Skip to content

Hur R.I.M hjälpte detta svenska kosttillskottsföretaget skapa en vinnande e-poststrategi

Denna snabbt växande nätbutik för svenska kosttillskott har ett uppdrag: att bli så stora som möjligt, så snabbt som möjligt. Uppdraget grundades i en vision att starta en helt transparent kollektion för kosttillskott där produkterna är lokalt tillverkade utan onödiga tillsatser och med en tydlig ingredienslista.

Deras idé fyllde en tidigare tom plats på marknaden och resultatet blev en enorm succé. På väldigt kort tid hade de gått från start-up till scale-up, och fokuset skiftades till optimering och utökning.

Detta kosttillskottsföretag kontaktade Reynolds International Marketing (R.I.M) som påbörjade en analys av deras emailstrategi. Problemet var uppenbart: Deras emails saknade story, A/B tester, känsla och upplägg, och var inte heller spårbara eller mätbara i försäljningen. För att kunna öka deras vinst och tillväxt i takt med deras mål så behövde vi rita upp en helhetsplan för deras email-marknadsföring.

Fortsätt läsa så går vi igenom:

  • Våra data-drivna arbetsmetoder och vad vi står för.
  • Hur vi bygger och använder strategier för att öka försäljning, kundretention och förbättra kundrelationer.
  • Vad som krävs för att e-poster ska stå för 30% av omsättningen.

R.I.M’s beprövade strategi grundas i fyra pelare:

  • Samstämmighet - Allt som nås ut till kunden får en helhet. Ditt fokus, dina mål och din story sätts i centrum för att bygga starkare relationer mellan ditt varumärke och din kundbas.
  • Datadrivna nyhetsbrev - Alla kunder är unika med olika behov, förutsättningar, utmaningar och mål. Våra nyhetsbrev reflekterar det genom att skicka ut rätt meddelande, till rätt kund, vid rätt tillfälle.
  • Ett holistiskt konverterings och kundvårds ecosystem - Allt som kunden gör triggar en respons som sker automatiskt vid utvalda tidpunkter. Det kan vara köp, klick utan/med konvertering eller hur kunden rör sig på sidan. Allting används för att förbättra kundupplevelsen och maximera kundens livstidsvärde.
  • Spårning och optimering - Allting spåras för att sedan förbättras; från kundens första klick, till det sista.

Dessa fyra pelare innefattar allting som R.I.M jobbar med och används för att skapa en hållbar och lönsam strategi som ökar försäljningen samtidigt som kundrelationerna förbättras.

Genom att implementera strategin förvandlade vi detta kosttillskottföretagets e-postförsäljning från en instabil och ointressant trafikkälla till en hållbar och växande kanal som ständigt genererar en ström av återkommande kunder och högre försäljning.

Hur strategin genomförs

Med noggrant utvalda A/B tester samlar R.I.M in kritiska data för att optimera alla nuvarande och kommande emailkampanjer. På så vis får man en detaljerad överblick på marknadsdata så som demografi, rubriker, innehåll och erbjudanden. Överblicken ger möjlighet att se vilka kunder som genererar mest så att man kan skräddarsy kampanjer och erbjudanden till de som är mest benägna att köpa.

Detta automatiserade emailsystem ökar nu både kundretentionen och försäljningen genom att bland annat skicka ut påminnelser vid utvalda tidsintervaller för förbrukningsprodukter så att kunden gör ett nytt köp när produkten tar slut. Detta ger både en nöjdare kund och ökad försäljning. Genom emailsystemet kunde vi även se till att öka merförsäljningen på kompletterande produktkombinationer så som: Proteinpulver/Shaker, Pre-workout/Post-workout och Aminosyror/Vitaminer. 

Allt som R.I.M gör är inplanerat och framgångsrikt testat under flera år, vi chansar inte, vi vet exakt vad som behövs för att växa ett företag. Våra retargeting-flows är en viktig del i hur vi arbetar. Vi använder oss av Wheelio, Browse Abandonment och Abandoned cart, som i skrivande stund står för 10% av hela kosttillskottföretagets försäljning. Alla flöden används i enighet och anpassar sig efter kundresan. Så att oavsett vad kunden gör får vi alltid en matchande respons som vi kan utgå ifrån.

Utöver våra flöden så skickas även emails som bygger upp kundrelationer och introducerar nya produkter och händelser med segmenterade nyhetsbrev. Dessa nyhetsbrev skickas i delar för att identifiera mönster i kundvanor, demografiska grupper och köparens resa. Med en tydlig segmentering kan man bygga upp relationer och förtroende mellan kunden och varumärket vilket är kritiskt för företagstillväxten.

Resultatet

Med de fyra pelarna i samklang blir resultatet ett helt automatiserat emailsystem som redan på trettio dagar har genererat 435.000kr i bruttoförsäljning. R.I.M’s email system står nu för 32% av detta kosttillskottföretagets omsättning, och e-post har förvandlats till en kritiskt del av deras affärsmodell.

Vill du också ha en vinnande e-poststrategi? Vi hjälper dig att växa din e-handel snabbt med vår beprövade metod.

Boka ett möte redan idag!