Skip to content

Ett osegmenterat nyhetsbrev... #2

rubrik

Trots att e-posten i sig är väldigt välgjord så blev jag lite förundrad redan när jag läste ämnesraden…

Jag har aldrig plockat svamp i hela mitt liv

Jo visst, kanske någon gång när man var liten, men jag tror (och hoppas) inte att Lagerhaus har spårat mitt liv sen barnsben och sett mig plocka kantareller ute i skogen.

Då började tankarna snurra om vad jag möjligtvis hade kunnat köpa för att hamna i ett segment om svampplockning, men det verkar det som att de helt enkelt inte har segmenterat mig alls.

1 Lagerhaus

Undvik massutskick!

Försäljningen och kundresponsen hade ökat enormt om de istället för massutskick hade segmenterat flera olika nyhetsbrev beroende på kundens köphistorik så att det blir relevant och personaliserat. 

Lagerhaus är inte en butik som endast säljer redskap för svampplockning, de har ett extremt brett sortiment och många olika typer av kunder. Därför är ett nyhetsbrev som inte är segmenterat mer ett shot in the dark än en pengamaskin.

Var tydlig med rubriken

Om man tittar på rubriken och innehållet så känner jag mig lite vilse. Jag förväntade mig någon form av content på hur man bäst kan plocka svamp, inte en direkt försäljning av deras produkter.

En kort artikel som går in i detalj och beskriver 4 tips för svampplockning hade kanske till och med sålt in ett intresse och konverterat mig till en kund för de produkterna. Det är säkert riktigt kul att plocka svamp, men jag vill gärna bli övertalad om varför det är kul först.

Om du är svampexpert så får du gärna höra av dig, det är alltid kul att prova en ny hobby!

2 Lagerhaus

Back to school

Går man vidare i nyhetsbrevet så är det en ny sektion med produkter för skolstart, där har brevet, i mitt fall, också missat relevansen.

Jag går inte i skola, och jag har inga barn.

Hade de istället skickat ett separat nyhetsbrev för back to school erbjudanden till rätt personer segmenterat med ålder och köphistorik så hade resultatet blivit mycket bättre.

Visst, ett anteckningsblock kan man väl använda oavsett, men jag har inget större behov av det nu till skillnad från de som faktiskt ska börja / har börjat i skolan.

Även värt att tillägga att Back to School erbjudanden är riktiga guldgruvor för e-handel och bör användas om man säljer relevanta produkter. Se gärna till att du använder dina segment bara!

 

3 Lagerhaus

Det ska handla om kunden

I sista delen av nyhetsbrevet så har jag till syntes inga större synpunkter. Det enda jag skulle kunna poängtera på är deras CTA för Instagram:

 

DELA DIN STIL MED OSS

Följ oss på @lagerhaus och #lagerhaus för att se mer av oss och vår glada vardag.”

Inget större fel där, det är mest jag som är petig. Men kunder är oftast mindre engagerade av varumärkets vardag, de vill hellre dela med sig om deras egna vardag.

Ett bättre avslut hade varit “ Följ och tagga oss på @lagerhaus och #lagerhaus för att dela med dig av din glada vardag.”

Felaktiga länkar

När jag väl klickade på bilden under CTA'n så tog den mig till en lampskärm.

Det har antagligen blivit något fel där, men som kund hade jag förväntat mig att den leder till deras Instagram sida, inte till en lampskärm.

Trippelkolla alltid dina utskick så att länkarna har kopplats rätt.

Den sista delen med stämpelkortet beskriver bra både i bild och text vad man får ut av att handla hos Lagerhaus.

Sammanfattning

Det som var bra:

Jag var imponerad över designen och all copy. De försöker inte uppfinna hjulet, men all content är ändå välgjort och förmedlar det man behöver veta.

Designmässigt så får Lagerhaus 5/5 poäng! 

Det som var mindre bra:
Tyvärr så missar nyhetsbrevet en stor del försäljning med avsaknaden av segmentering. De har nog absolut sålt produkter med utskicket, men hade det finslipat detaljerna så att rätt person får rätt e-post så hade de kunnat sälja för mycket mer.

Jag tycker också att ämnesraden blev lite förvirrande. Hade det stått “4 produkter för din svampplockning” istället så hade det reflekterat innehållet bättre. Som sagt, content is king när det kommer till att ge värde, och en 500 ords artikel om svampplockning hade gjort mig mer sugen på att göra ett köp om man nu ändå inte ska segmentera.

Sedan så länkade inte Instagram sektionen till rätt sida. Det kan hända även den bästa, men se till att alltid trippelkolla länkar och bilder innan utskick.

Tack för idag!

Jag hoppas att du kan dra nytta av vår granskning, vi går igenom nya e-poster varje Fredag, håll utkik i inkorgen så du inte missar nästa vecka!

Kom ihåg: Vi kan granska dina flöden och nyhetsbrev, allt du behöver göra är att svara på detta mailet och bifoga det du vill att vi ska kolla igenom.

Om du tycker nyhetsbrevet var intressant så får du gärna vidarebefordra till en vän, det behöver du inte segmentera för!

Om du vill ha hjälp med din e-postmarknadsföring så kan du boka ett möte här.

Trevlig helg, så ses vi nästa vecka!

 

- Anton & R.I.M Teamet

Leave a Comment