Hur du återaktiverar en kall e-postlista

Hur du återaktiverar en kall lista

Det är skadligt att börja skicka frekventa mail till flera tusen mailadresser utan någon uppvärmning. Den här rutinen använder vi för alla kunder, stora som små för att återaktivera en gammal e-postlista.

Steg 1 – Aktivering

Skicka ett nyhetsbrev, till hela kundbasen en gång i veckan i fyra veckor. Oftast skriver vi från VD:n/butikschefen eller någon annan högt uppsatt chef som ber om ursäkt för att man inte hört av sig på länge.

Sedan skriver vi om bolagets värderingar, principer, uspar, varför kunder välja oss, vilka problem vi löser, varför vi försöker hårdare och så vidare.

En gång i tiden har dessa mottagare vänt sig till oss, vi måste påminna dem om varför de valde oss då och varför de kan fortsätta att göra det framöver.

Steg 2 – Segmentering

Nu måste vi mäta och kontrollera responsen. Det är helt orealistiskt att förvänta sig att 100% av kundbasen kommer att återaktiveras.

Vi måste skilja de aktiva kunderna och de inaktiva kunderna och bearbeta dem på olika sätt.

Skapa följande segment:

  • Öppnat eller klickat 4 mail de senaste 4 veckorna
  • Öppnat eller klickat 2-3 mail de senaste 4 veckorna
  • Öppnat eller klickat 1 mail de senaste 4 veckorna
  • Öppnat eller klickat 0 mail de senaste 4 veckorna

Steg 3 – Uppföljning

Kunder som har öppnat samtliga fyra mail kan du segmentera som aktiva och skicka till hur ofta du bara vill. De har redan bevisat att de engagerar sig i våra e-poster.

Kunder som öppnat 1-3 mail behöver du vara lite mer sparsam med. Maila dem högst en gång i veckan. 

Spara sedan ned alla kunder som inte öppnat ett enda mail. Det är för tidigt att skala bort dessa kunder, men vi kan börja med att skicka en gång i månaden till dessa kunder i sex månader.



De som inte har öppnat ett enda mail efter att skickat en gång i månaden i sex månader kan du ta bort från din lista. Dessa kunder ska då ha tagit emot fler än 10 e-poster under flera månaders tid utan att öppna dem.



Nu har du en aktiv kundlista där alla kunder bearbetas utifrån sitt eget beteende.



Har du en epostlista är det därför dags att börja använda den ordentligt.

Dela:

Pontus Sjöberg

Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.

Pontus Sjöberg

Co-founder Scandinavian Luxury Group
Gustav Lundin

RIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.

Gustav Lundin

Head Of E-Commerce Outl1
Sophia Marinho de Lemos

Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.

Sophia Marinho de Lemos

Co-founder & CEO Källa
Marcus Linder

"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."

Marcus Linder

Head of CRM PopHouse Entertainments
Martin Eivy

"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"

Martin Eivy

Founder Eivy Clothing
Anton Ekström

Kan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!

Anton Ekström

CTO Villahome.se

Boka samtal

Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.