Skip to content

Artiklar för SEO Vs. Sociala medier: Hur bygger man upp rätt contentstrategi?

Vad är en SEO artikel?

Search Engine Optimization (SEO), är en typ av digital marknadsföring som fokuserar på företagets synlighet i sökmotorernas organiska resultat. Sökmotoroptimering, som det heter på svenska, är en strategi som tillämpas på hemsidor i bloggar eller på säljsidor med syfte att nå första plats i Google med specifika söktermer. Detta leder till att din hemsida syns mer på sökord som potentiella kunder skriver när de ska handla produkter som du säljer.

Ett exempel på en SEO-strategi är att du planerar ut specifika sökord och implementerar dessa i din content på sidan. Därefter vill du internlänka liknande artiklar och webbsidor för att Googles algoritm ska kunna förstå vad det handlar om.

Låter det förvirrande? Det behöver det inte vara.

Google scannar ständigt hemsidor för att algoritmen ska förstå hur relevant det är till ett specifikt ämne. Om din artikel då skulle handla om “Hur du tar hand om din bil” så hade nyckelordsvarianter som exempelvis “få din bil att hålla längre” och “hur man undviker problem med bilen” passat in.

När ska man skriva artiklar för SEO?

Som det kinesiska gamla ordspråket säger “Den bästa tiden att plantera ett träd var 20 år sedan. Den andra bästa tiden är nu.” Det vill säga, börja skriva SEO artiklar så tidigt som möjligt, oavsett om det är SEO för B2B eller SEO för B2B.

Dessutom så vill du alltid ha ett syfte med SEO artiklar, och då är det viktigt att du vet skillnaden mellan high volume keywords och high intent keywords.

  • High volume keyword är ett väldigt generellt nyckelord som exempelvis “Bilhandlare”
  • High intent keyword är mer specifikt med mindre volym som exempelvis “Bilhandlare för Volvo XC60”.

Skillnaden på dessa potentiella besökare är att den som söker på “Bilhandlare” är långt bak i köpresan och utvärderar vilken bil de ska köpa medan “Bilhandlare för Volvo XC60” redan vet vilken modell de vill ha och letar vart de kan handla den.

Så hur ofta bör du posta SEO artiklar?

1-2 SEO artiklar i veckan är optimalt för att se skillnad på organisk trafik efter en viss tid, men det finns egentligen inga gränser på hur frekvent du kan ladda upp SEO artiklar. Om du har en bra innehållsplan går det att publicera upp till 1 om dagen. Detta bör dock endast göras som undantag, inte som marknadsföringsmodell – kvalitet kommer trots allt före kvantitet.

Vad är en artikel för sociala medier?

I början av sociala medier var blogging det bästa sättet att bygga sig ett namn på. Även idag går det hand i hand för människor och företag som vill bygga upp sin närvaro på sociala medier och sitt varumärke. Nu använder sig företag av social media blogging för att hålla sina kunder och följare engagerade i företaget och det dem sysslar med.

Syftet med social media artiklar är att förstärka kampanjer i sociala medier genom att bekräfta köparens avsikter. Det gäller att ha bra koll på sina följare och vad de kan få ut i värde från dig och anpassa sin content till detta. Dessa artiklar går oftast ut i nyhetsbrev, länkas på sociala medier eller kopplas till annonser.

Till skillnad från SEO-blogging som kräver mer planering och tid så används Social media blogging som en utökning på ett inlägg. Eftersom man ofta är limiterad till en viss mängd ord och lästid på sociala media plattformar så kan en kopplad blogg användas som en utökning till de som verkligen är intresserade.

När ska man skriva artiklar för sociala medier?

En social media artikel ska man skriva när man vill se högre engagement på poster och vill driva trafik till sin hemsida för ett erbjudande eller för att utveckla kundrelationer. Ett exempel på detta är om du säljer magnesium för att hjälpa dina kunder med sömnproblem. Då kan du använda dig av social media blogging genom att skriva en artikel som markerar fördelarna och kopplingen med magnesium och en god natts sömn.

Sammanfattning

Det vi nu gått igenom är skillnaden på artiklar skrivna för SEO och artiklar skrivna för sociala medier. 

För att sammanfatta är SEO en långvarig strategi som kan driva din målgrupp till hemsidan och artiklar för sociala medier är för direkt försäljning, budskap eller för att bygga kundrelationer.

Den kunskapen du nu fått kan du använda i din content strategi.

Vill du ha hjälp med din content strategi? Boka ett möte med oss idag!

Leave a Comment