upsell
Som e-handlare är det upp till dig att ta reda på varför folk överger sina varukorgar från första början. En anledning kan vara att de helt enkelt inte hittade rätt produkt och inte orkade leta vidare. Anpassa några rekommenderade produkter som är liknande så att kunden får en lösning levererat direkt.
Erbjud lösningen
Som sagt så är det en viktig del av e-handel att ta reda på varför varukorgen blir övergedd. I många fall kan det vara något som är oklart i priset eller osäkerhet om frakten. Om ni erbjuder gratis frakt över en viss summa så är det en bra idé att lyfta fram det i e-posten.
Enkelt & Snyggt
En abandoned cart bör inte vara komplicerad. Ta endast med de viktigaste bitarna och länkarna så att det inte blir fyllt med onödig information.
Nästa veckas nyhetsbrev kommer dyka in mer i abandoned cart och hur du kan optimera dem.
Har du några frågor som du vill att vi ska ta upp så får du gärna svara på detta mail så tar svarar vi på dem!
Tack igen, vi ses nästa Fredag!
– Anton & RIM teamet
Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.
Pontus Sjöberg
Co-founder Scandinavian Luxury GroupRIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.
Gustav Lundin
Head Of E-Commerce Outl1Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.
Sophia Marinho de Lemos
Co-founder & CEO Källa"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."
Marcus Linder
Head of CRM PopHouse Entertainments"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"
Martin Eivy
Founder Eivy ClothingKan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!
Anton Ekström
CTO Villahome.seBoka samtal
Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.