Hur du använder rabattkoder på rätt sätt
Idag ska vi prata om rabattkoder, som är och kommer alltid att vara, en viktig del av varje e-handel. Vare sig det är för att locka nya kunder, belöna gamla, eller för att fånga in dina oengagerade kunder så finns det alltid en plats för rabattkoder.
Men hur värt är det egentligen?
Varför använda rabattkoder överhuvudtaget?
Vi vet att kuponger ökar försäljningen, vi vet att kuponger är en riktigt bra lead magnet, och vi vet att det är ett nödvändigt ont för att växa sin e-handel.
Därför kan vi enkelt konstatera att, ja, rabattkoder är värt att använda sig av. Men fällan som många e-handlare hamnar i är att de ger ut sina rabatter vid helt fel tillfälle, och till helt fel personer.
En rabattkods syfte är inte att gynna kunden (trots att det såklart är en positiv biprodukt), syftet är att antingen öka din försäljning rätt av, att fånga in nya kunder, eller att förbättra dina existerande kundrelationer.
Punkt slut.
Jag tänkte gå igenom lite kort om hur en rabattkod bör användas för bästa resultat så att du har något att referera till varje gång du ska inkludera en rabattkod i dina e-poster eller på din hemsidan.
Fler återkommande kunder
För nästan alla företag så är återkommande kunder värda sin vikt i guld.
Det är ofantligt mycket enklare att sälja till någon som redan har handlat hos dig än till någon som aldrig har gjort det innan.
Därför vill du alltid satsa på att bygga kundrelationer och samla in återkommande kunder, och detta går att göra med rabattkoder.
Att belöna sina kunder efter de har gjort ett köp är både ett sätt för dina kunder att känna sig uppskattade, och för dig att öka chansen att de blir återkommande kunder.
Det blir liksom en win-win!
För att få tillbaka inaktiva kunder
Vikten av att städa sin lista är stor för att få bra resultat.
Inaktiva kunder höjer din kostnad för utskick och ger dig ingenting tillbaka, vilket såklart inte är bra.
Därför är det alltid bra att ha ett flöde som städar upp dina inaktiva mottagare i en serie.
Ett exempel kan vara ett personaliserat utskick som sker efter 90 dagars inaktivitet. Här vill du förklara lite om dina nyheter och produktlanseringar för att trigga igång mottagarens minne om vem du är och vad du gör.
Steg två är att skicka ut din rabattkod om mottagaren ännu inte gjort ett köp. Du kan även skicka en påminnelse efter att halva kodens tid har löpt ut.
Steg tre är en tydlig unsubscribe länk och att flytta mottagaren till ett segment eller ta bort dem helt och hållet.
Det är alltid tråkigt att få en mindre lista, men storleken är inte lika viktig som kvaliteten på kunderna.
Vad du ska undvika med rabattkoder
Du vill alltid tänka till varje gång du inkluderar en rabatt, det ska som sagt vara mer värt för dig.
Om du är för “på” med dina koder så finns risken att du tränar dina kunder till att endast handla med rabatt.
Du har säkert varit med om det själv med någon butik du handlat ofta hos. Handlar du där för att produkterna är bra eller bara när du får en bra deal?
Såklart är en rabatterad försäljning bättre än ingen försäljning alls. Men för att din e-handel ska kunna växa hållbart in i framtiden så bör du analysera noggrant vilka delar av kundresan som du vill belöna.
Tänk på att du alltid vill få något i utbyte. En e-post adress, ett nummer för SMS-marknadsföring, en återkommande kund eller som en belöning för dina VIP kunder.
Det finns enormt mycket man kan gå igenom om rabattkoder
Men det sparar jag till ett annat nyhetsbrev.
Jag är dock nyfiken, har du några frågor om rabattkoder eller e-postmarknadsföring?
Isåfall kan du alltid svara på detta mailet så får du svar direkt eller så bokar vi in en gratis konsultation.
Hur som helst vill jag tacka för ännu en vecka! Jag önskar att vi hade mer tid att gå igenom fler tankar och tips om rabattkoder, men poängen med nyhetsbrevet är en lärorik morgonläsning, inte en studie-session på morgonen.
Därför uppmanar jag dig att fråga ut oss om det är något du undrar över, dont be a stranger!
Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.
Pontus Sjöberg
Co-founder Scandinavian Luxury GroupRIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.
Gustav Lundin
Head Of E-Commerce Outl1Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.
Sophia Marinho de Lemos
Co-founder & CEO Källa"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."
Marcus Linder
Head of CRM PopHouse Entertainments"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"
Martin Eivy
Founder Eivy ClothingKan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!
Anton Ekström
CTO Villahome.seBoka samtal
Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.