Hur kan man jobba med CRM om man säljer dyra sällanköpsvaror?
I vissa branscher kan man komma en bra bit på vägen genom att sätta upp samma gäng automationer som man alltid ser och skicka ett nyhetsbrev när man hinner. Men vad händer när man arbetar i en bransch där produkterna är dyra och köps sällan?
Utmaningar med att sälja dyra sällanköpsvaror
När kunden i fokus har ett genomsnittligt ordervärde (AOV) på över 20 000 kr och bara gör ett köp var fjärde år, om ens det, ställs man inför en unik uppsättning utmaningar:
- Inga spontanköp: Produkterna är inte roliga eller inspirerande, utan fyller en viktig men ofta tråkig funktion.
- Hård konkurrens: Branschen är otroligt prispressad. När kunden väl måste köpa en ny produkt är det långt ifrån självklart att de väljer samma leverantör igen.
Fem frågor att ställa
För att övervinna dessa utmaningar började vi med att ställa fem enkla men kraftfulla frågor:
- Vilka har gjort en enda beställning?
- Vilka har gjort flera beställningar?
- Vad har de som har gjort flera beställningar gemensamt?
- Finns det kunder som har saker gemensamt med våra återkommande kunder men ännu inte gjort flera beställningar?
- Var kan vi hitta fler nya kunder med samma förutsättningar som våra återkommande kunder?
Resultaten av vårt CRM-arbete – 125% ökning av återkommande kunder.
Genom att fokusera på dessa frågor har vi lyckats öka antalet återkommande kunder markant. Vi har nu 875 återkommande kunder, vilket kanske låter mikroskopiskt jämfört med hela kundbasen, men den siffran ökar för varje dag. Faktum är att vi såg en 55% ökning de senaste 30 dagarna.
Sedan starten av samarbetet har antalet återkommande kunder ökat med hela 125,19%. Detta motsvarar flera miljoner kronor i extra årlig försäljning.
Varje litet steg räknas
När man säljer dyra sällanköpsvaror kan CRM-arbete kännas som en stor investering med osäker avkastning. Men våra resultat visar att varje litet steg räknas. Genom att arbeta strategiskt och ställa rätt frågor kan man skapa betydande tillväxt, även i en utmanande bransch.
Nyfiken på att höra hur vi kan hjälpa dig? Boka ett samtal nedan eller kika på våra tjänster.
Tveka inte att kontakta oss om du vill ta din CRM-strategi till nästa nivå och skapa långsiktig framgång för ditt företag.
För fler tips, ladda ned vår ultimata guide för e-postmarknadsföring eller hur du kommer igång med klaviyo.
Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.
Pontus Sjöberg
Co-founder Scandinavian Luxury GroupRIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.
Gustav Lundin
Head Of E-Commerce Outl1Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.
Sophia Marinho de Lemos
Co-founder & CEO Källa"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."
Marcus Linder
Head of CRM PopHouse Entertainments"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"
Martin Eivy
Founder Eivy ClothingKan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!
Anton Ekström
CTO Villahome.seBoka samtal
Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.