Skip to content

HubSpot VS Mailchimp VS Klaviyo CRM - Vilken bör du välja?

När du ska sätta igång med e-postmarknadsföring finns det många valmöjligheter. Hubspot, Klaviyo och Mailchimp är bland de större e-postmarknadsföring plattformarna. I denna text ska vi gå igenom hur de skiljer sig åt och vilka företag som bör använda vilken plattform. Vi går igenom för- och nackdelar med båda plattformarna så att du kan välja plattformen som passar ditt företag och komma igång med din försäljning.

Vad är Hubspot?

Hubspot är ett stort all-in-one verktyg med flera olika “hubs”. Deras hubs innefattar allt från sales, customer service och marketing. Den vi syftar på är HubSpot Marketing Hub, det är ett marknadsföringsverktyg som hjälper dig att öka din trafik, konvertera mer besökare och köra marknadsföringskampanjer i stor skala.

Hubspot är ett mer robust system, det är simpelt att spåra kunder, anpassa budskap och bygga köpresor och det hjälper även dig med kundprospektering och analyser. HubSpot Marketing Hub kan även användas synonymt med andra hubspot portaler som Hubspot sales. Genom att använda dessa två hubs tillsammans kan du t.ex utveckla datadrivna kundupplevelers för att öka din synlighet, automatisera din outreach för att säkerställa att kunden får en trygg upplevelse från sitt första besök tills de genomfört sitt köp. Du kan även mäta din ROI (Return On Investment) för varje marknadsföringsinsats du gör för att sedan ta reda på vad som konverterar och inte.

Hubspot är en CRM platform, en “CRM” eller “Customer relationship management” platform handlar kortfattat om att skapa en stark kundrelation och nöjda kunder. Ett CRM system ger dig kontroll över dina kundrelationer och hjälper dig stärka dem, det hjälper till med analyser, säljstrategier och kundprospektering. Hubspots starter CRM program är gratis och lätt att använda.

Vilka företag bör använda HubSpot?

Hubspot fungerar bäst för B2B och B2C företag som säljer high value offers, SaaS, har fysiska butiker, högre deal size och längre köpresor.

Det fungerar perfekt för företag som vill dra in leads och kunder online och ha ett bra sätt att hantera sina kundrelationer. Om du gillar att ha alla dina verktyg på samma ställe så är hubspot smidigt. Det är även bra för företag som vill använda mer hubs än endast Hubspot marketing hub.

Idén med HubSpot från början var trots allt att få marketing och sales att fungera i symbios. I HubSpot CRM (Marketing Hub) kan du effektivt skapa kundprofiler, dokumentera viktig information, spara noteringar från säljmöten och gruppera in kontakter beroende på vart de befinner sig i köpresan.

Om du vill satsa mer på e-mail marketing så är Hubspot ett bra val då de har ett robust system. Planerar du att för första gången testa customer relationship management så fungerar hubspot också då det är enkelt att sätta upp och använda.

Hubspot:

Fördelar:

  • Extremt robust system
  • Mer än bara e-mail marketing och automationer
  • Lätt att spåra kunder, bygga köpresor och anpassa budskap
  • Rapportsystemet är fenomenalt
  • Går att integrera med Salesforce

Nackdelar:

  • En stor investering
  • Krävs ofta onboarding för alla som kommer använda systemet
  • Tar tid att komma igång och bygga upp systemet

Vad är Mailchimp?

Mailchimp är en plattform för utskick som även tillåter enklare automationer och segmentering. De har en gratisversion som tillåter dig att skicka nyhetsbrev, dock inte något annat som användning av templates eller automationer. De har flera olika prisplaner beroende på dina behov.

Du får alla grundläggande funktioner för en billig peng och har även en ganska bra CRM för den som vill prova på e-postmarknadsföring. Det negativa är att det är en relativt begränsad plattform, trackingen är begränsad. Detta gör att du tillslut kommer att vara “tvungen” att byta om du vill nå dina högre mål och ambitioner.

Vilka företag bör använda Mailchimp?

Mailchimp fungerar utmärkt för dig som vill påbörja e-postmarknadsföring då det är “billigare” än Hubspot. Det fungerar bra när man ska bygga enkla automationer och skicka nyhetsbrev. Det finns flertal grundläggande funktioner tillgängligt så att du kan prova på hur hela upplägget fungerar för framtiden. Vill man bygga ett mer robust system så krävs det oftast mer, det blir även dyrare i Mailchimp.

Mailchimp:

Fördelar:

  • “Billigare” alternativet
  • Allt finns redan på plats
  • Över 250 integrationsmöjligheter

Nackdelar:

  • Begränsade automationer
  • Finns alltid en punkt där man “måste” byta
  • Begränsad tracking

Vad är Klaviyo?

Klaviyo är en 360 email marketing plattform för utskick, kundsegmentering, automationer och försäljning. Det som Klaviyo gör, görs väldigt bra.

Klaviyo funkar för alla varumärken men det är lämpligast för nätbutiker. Det är enkelt att komma igång med, alla funktioner är direkt synliga när du loggar in så att navigera sig runt i klaviyo är ingen konst. Dessa funktioner kommer även med flera resurser om hur du t.ex kan bygga flöden på bästa sätt vilket gör det nybörjarvänligt.

Det krävs inga integrationer eller tillägg för att få ut det mesta av Klaviyo, allting är centraliserat och görs direkt i plattformen. Däremot så krävs en integration mot din nätbutik eller affärssystem. Klaviyo har direkt integration mot de flesta stora plattformar.

De grundläggande funktionerna som segment och automationer tillåter även en mer avancerad anpassning som kräver mer teknisk expertis men om man bemästrar detta, ger det oftast mycket bättre resultat.

Klaviyo erbjuder en gratisversion som täcker 250 kontakter och 500 utskick. Med gratisversionen får du även tillgång till segmentering, A/B testing verktyg och drag-and-drop email creator. När du har övergått din 250 kontakt gräns så kommer du att behöva betala. Det är alltid värt att uppgradera när man ser en tillväxt på kundlistan och man har planer på automationer.

Klaviyo integreras enkelt med shopify och stödjer flera funktioner för att öka din försäljning.

Vilka företag bör använda Klaviyo?

Vi brukar rekommendera Klaviyo till allt från små företag, SME’s och stora företag. Företag som kan och vill satsa på e-postmarknadsföring har stor användning av klaviyo eftersom det förenklar flera kritiska problem, så som att personalisera utskick, bygga kundlistan och bygga relevanta automationer. Oavsett om du tidigare har erfarenhet eller ingen erfarenhet alls så funkar klaviyo för dig då det är väldigt nybörjarvänligt, alla funktioner är direkt synliga när du kommer in och det erbjud även resurser på t.ex hur du bygger ett flöde på bästa sätt.

Det passar bäst för dig som vill skapa en bra kundrelation och öka din försäljning. Klaviyo låter dig använda beteende och transaktionsdata för att rikta in dina kampanjer till rätt person. Du kan även utesluta eller kombinera segment och ange kriterier för varje segment för att få en ännu mer effektiv inriktning.

Klaviyo:

Fördelar:

  • Många valmöjligheter för att bygga kundresor
  • Enkelt att integrera
  • Gör allt som Mailchimp gör + mycket mer
  • MYCKET enklare att använda, optimera kampanjer och skapa rapporter.
  • Går att integrera Salesforce

Nackdelar:

  • Egentligen ingenting. På papper ser det dyrare ut men med funktionerna är det absolut mest prisvärt.

Så vilket bör du välja?

Mailchimp är en bra start för dig som vill testa på e-postmarknadsföring då det är ett “billigare” alternativ som fungerar för att bygga enkla automationer men även skicka ut nyhetsbrev. Det finns grundläggande funktioner tillgängligt så du kan prova på hur hela upplägget fungerar för framtiden.

Om man vill satsa mer och bygga ett mer robust system så skulle vi rekommendera hubspot. Hubspot har ett extremt robust system, de har mer än bara automationer och e-mail marketing. Dessutom om du vill ta del av de andra verktyg hubspot ger tillgång till som t.ex sales hub och service hub. Om din framtidsplan är att använda Hubspot som en centraliserad plattform för sales, marketing och service så är detta en stark rekommendation.

Klaviyo fungerar för alla, oavsett om du vill testa på e-postmarknadsföring eller om du redan är expert. Klaviyo är anpassat för e-handel och försäljning där både gränssnittet och funktionerna stöttar det direkt, därför är Klaviyo lämpligast för nätbutiker. Det är lätt att komma igång för dig som inte är van, men något svårare att bli mästare på. Klaviyo erbjuder bland annat segmentering, A/B testing, nyhetsbrev, automationer, personliga utskick, ROI-based reporting och mycket mer.

Oavsett om du väljer att köra på en gratis eller starter plan, eller kanske kör på någon av de dyrare planerna med massa tillägg så ska priset inte vara en avgörande faktor. Ditt val borde vara baserat på vad för värde du får ut av plattformen du väljer att arbeta med och inte hur stor investering du ska lägga.

 

Vi hjälper företag att komma igång med vinstdrivande automationer, anpassade segmenteringar och relevanta utskick för att direkt öka din försäljning. 

Vill du också komma igång? Boka ett möte med oss idag.

Leave a Comment