Case Studies

Från 0 till 6 500 000kr i extra försäljning – på ett år

Jag tror inte på klyschor eller plattityder. Oftast är det betydelselösa ord utan praktisk användning. Som affärsman och tillväxtmotor för e-handlare skapar jag resultat. Punkt. Men det händer att jag stöter på citat som skapar igenkänning – sådana som känns äkta. Entreprenören Chris Grosser är utmärkt exempel:

”Opportunities don’t happen. You create them”

Du känner säkert igen dig. Ingenting kommer gratis och ”tur” kommer sällan ensam. Framgångar föds genom innovativa idéer, driv och fokus – oftast tillsammans med andra. Det gäller även mig och mina klienter.
På ett år hjälpte jag den unga australiensiska företagaren Reid att öka sin omsättning med 6,1 miljoner kronor. Ur ett vakuum skapade vi en kanal som tidigare inte fanns och levererade mervärde för kunderna genom:

⦁ Samstämmighet i språk, stil och budskap i alla kanaler
 
⦁ Datadriven annonsering (TM)

⦁ Ett holistisk konverterings och kundvårds ecosystem

⦁ Spårning och optimering

Jag och Reid förändrade relationen mellan kunden och butiken för alltid. Andra har följt med och valt att anlita mig. En i Kanada, en i Sydkorera, en I Thailand, tre stycken i USA, en i tyskland och flera I Sverige. Resultatet blev att jag som 23 åring, under mitt första år som entreprenör gick ifrån ingen nätverk, ingen färdig kompetens, ingen erfarenhet inom branschen –  till att hjälpa mina kunder att sälja för strax över 11 m sek.

Vad har jag för hemlig strategi då? Hur kommer det sig att mina klienter lyckats så bra? Principen är enkel. Vi kommunicerar på samma sätt som människan gjort sedan urminnes tider – genom berättelser.

Det här är berättelsen om hur jag och Reid blev miljonärer.

Reid satt ovetandes på en guldgruva

Reids bakgrund var typisk. En vän hade tjänat stora pengar inom e-handeln och Reid ville inte vara sämre. Därför startade han en onlinebutik.

Han hade kommit till en nivå där han omsatte ungefär 560 000kr i månaden och hade nu stagnerat.

Stundtals kände jag att han tvekade på företagets story.

– Hehe, det är ju ingen bra historia men…, sa Reid och skruvade på sig.

Ganska snart stod det klart att företaget satt på en kundlista med 35 000 prenumeranter – vilka inte fick någonting skickat till sig. Potentialen var enorm. Han satt på en guldgruva utan att veta om det.
När vi kommit överens om att slå våra huvuden satte vi en tydlig spelplan.

⦁ Utveckla varumärket.

⦁ Öka antalet återkommande kunder.

⦁ Säkerställ att mist 20 % av omsättningen skapas från den nya affärsprocessen.
​​
⦁ Håll metoderna hemliga för konkurrenterna.

Jag förstod att vi skulle lyckas.

Trots Reids blygsamma ord om företagets brist på ”intressant historia” visste jag att han hade fel. Det finns alltid en historia att berätta. 

Och den här skulle handla om entreprenörskap. Reids entreprenörskap.

Precis som de flesta entreprenörer hade han utstått motgångar. Tvivel och uppförsbackar hör till vardagen när företagare jagar sina drömmar.

Alla vi har våra drömmar och jag skulle få Reids kundbas att relatera sig till Reids resa. Vi skulle få kunden att nicka huvudet för sig själv när den läste vår story.

Vi skulle få kunden att känna sig ombrydd.

Vi skulle se till kunden kom tillbaka gång på gång på gång.

Analys och kontroll – ett framgångsrecept

Efter diskussioner om allt från marknadsposition, konkurrenter och potentiella kampanjer var Reid lika entusiastisk som jag. Han ville kicka igång direkt.

– Jag har säkert 50 000 följare på Instagram! Vi gör stories och når ut till dem där.

Missförstå mig rätt. Det finns goda möjligheter att skapa värde med hjälp av sociala medier, men i det här fallet behövde vi kontroll. Jag skakade på huvudet och började förklara.

– Nej, vad vi behöver göra är…

I all hast blev jag snabbt avbruten av Reid som berättade om de tusentals dollar företaget spenderade månadsvis på Facebook Ads. Vi borde börja marknadsföra där, menade han. Trots att jag endast varit verksam ett par månader såg jag behovet av att kliva in som expert – och tydligt säga ifrån.

– Reid, lyssna nu. Instagram och Facebook går bort i det här fallet, sa jag artigt men bestämt.

I första stund kan det tyckas märkligt.

Sociala medier är stort och används i hög grad för digital marknadsföring. Men i mitt framgångsrecept fanns andra ingredienser:

⦁ Precision på individnivå. Vi vill säkerställa att rätt person får rätt budskap vid rätt tillfälle. Budskapet ska levereras i exakt det ögonblick vi vill. Det fungerar inte på sociala medier.
​​
⦁ Optimal mätning. Vi vill veta hur kunden reagerar på storyn – i varje del och vid varje tillfälle.
​​
⦁ Ägande av trafiken. Vad händer om Facebook höjer sina priser? Vad gör vi när algoritmerna ändras? Vad händer om företaget inte längre kan använda plattformen?

Reid förstod vinken. Endast e-postmarknadsföring kunde säkerställa att soppan fick rätt smak, konsistens och balans. Därför satte vi upp ett konto hos Klaviyo. Genom programmet fick vi tillgång till enorma kunddata. I samband med att vi skickade ut storyn i avsnitt såg vi hur varje individ reagerade. Därefter segmenterades kundbasen.

​​

En lista på 35 000, blev 220 segment – med sammanlagt 35 000 kunder och leads.

I mina analyser framgick det att 98% av Reids kunder endast gjort ett köp. Med andra ord pågick en ständig jakt och annonsering efter nya kunder.

Osäkerheten var ett faktum vilket affärsrörelsen tog skada av. Ena dagen trillade hundratusentals kronor in. Andra dagen var resultatet noll.

Med Klaviyo ägde vi trafiken med full kontroll över ratten. Kundernas köpbeteenden och reaktioner analyserades samtidigt som innehållet optimerades till olika kundsegment.

Mätningarna av kundernas beteenden vägledde oss och besvarade frågor om vad, var, när, hur, varför och vem som skulle ta emot ett specifikt erbjudande. Vi kände till deras mål, drömmar, rädslor, ambitioner, styrkor och svagheter. Individuella kunder förstod oss. Och vi förstod dem. Därför tog det inte lång tid innan kunderna återkom.

Samstämmighet i språk, stil och budskap

Eftersom Reids story blev en så väsentlig del av Reids varumärke var det viktigt att alla kanaler stämde överens med varandra. 

Jag tog därför över hans produktbeskrivningar, content och annonstexter. Jag skapade även en blogg och satte upp flera quizar för att skapa ett holistisk konverterings och kundvårds ekosystem.

Tydligheten och de nya principerna bakom varumärket kunde göra att alla anställda från Reid till en frilansare visste vad varumärket representerade och kunde därmed fatta egna beslut mot gemensamma mål.

Vår insats blev till succé

Med hjälp av dessa system, extensiv spårning och optimering kunde vi förvandla trafik till prospekt, prospekt till kunder och kunder till återkommande kunder.

Resultatet blev lika bra som för tidigare kund.

Efter fem månader hade Reids totala omsättning ökat med 370 % och han fick nästan en halv miljon kronor extra i månaden via e-poster.

En annan viktig framgångsfaktor var att vi kunde testa vilka produkter, texter, bilder och vinklar som fungerade – innan de användes i dyra annonser på Facebook. Klaviyo gav oss full kontroll över hela kampanjen. Med både karta och kompass visste vi exakt vart vi befann oss och i vilken riktning vi skulle gå.

Men jag var inte nöjd. Mitt löfte till Reid om att 20 % av omsättningen skulle komma från mig var ännu inte uppfyllt. Lyckligtvis bröts barriären månaden efter. Min insats ökade från 18 till 21 % av omsättningen.

Framgångssagan har inte stannat där. Reid har startat tre nya butiker samtidigt som två av de tre största konkurrenterna lämnat branschen. Antalet återkommande kunder har hittills ökat med 800 %.

Framtiden för Reids företag? Den är ljusare än någonsin.

Så här såg ut det Mars, 2019. 15 månader efter att samarbetet påbörjades.
De systemen jag bygger är gjorda för att hålla en långsiktig och stabil tillväxt.

reid bild case

Du har inget att förlora – men mycket att vinna!

Reids företag skiljer sig inte från andra. Produkterna och tjänsterna kring Reids produkter liknar de som andra affärsrörelser erbjuder. Kunderna är samma individer som köper kläder, teknik och andra konsumtionsvaror online.

Du kan göra samma resa.

Framgången grundar sig i relationsbyggande. Reid vågade ta in hjälp och låta en expert driva processen. Genom e-postmarknadsföring har företagets story skapat starka relationer till kunderna. På mindre än ett år blev vi bägge miljonärer – via en kanal som tidigare inte användes. För den som vågar satsa på e-postmarknadsföring – och göra det ordentligt finns ett hav av möjligheter.
Sannolikheten är stor att du sitter på en guldgruva i din outnyttjade e-postlista. Tillsammans gräver vi fram guldklimparna. Är du och ditt företag redo?

Kontakta mig idag – låt oss skörda framgångar tillsammans!

Vill du öka din försäljning med epost?

Boka ett möte med oss idag så sätter vi igång direkt!