Skip to content

9 tips för Black Friday / Cyber Monday e-postmarknadsföring

En bra strategi för BFCM (Black Friday Cyber Monday) får dig att sticka ut ur mängden och hjälper dig att nå nya försäljningshöjder. Läs vidare så går vi igenom några tips för hur du kan anpassa din e-postmarknadsföring för black friday och cyber monday.

Planera din kampanj

Både Black Friday och Cyber Monday är synonymt med rabatter och erbjudanden, och det är svårt att komma undan.

Långt innan BFCM börjar bör du redan ha planerat vilka produkter du vill fokusera på och hur du vill marknadsföra dom.

Du kan välja ut vilka produkter du vill sälja och planera ut hur mycket rabatt det ska vara eller vad kunden ska få när de gör ett köp. Du kan absolut göra det enkelt och rabattera eller erbjuda något för alla i köp i din nätbutik.

Om du har flera erbjudaden vill du se till att e-posternas bästa erbjudanden hamnar längst upp. Om du endast har ett erbjudande behöver du bara se till att det är tydligt i e-posten.

 

Här är två exempel på Black friday e-poster:

ripcurl beaniegymgrossisten deals

 

Börja tidigt

Många e-handlare börjar skicka sina Black Friday deals under själva BF-helgen. Men dina resultat kommer bli ännu bättre om du börjar en bit innan.

Mottagarens inkorg kommer vara knökfylld under BF-helgen, och risken är att dina e-poster inte blir lästa. Därför bör du mjuka upp dina kunder med lite teasers i alla fall två veckor innan sista helgen i November.

Om du gör detta så är dina kunder redan förberedda på att du faktiskt kommer ha en black friday deal, och är redo för att handla.

Tänk på att inte börja för tidigt bara, då är risken att kunden väntar på kommande rabatterna istället för att handla just då. 

A/B testa inför nästa år

Om du inte har A/B testat tidigare år för e-postmarknadsföring under black friday och cyber monday så är det läge att göra det nu.

Det är ju trots allt ett återkommande event, så all insamlad data under detta året kan användas till nästa år. 

Testa dina ämnesrader, copy, bilder och CTA placeringar. Du vill sikta på så hög open rate, CTR och konverteringar som möjligt och A/B tester är det bästa sättet att göra det på.

Urgency

Dina deals varar inte för evigt, så se till att dina kunder vet om det.

Urgency är ett av de bästa sätten att driva försäljning under tidsbegränsade kampanjer. En rapport från Experian visade att eposter med urgency har 14% högre Click-to-open rates, 59% högre transaction-to-click rate (Hur många klick som ger konvertering) och dubbelt så hög konvertering som en e-post utan urgency.

De visade även att urgency och rabatten i ämnesraden ökar försäljningen med ca 16%. 

Här har du några tips på hur du kan lyfta fram urgency i dina e-poster:

  • Begränsat utbud - Så länge lagret räcker / Bara X antal i lagret / Begränsad utgåva / Produkten tar snart slut.
  • Utgångsdatum - Erbjudandet är över om 24 timmar / Rean håller igång tills 00/00/00 - 00:00.
  • Countdown timer - Här kan du bygga dina egna countdown timers för e-poster.

Belöna dina återkommande och VIP kunder

Dina återkommande kunder och VIP kunder är de absolut viktigaste för din försäljning, och du bör ge dom något extra då och då för att öka deras lifetime value. 

BFCM är ett grymt tillfälle att ge dina bästa kunder en liten större bit av kakan i form av lite bättre erbjudanden eller buy-one-get-one deals. Se bara till att du understryker att dessa erbjudanden endast går ut till dom som tack för att de har vart kund hos dig länge.

Fortsätt några dagar efter

Bara för att BFCM är slut så behöver det inte vara helt slut för dig.

Det är ganska vanligt att göra en liten förlängning på erbjudandena, 24 eller 48 timmar efter cyber monday. Försök att filtrera och segmentera så att förlängningen skickas ut till de kunder som inte har handlat hos dig på tidigare utskick så kan du öka din konvertering lite till.

Bygg upp din e-postlista tidigare

Under året bör du fokusera på att bygga din lista ytterligare inför kommande helgdagar som BFCM, och jul. 

Tävlingar på sociala medier, extra värdefulla erbjudanden och paid ads gör så att din lista blir större och försäljningen ökar. 

September är en bra månad för att fokusera på kundlistan, då det generellt brukar vara en dålig månad för försäljning.

Ett tips för att få in fler på din e-postlista är att erbjuda en Black Friday deal för de som signar upp mellan 1-26 November.

Gör dina triggers mer aggressiva

Triggas dina Abandoned cart flöden igång efter 1 timme? Sänk det till 30 minuter under BFCM.

Alla dina flöden och triggers bör anpassas så att utskick sker fortare eftersom fler kunder är i shopping-hysteri under BFCM.

Till skillnad på många andra dagar under året så kommer du undan med att vara mer aggressiv och “på” för att sälja.

Om du inte är det så är risken att du hamnar långt ner i inkorgen på grund av andra företag som kortar ner sina triggers och skickar fler nyhetsbrev.

Använd cyber monday för de som inte konverterat

Cyber monday brukar generellt ha bättre deals än Black friday för att fånga in kunder som ännu inte har handlat.

Som exempel så kan du anpassa dina erbjudanden med en prisgräns under Black Friday, som t.ex “Köp för över 1000:- och få 30% rabatt”. Medan Cyber Monday är en 30% rabatt utan tidsgräns.

Så du bör se BF som frontlinjen för din försäljning, och CM för att fånga in oengagerade kunder.

Vi är experter på BFCM

Vill du ha hjälp med din e-postmarknadsföring under black friday och cyber monday? 

Boka ett möte med oss så hjälper vi dig.

Leave a Comment