Skip to content

Vad är poängen med storytelling?

Kommunicera om sitt varför.

Man hör väldigt ofta, och jag nämner väldigt ofta att ett varumärke ska kommunicera om sitt varför. Berätta om sin story helt enkelt.

Att använda storytelling i sin kommunikation till mottagare och kunder har visat sig vara effektivt för att skapa goda relationer.

Storytelling är ingen ny trend, människor har länge använt sig av storytelling i olika former. Det har länge fungerat som ett effektivt marknadsföringsgrepp för att positionera sig längre fram än konkurrenterna.


Vill du läsa mer om hur ditt företag tjänar pengar på storytelling?

Vad vill vi uppnå med vår storytelling?

Alla mina bekanta och de som följer mig vet att jag drar historien om min första kund (pitbull-butiken) varje chans jag får.

 

Men varför berättar vi storyn? Det är inte för att klappa oss på axeln eller mata vårt ego. En av anledningarna till att storytelling fungerar är att det hjälper läsaren att komma ihåg ditt varumärke. Eftersom du genom storytelling skapar ett band med läsaren, ofta genom att dem kan sätta sig in i situationen eller läser om hur du överkom en utmaning så kommer dem att komma ihåg ditt varumärke. Det är lättare att ta upp och lagra information som berättas genom en historia.

 

Storytelling är även ett sätt att komma bort från den lite mer “säljiga” marknadsföringen. Genom att berätta om din tjänst eller produkt genom berättelser får du bort de kritiska tankarna som kan komma upp när man marknadsför genom att endast berätta om hur bra det går för ditt företags produkt.

 

Det vi vill uppnå med att berätta storyn är att visa för läsaren genom konkreta exempel och resultat hur vår tjänst kan hjälpa dem. Genom att berätta historier som skapar ett emotionellt band får vi en personligare relation med mottagaren. Detta medför stora möjligheter till att öka mottagarens lojalitet och förhoppningsvis en ökad köpvilja

Vad vi har lärt oss?

Storytelling är ett sätt att kommunicera med sina kunder genom att t.ex berätta en historia om företaget. Mottagaren har lättare att lagra information som berättas genom en historia och får det alltså lättare att komma ihåg just ditt varumärke.

 

Vi berättar alltså storyn för  att visa läsaren hur vår tjänst eller produkt kan hjälpa dem med konkreta exempel och resultat.


Blir du nyfiken på att testa storytelling? Vi på Reynolds international Marketing hjälper dig gärna, hör av dig för att boka ett möte!

Leave a Comment