Hamna i inkorgen nästa gång – varje gång
![](https://www.rimarketing.se/wp-content/uploads/2024/04/Untitled-63-copy-11-01-Artboard-1-1024x1024.png)
I måndags skrev en kund till mig och sade att det senaste nyhetsbrevet hamnade i hans spamkorg.
Detta är en av de absolut vanligaste frågorna jag får.
Jag loggade in på Klaviyo och såg detta:
![](https://www.reynolds.hemsida.eu/wp-content/uploads/2024/04/Screenshot-2023-04-28-at-16.37.55.webp)
Jag svarade kunden att ett nyhetsbrev som får 35% open rates är hälsosamt. Det finns ingenting att oroa sig för.
Våra utskick kommer att alltid hamna i spamkorgen för enstaka individer. Att nyhetsbrevet fick en så hög open rate tyder på att nyhetsbrevet hamnade i inkorgen för majoritet av kundbasen. Därför sade jag till kunden att det troligen är en slump.
Det vore vansinnigt att fatta ett beslut och ändra någonting bara för att en kund av 40 000 inte fick sitt nyhetsbrev.
Men kunden känner sin verksamhet bättre än jag och bad mig att undersöka detta djupare.
Jag började titta på statistiken lite närmare och såg då detta:
![](https://www.reynolds.hemsida.eu/wp-content/uploads/2024/04/Screenshot-2023-04-28-at-16.40.12.webp)
Vi hade hamnat i inkorgen på samtliga mailklienter förutom hotmail/outlook… Gissa vilken mailklient kunden använde.
Detta är långt ifrån allvarligt, men det är någonting som måste lösas snabbt innan det blir skadligt. Lite som att plocka ogräs innan hela trädgården är övervuxen.
Denna plan tog jag fram:
- Exkludera alla outlook kunder
- Ta fram ett segment med enbart outlook-kunder
- Ta fram ett segment med enbart outlook-kunder som har öppnat ett mail de senaste 14 dagarna nyhetsbreven
- Exkludera alla outlook-kunder från kommande utskick
- Därefter måste vi bearbeta Outlook-kunderna enskilt.
Segmentet har följande regler:
![](https://www.reynolds.hemsida.eu/wp-content/uploads/2024/04/Screenshot-2023-04-28-at-16.42.53.webp)
När vi får över 30% open rates med det här segmentet kan vi börja släppa in fler och fler outlook/hotmail kunder. Varje gång våra open rates hamnar under 20% tightar vi till reglerna mer så att vi exkluderar de inaktiva kunderna igen.
Vi upprepar den här processen tills våra open rates hos outlook/hotmail ligger i linje med de övriga mailklienterna.
Sedan kan vi släppa in dessa kunder igen till samma lista och fortsätta som vanligt.
Eftersom vår kund hittade problemet så snabbt så kan vi åtgärda detta fort. Vårt nästa nyhetsbrev fick dessa resultat:
![](https://www.reynolds.hemsida.eu/wp-content/uploads/2024/04/Screenshot-2023-04-28-at-16.44.20.webp)
Hur funkar mailklienterna?
Mailklienternas (gmail etc) algoritmer är gjorda precis som vilken app som helst, för att skräddarsy kundupplevelsen. De mäter hur många av dina mottagare som öppnar sina mail, markerar de som lästa, svarar mailen, avprenumererar, anmäler som spam osv.
Högre engagemang = högre sannolikhet att hamna i inkorgen.
Lägre engagemang = mindre sannolikhet att hamna i inkorgen.
Därför är det superviktigt att hålla koll på sin prestation hos mailklienterna och att inte fortsätta skicka mail när de inte får något engagemang (speciellt i större volymer), eftersom detta kan vara förödande.
Blir du svartlistad är det oerhört svårt att återhämta sig.
Den gyllene frågan
Det ironiska är att frågan “Hur ser jag till att hamna i inkorgen?”
är fel fråga att ställa.
Att hamna i inkorgen är ganska enkelt.
Först måste du skicka innehåll som din målgrupp vill ta del av.
Sedan måste du vara ett varumärke som din målgrupp faktiskt vill interagera med.
That’s it.
Om det däremot dröjer tre veckor för din kundtjänst att svara ett mail så spelar det ingen roll om du har DKIM och SPF uppsatt ordentligt. Kundbasen kommer inte att öppna ditt utskick.
Om du skickar nyhetsbrev till oengagerade kunder så spelar det ingen roll hur många bilder eller länkar du har använt.
Om du säljer dåliga produkter, vridit sanningen lite i din marknadsföring, gett kunden en dålig upplevelse osv… då spelar det ingen roll hur bra ämnesrad du har.
De enda frågorna du bör ställa och jobba mot är “Hur kan jag se till att vara ett varumärke som våra kunder älskar?” och “Hur kan jag skicka så bra innehåll som möjligt?”
Du kommer aldrig behöva oroa dig för spamkorgen igen om du jobbar utefter dessa frågor.
![Pontus Sjöberg](https://www.rimarketing.se/wp-content/uploads/2024/05/Untitled-min.png)
Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.
Pontus Sjöberg
Co-founder Scandinavian Luxury Group![Gustav Lundin](https://www.rimarketing.se/wp-content/uploads/2024/05/Untitled-1-min.png)
RIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.
Gustav Lundin
Head Of E-Commerce Outl1![Sophia Marinho de Lemos](https://www.rimarketing.se/wp-content/uploads/2024/05/Screenshot_2024-04-23_at_14.31.51-1-min.png)
Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.
Sophia Marinho de Lemos
Co-founder & CEO Källa![Marcus Linder](https://www.rimarketing.se/wp-content/uploads/2025/01/1694476390970.jpeg)
"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."
Marcus Linder
Head of CRM PopHouse Entertainments![Martin Eivy](https://www.rimarketing.se/wp-content/uploads/2024/05/maa.jpg)
"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"
Martin Eivy
Founder Eivy Clothing![Anton Ekström](https://www.rimarketing.se/wp-content/uploads/2025/01/1709380441299.jpeg)
Kan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!
Anton Ekström
CTO Villahome.seBoka samtal
Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.
![](https://www.reynolds.hemsida.eu/wp-content/uploads/2024/04/klaviyo-master-platinum-badge-light-1-1.webp)