Skip to content

Som specialist föredrar jag Klaviyo!

Verktyg är viktigt – men kunskap är viktigast

Let's face it. Jag är inte specialist inom PR eller grafisk design. Därför har jag inte behov av Photoshop, InDesign eller enorma databaser med journalistkontakter. Däremot är jag specialist på e-postmarknadsföring inom e-handel. Det betyder att jag är extremt kräsen vid valet av plattform för automatiserad e-postmarknadsföring.

Frågan om Klaviyo kontra MailChimp dyker ofta upp. ”Vilket alternativ är bäst?”. Dessvärre går det inte att besvara frågan enkelt eftersom e-postmarknadsföring är mer komplext än många tror. Låt oss göra en jämförelse med två snickare:

· Snickare 1 ska bygga ett stort hus. Han har fyllt verktygslådan med marknadens bästa verktyg, rekommenderade av branschledande experter. Tyvärr är han oerfaren och okunnig. Trots detaljerade ritningar och den specialdesignade hammaren blir resultatet katastrofalt.

· Snickare 2 får i uppdrag att bygga huset i stället. Eftersom han testat hundratals hammare vet han att kunskapen är avgörande. Rekommendationer och pris styr inte hans val av verktyg. Han väljer verktyg som fungerat optimalt för honom i tidigare projekt. Och i slutändan är kunskapen det viktigaste – hammaren är enbart ett medel för att nå målet. Resultatet blir fantastiskt.

Mitt val av Klaviyo baseras helt enkelt på att plattformen ger mig bäst förutsättningar att leverera starka resultat. Utifrån mina erfarenheter är Klaviyo ett bättre verktyg för en specialist. Men i grund och botten handlar det om kunskapen. Snickaren är alltid viktigare än hammaren.

Klaviyo vs. MailChimp? Undersökningar är trubbiga!

Felet många gör när de utvärderar alternativen är att bara titta på två parametrar. De två är rekommendationer och pris. Problemet är inte parametrarna i sig, snarare hur de förstås och tolkas. Låt mig förklara. I webbundersökningar presterar både MailChimp och Klaviyo bra. Oftast snittar de 4,5-5 poäng på en femgradig skala. Toppbetyg, tveklöst! Men du måste inta ett kritiskt perspektiv i din utvärdering. Två frågor som är relevanta att ställa är:

· Vem och vilka är personerna som betygsätter?

Många gånger är det personer som själva använder programmen – och det är sällan objektivt eller nyanserat. Har du testat X, men inte Y eller Z är det svårt att göra en trovärdig bedömning. I de fall som undersökningar är mer objektiva där professionella testpaneler uttalar sig finns också problem.

· Vem utgår de ifrån när de gör sina bedömningar?

Specialister som mig? Folk i allmänhet? Faktum är att det bästa alternativet för en generalist inom marknadsföring sällan är det bästa alternativet för en specialist. Den med grundläggande kunskaper använder oftast e-postmarknadsföring ytligt. Eftersom de inte behärskar alla instrument är den simplare plattformen bättre. För en specialist gäller det motsatta!

Klaviyo ger mig fullständig kontroll

Klaviyo är en plattform som är utformad specifikt för e-handel. Med andra ord, ägnar du dig åt e-handel ger plattformen verktyg som är optimerade för din affärsrörelse.

Som specialist skapar jag komplexa säljtrattar och arbetar detaljerat med målgruppssegmentering. Här utklassar Klaviyo sina motståndare. Analysverktygen gör att jag kan ta reda på viktig och detaljerad data för respektive kund. Hur många köp har de påbörjat? Vad har de tittat på? Vilken typ av beställningar gör kunden?

Plattformar som MailChimp funkar bra inledningsvis, men när du når de högre nivåerna behöver du fler rattar. Bara det faktum att MailChimp inte möjliggör A/B-test av automatiserade sekvenser skapar stora hinder.

När det gäller att tjäna stora pengar på e-postmarknadsföring ligger skillnaden ofta i data. Omfattande data och komplexa analysverktyg ger förutsättningar som inte är möjliga utan rätt kunskaper och rätt verktyg. Klaviyo ger mig den kontroll som krävs för att maxa din ROI.

Kostnaden är nästan alltid irrelevant

Priset är många gånger avgörande när företag väljer mellan olika plattformar. Här bör du dock tänka till. Ja, Klaviyo är dyrare än MailChimp, men till syvende och sist är det omsättning och vinst som är relevant. Min största kund är ett levande exempel på det.

Vi jobbade på en kampanj inför mors dag. Egentligen var det inga konstigheter. Kampanjen sträckte sig från måndag till fredag där kunderna fick en rabattkod de skulle använda.

När fredagen kom ville jag enbart maila de kunder som öppnat ett mail tidigare under veckan men ännu inte använt sin rabattkod. Den här informationen var viktig eftersom en stor del av kunderna sannolikt glömt eller missat koden i tidigare mail. Påminnelse är viktigt. Resultatet blev att vi drog in nästan 10 000 kronor extra på denna minimala insats. Med MailChimp hade det inte gått på grund av den begränsade datan.

Kostnaden på $750 som min kund betalar till Klaviyo månadsvis är en struntsumma. Låter det som ett magstarkt påstående? Inte om du frågar mig. I april drog han in $16 143 och en ROI på 2 052,4 %. Sammanfattningsvis är MailChimp inte dåligt – det är Klaviyo som är fantastiskt bra för mig som specialist.

Vill du veta mer om hur Klaviyo kan lyfta dina affärer? Kontakta mig idag!

Leave a Comment