Skip to content

Hur du återaktiverar en kall e-postlista

Det är skadligt att börja skicka frekventa mail till flera tusen mailadresser utan någon uppvärmning. Den här rutinen använder vi för alla kunder, stora som små för att återaktivera en gammal e-postlista.

Steg 1 - Aktivering

 Skicka ett nyhetsbrev, till hela kundbasen en gång i veckan i fyra veckor. Oftast skriver vi från VD:n/butikschefen eller någon annan högt uppsatt chef som ber om ursäkt för att man inte hört av sig på länge.

Sedan skriver vi om bolagets värderingar, principer, uspar, varför kunder välja oss, vilka problem vi löser, varför vi försöker hårdare och så vidare.

En gång i tiden har dessa mottagare vänt sig till oss, vi måste påminna dem om varför de valde oss då och varför de kan fortsätta att göra det framöver.

Steg 2 - Segmentering

 

Nu måste vi mäta och kontrollera responsen. Det är helt orealistiskt att förvänta sig att 100% av kundbasen kommer att återaktiveras.

Vi måste skilja de aktiva kunderna och de inaktiva kunderna och bearbeta dem på olika sätt.

Skapa följande segment:

  • Öppnat eller klickat 4 mail de senaste 4 veckorna
  • Öppnat eller klickat 2-3 mail de senaste 4 veckorna
  • Öppnat eller klickat 1 mail de senaste 4 veckorna
  • Öppnat eller klickat 0 mail de senaste 4 veckorna

Steg 3 - Uppföljning

 

Kunder som har öppnat samtliga fyra mail kan du segmentera som aktiva och skicka till hur ofta du bara vill. De har redan bevisat att de engagerar sig i våra e-poster.

Kunder som öppnat 1-3 mail behöver du vara lite mer sparsam med. Maila dem högst en gång i veckan. 

 Spara sedan ned alla kunder som inte öppnat ett enda mail. Det är för tidigt att skala bort dessa kunder, men vi kan börja med att skicka en gång i månaden till dessa kunder i sex månader.

De som inte har öppnat ett enda mail efter att skickat en gång i månaden i sex månader kan du ta bort från din lista. Dessa kunder ska då ha tagit emot fler än 10 e-poster under flera månaders tid utan att öppna dem.

Nu har du en aktiv kundlista där alla kunder bearbetas utifrån sitt eget beteende.

Har du en epostlista är det därför dags att börja använda den ordentligt.

Klicka Här och boka ett möte med oss idag!

Leave a Comment