Skip to content

Hur ofta ska man skicka nyhetsbrev?

För ett tag sedan kritiserade jag ett företag offentligt på Linkedin. Detta gjorde jag eftersom de hade skickat ungefär tre e-poster om dagen till mig i flera månaders tid trots att jag inte öppnade ett enda.

Visst, själv kan jag tycka att det är irriterande att få så många mail men det är många som inte gör det och dessa kunder handlar ofta väldigt många gånger för väldigt stora summor.

Problemet är alltså inte frekvensen på mailen, utan vilka som mottar de frekventa mailen.

Behöver du hjälp med din E-postmarknadsföring kan du kika in vår ultimata guide för e-postmarknadsföring.

Gmail och gängets algoritmer är gjorda precis som vilken app som helst, de är gjorda för att skräddarsy kundupplevelsen. De mäter hur många av dina mottagare som öppnar mailen, markerar mailet som läst, svarar på mailet, avprenumenerar, anmäler som spam osv.

Högre engagemang= högre sannolikhet att hamna i inkorgen.

Lägre engagemang= lägre sannolikhet att hamna i inkorgen.


Med andra ord, om Gmail märker att majoriteten av sina användare inte tycker om dina utskick så kommer de inte att leverera ditt mail. Då spelar det plötsligt ingen roll hur mycket pengar man tjänar på ens kassakor eftersom kassakorna inte heller kommer att få dina mail längre.

Om det går för långt kan det till och med leda till att domänen blir svartlistad och då är man nära att bli rykt för gott.

Hur vet jag då detta?

Jag vet detta eftersom jag har sett det med mina egna ögon.

Jag jobbade med ett varumärke i storbritannien som en gång hade spridit sig som löpeld. De samlade på sig en lista på 1.6m kunder på 18 månader.

Tyvärr för dem, så gick hypetåget vidare och varumärket blev kvarlämnat på stationen.

Hur blev det såhär?

Till slut fick de idén att skicka ett nyhetsbrev till hela listan, alltså till hela 1.6m kunder. Det var en idé som de inte hade lagt någon större betydelse eller vikt i, det var en person som jobbade i kundtjänsten som slängde ihop ett nyhetsbrev på 20 minuter.

Nyhetsbrevet drog in £45 000 på 24 timmar.

Det här var PRECIS vad de behövde medan de tog fram nya produkter… Så dagen efter skickade de ett till nyhetsbrev med ett bättre erbjudande.

Den här gången sålde de för över £70 000

Så de fortsatte, de gjorde samma sak dagen därpå.

Och dagen därpå.

Och dagen därpå.

De höll på i NIO månader.

Vad hände sen?

När de inte längre fick någon försäljning anlitade de mig för att fixa deras open rates. En snab analys visade att 99.6% av deras mail inte längre visades. Vad hade hänt? Hela domänen var svartlistad.

En tillgång som skulle ha dragit in flera miljoner pund per år, varje år, var nu inte värd ett enda öre.

Det tog sex månader att få ned den siffran till 96%.

Tänk dig att du fryser lite i ditt sovrum och iställer för att hämta en filt så väljer du att bränna ned ditt hem. Ja, lite så.

Det är inget som helst problem att skicka mail varje dag. Jag förespråkar att alla ska göra det. Att däremot skicka varje dag till kunder som inte vill ta emot dina utskick varje dag leder till katastrofal skada.

Vad hände sen?

.Segmentera ut dina hyperaktiva kunder och sålla bort dina inaktiva kunder. Då kan du skicka fler gånger i veckan och mjölka dina kassakor utan att förlora dina andra kunder eller riskera att bli svartlistad.

Vill du ha hjälp med din e-postmarknadsföring? Vi på Reynolds international marketing hjälper dig gärna, hör av dig för att boka ett möte!

Leave a Comment