5 Tips för Halloween e-postmarknadsföring

halloween epost.

Halloween är en bra tid för utförsäljningar, spökliga kampanjer, storytelling och för att lyfta fram hur bra dina produkter verkligen är. Idag ska vi gå igenom 5 tips för Halloween e-postmarknadsföring så att du kan anpassa dina e-poster och få bästa resultat.

Färgval & Design

Likt både jul och påsk så kommer Halloween med distinkta färger som väcker känslor av höst, spöken, mörker, pumpor och godis.

Svart och orange är oftast det som används mest, men du kan även slänga in lite lila, grönt eller en annan kuslig färg som accent i dina e-poster för att få lite mer halloween-känsla.

Här är några färgkoder du kan använda för att göra dina utskick lite läskigare:

Orange: #ff6c00

Mörkare orange: #F75F1C

Lila: #9700f8

Spöklig blå/grön: #0ff6c0

Alien-grön: #1dff00

Alla kan göra det

Bara för att du inte säljer pumpor och kvastar betyder det inte att du måste skippa halloween-utskicken. 

Halloween är en bra högtid för e-handel och perfekt för att städa ur sortimentet och kombinera med höstens slutkampanjer när vintern är runt hörnet. 

Det är även en bra tid för att bygga kundrelationer och förklara med om vad som gör just dina varor unika och magiska!

Om dina varor inte är synonymt med Halloween så är det alltså ingen fara. Du kan ändå fokusera på schyssta kampanjer, storytelling och kundrelationer.

Man tänker inte direkt på Halloween och flygbolag i samma mening, men Norwegian lyckas ändå anpassa sina utskick efter säsongen.

Stick ut

Nästan alla företag skickar e-poster på Halloween, men inte många gör det helhjärtat.

Trots det så kommer inkorgar fyllas till toppen med e-poster som har halloween tema, och det är ditt jobb att skilja dig ur mängden.

Jag gick igenom en inkorg som jag haft i ungefär fem år och kollade alla Halloween utskick jag någonsin har fått. Ungefär en av fem e-poster skulle jag beskriva som bra och övertygande. De som inte var övertygande hade samma vanliga templates och en påslängd “Halloween” deal, vilket känns lite oinspirerat i jämförelse.

Med rätt ämnesrad, färg, design, copy och produkter (om du har) så sticker du ut ur mängden genom att inte vara den som gör det bara för att. Och genom att lägga ner lite extra omtanke i dina utskick på högtider så visar du för dina kunder att du bryr dig.

Ämnesrad: 👻Skrämmande bra priser! 🎃

Halloween typsnitt

Typsnitt är ofta ett underskattat designelement, men det kan göra dina e-poster extra läskiga på Halloween.

Tänk på att du kan ladda upp anpassade typsnitt direkt i t.ex Klaviyo, men det kan bli problem när de ska visas hos mottagaren.

För att undvika detta kan du designa dina e-poster i t.ex Photoshop och importera typsnittet där. Då sparar du hela e-posten som PNG eller JPG så att allt som du vill visa går att se.

Gratis Halloween fonts med commercial license:

Klicka på bilderna eller se mer här:

Creepster

Double Feature

Zombie Holocaust

Pure Evil

Ghastly Panic

Nosifer

Grym design med rätt typsnitt

Relevanta produkter

Jag vet, jag sa precis att du inte behöver relevanta produkter. Dock så är det alltid en bra idé att försöka koppla dina produkter till något spökligt, även om det är långsökt.

Se ett exempel här från Skatepro:

Förutom brädan i mitten så har ingen av dessa designer ursprungligen något med Halloween att göra, men visst passar det bra?

Skateboards och Halloween har heller inte mycket gemensamt, men här har Skatepro ändå lyckats fånga in högtidens tema perfekt.

Ta en titt på dina produkter och försök så gott du kan att göra en koppling till det spökliga. Om inte annat kan du alltid redigera in lite spindelnät och pumpor för att få fram känslan.

Dela:

Pontus Sjöberg

Efter att ha räknat ut epostmarknadsföring har Carl med sitt team motbevisat mig med råge och det har nu blivit en betydande och mycket kostnadseffektiv del av vår försäljning med en uppsättningsfas på bara ett par veckor.

Pontus Sjöberg

Co-founder Scandinavian Luxury Group
Gustav Lundin

RIM har varit till stor nytta för oss på Outl1 när det kommer till emailmarknadsföring - Med deras hjälp har vi lyckats ta oss till nya höjder.

Gustav Lundin

Head Of E-Commerce Outl1
Sophia Marinho de Lemos

Vi anlitade RIM för att strukturera om våra automatiserade flöden, personalisera och bygga mer komplexa kundresor. Teamet var professionella, lättillgängliga och snabba. Viktigast av allt, vi ser bra ROI på samarbetet.

Sophia Marinho de Lemos

Co-founder & CEO Källa
Marcus Linder

"RIM lever, andas och nu även lär e-mailmarketingstrategi – på ett ödmjukt sätt tog de sin kunskap från tangentbordet till konferensrummet och lotsade vår kundnära digitala frontlinje genom fallgropar, praxis och success stories inom området."

Marcus Linder

Head of CRM PopHouse Entertainments
Martin Eivy

"Tillsammans med R.I.M har vi tagit vår epost-marknadsföring från sporadiska utskick på en plattform vi växt ur, till automationer och ett helt nytt sätt att interagera med vår kund, på en framtidssäkrad plattform och det märks på vår omsättning"

Martin Eivy

Founder Eivy Clothing
Anton Ekström

Kan varmt rekommendera RIM till er som vill ta er e-postmarknadsföring till en ny nivå!

Anton Ekström

CTO Villahome.se

Boka samtal

Vi förstår. Det är inte alltid man vet vilket stöd man behöver eller hur mycket man kan förvänta sig att tjäna på ett samarbete. Boka in ett samtal med en av våra Email Marketing Advisers så tar vi reda på det tillsammans.