20tips

20 Tips för att öka försäljning med din e-handel

Missa inte nya möjligheter för att öka din försäljning.

Med flera års erfarenhet inom e-handel och marknadsföring har vi sett vilka misstag många företag ofta gör. Den här artikeln går igenom 20 tips för hur du kan öka din försäljning, steg för steg.

Du kan läsa hela artikeln genom att scrolla ner, eller ladda ner den i PDF format nedanför.

Scrolla ner och läs eller ladda ner våra tips här:

Artikeln går igenom...

CRO

Hur du analyserar och optimerar din hemsida för dina kunder.

Storytelling

Hur du skriver en story som väcker känslor och bygger kundrelationer.

Content marketing

Hur du använder content för att få ett stadigt flöde av organisk söktrafik.

Och mycket mer...

  • Facebook ads
  • Mobila användare
  • Abandoned Cart
  • Kundhantering
  • Bygg kundlista
  • Live chat
  • Personalisering
  • User-generated content
  • Produktrecensioner
  • Specifikationer
  • Kundservice
  • Branding
  • Omnichannel Marketing
  • Bloggar
  • Upsell
  • E-postmarknadsföring

Navigera i artikeln här:

20 Tips för att öka försäljning med din e-handel

Tanken att driva en framgångsrik e-handel är vacker. Man vaknar på morgonen, öppnar datorn, ser hur många tusentals kronor man har tjänat medans man sov, äter frukost och sticker iväg på en weekend i Hawaii.

Ja, tanken är ju vacker. Men för att nå det målet finns det oändligt många aspekter man måste räkna med.

Som experter inom e-postmarknadsföring för e-handel har vi fått en unik inblick i dessa aspekter. Vi har sett first-hand vad företag prioriterar, och vad som ofta sopas under mattan.

Så häll upp en varm dryck och ta fram anteckningsboken. För I den här artikeln går vi igenom 20 saker som har en direkt påverkan på din försäljning, men oftast läggs åt sidan. Så att du enkelt ska kunna se vad som krävs för att nå dina mål.

Produktrecensioner

Vi människor är flockdjur, och som flockdjur söker vi alltid bekräftelse hos våra medmänniskor.

Recensioner är viktiga för att de ger ditt varumärke förtroende för potentiella kunder. Din hemsidas besökare kommer vara mycket mer benägna att göra ett köp om andra redan har gjort det. Recensioner är även användbara som feedback till dina produkter, trots att de oftast är kortfattade.

Hur får du produktrecensioner?


Att få recensioner utan ett incitament kan ta lång tid. Överväg att belöna folk som lämnar recension på din sida eller på third-partysidor. Du kan även ordna så att en rabattkod skickas via e-post för de som lämnar feedback till dig. Det ett bra sätt att snappa upp e-postadresser för din kommande marknadsföring. 


Specifikationer

I en fysisk butik kan man se, känna och hålla produkten man handlar. En specifikation på produktsidan ska reflektera det. Exakta mått, vikt, material och färg är viktigt att ha med för att kunden ska känna sig trygg när de handlar.

Om du missar detta steget kan det drabba din försäljning, då många kunder har dåliga erfarenheter från e-handel där produkterna inte matchat beskrivningarna.

Gör rätt för dig själv och dina kunder med specifikationer. Minimalt jobb för att öka din försäljning helt enkelt.

Hur skriver man specifikationer?

Du vet hur din produkt ser och känns, men kunden vet inte det. Ta med allt som du skulle ha velat veta om din produkt som kund. Mått, vikt, material och färg är en bra början.

Förbättra din kundservice

Även om du är bäst på det du gör så kommer det förr eller senare krävas kundservice. Beroende på hur ditt upplägg ser ut så kommer ditt kundservice team (eller du om du gör det själv) svara på frågor genom Facebook, e-post eller telefon. Ett bra bemötande i kundservice kan enkelt ge dig glada och återkommande kunder.

För att underlätta kundservice-biten är det bra att ha en välskriven FAQ (Frequently Asked Questions) där du besvarar de vanligaste frågorna. Se bara till att kunden enkelt kan hitta dom på din sida.

Ett annat alternativ är att koppla upp en chatbot till ditt Facebook konto. Bra alternativ för chatbot är Chatfuel eller HubSpot.

En chatbot förenklar jobbet för kundservice då du bygger upp den med svar på de vanligaste frågorna. Flödet ska helst leda till alternativet att chatta med en människa ifall kundens fråga inte har besvarats.

Det finns både plus och minus med att ha en chatbot, men om du känner dig överväldigad med samma frågor kan det vara en bra idé!

Storytelling

Vissa kunder handlar för att det är nödvändigt, och vissa handlar för att det är kul. Oavsett vilken kategori de faller in i så är storytelling ett fantastiskt sätt att göra upplevelsen roligare för kunden. 

Storytelling har gång på gång bevisats vara det bästa sättet att sälja till konsumenter. Om du inte har en story så behöver du det!

Det är ett sätt för dig att förenkla komplexa budskap i ett informativt och underhållande format. Stories för dig närmare din kundbas samtidigt som det inspirerar och motiverar.

Storytelling är ditt sätt att ge en själ till ditt varumärke. Varför finns ni? Vilka problem löser ni? Vad är ert mål?

Poängen ska vara att väcka känslor hos din kund. Det behöver inte vara en New York Times Bestseller, men det ska få din kund att kunna relatera till varumärkets resa, mål, drömmar och ambitioner, samtidigt som det förmedlar vilka fördelar kunden får ut av det.

Varje story har en karaktär, en konflikt och en uppgörelse. Och den ska vara anpassad för din demografi.

Det är inte lätt att skriva en story själv. Vi bygger alltid story till våra kunder för deras e-postmarknadsföring och får väldigt bra respons. Om du vill prova själv så kan du ladda ner vår storytelling template i den ultimata guiden för e-postmarknadsföring.

Branding

Branding är till synes ett väldigt löst ord för hur ditt varumärke uppfattas av dina kunder, men det finns mycket mer till ordet än vad man kan tro.

Branding i grund och botten är anledningen till att ditt varumärke existerar, vilka värderingar det har, och vilka löften ni håller.

Branding spelar in i allt i ditt varumärke, och det är viktigt att ha en färdig blueprint så att du vet att allt går i linje med ditt brand.

Din brandings blueprint ska kartlägga alla delar av ditt varumärke som uppfattas av kunden så att du alltid har något att gå efter medans ditt företag växer.

Det som ska vara med i din brandings blueprint:

  • Namnet på ditt varumärke
  • Grafisk design: Färg, logo, typografi, bilder, grafik.
  • Marknadsföringskanaler: TV, sociala medier, print, hemsida, e-post.
  • Produktdesign och paketering
  • Content
  • Pris


När du har definierat allting behöver du anpassa allt till din anledning, dina värderingar och dina löften. Vad vill du förmedla med ditt brand utan att direkt behöva säga det?

Genom att skapa ditt brand med samstämmighet så blir du direkt igenkännbar för kunden och skapar ett förtroende. Det blir även lättare att förstå vad det är ni gör och varför ni gör det.

Som exempel: Föreställ dig en hemsida som har brandat sig med gröna färger och en miljövänlig ståndpunkt. Helt plötsligt snubblar du in på en av deras Facebook ads som är röd och lyfter inte fram någon av deras ståndpunkter. Redan där skapas kognitiv dissonans, dv.s en otrevlig känsla att något inte hänger ihop. Man känner sig nästan lite lurad och förstår inte riktigt vad det är dom vill förmedla.

Branding är samstämmighet. Alla aspekter av ditt varumärke ska spela ihop och komplettera varandra. 

Marknadsför i alla dina kanaler

Youtube, Facebook, LinkedIn, Google Ads, E-post…

Det finns oändligt många kanaler som du kan marknadsföra med, men oftast så lägger man bara sin fokus på 2 eller 3 stycken.

Det är bra att testa sig fram genom alla kanaler så man inte missar möjligheter. Gör upp en plan från början vilka kanaler du vill marknadsföra i, testa dig sedan fram och se vilka som konverterar bäst. Optimera de som går dåligt, men fortsätt så länge det går bra.

Alla kanaler spelar lite på varandra när man ser på brand awareness. När en kund ser dina annonser på flera platser skapar det en helhet, vilket leder till högre förtroende för kunden. Det är anledningen till att stora företag som Rolex, Gucci eller Louis Vuitton kan öppna affärer runtom i världen trots att lokalerna går i förlust. De är en del av helheten i deras marknadsföring och genererar mer vinst än förlust för dem i det stora hela.

Optimera för mobil

Mobila användare blir allt mer vanliga och den digitala världen anpassas därefter.

Runt 68% av all trafik på webben kommer ifrån mobiler. Nästan alla CMS plattformar har ett alternativ att optimera och redigera efter mobil och tablet användare.

Om din hemsida eller dina e-poster inte är formaterade för mobila användare så kommer det drabba hela din försäljning, då du exkluderar mer än hälften av dina besökare.

Hur du optimerar din hemsida för mobil

Oavsett vilken CMS du använder så ska det finnas alternativ för att optimera din hemsida för mobil. Kolla igenom hela din hemsida med förhandsvisning och på din egna telefon. Även om varje sida ser okej ut så kan det finnas element eller moduler som gör användarupplevelsen dålig.

Om du inte har en sida än kan det vara bra att se till att temat du väljer är anpassat för mobiler. Ja, tyvärr finns det fortfarande teman som inte är det.

Hur du optimerar dina utskick för mobil

Innan du skickar ut något eller slår på dina flöden så ska varje e-post kontrolleras så att det ser bra ut på mobilen. Det finns nästan alltid en förhandsvisning för telefoner på datorn. 

Bloggar

Bloggar är, och kommer fortsätta att vara, det bästa verktyget för driva in organisk trafik och för att skapa auktoritet för ditt varumärke.

Förutom att det tar dig till toppen av sökresultaten så är det också ett sätt för dig att bygga kundrelationer och sälja produkter. Varje blogg du skriver ska ge värde för kunden. Du kan välja att göra de mer “säljiga” och tala om produkter, use cases, kreativa idéer och så vidare. Eller så kan du anpassa för SEO och skriva bloggar som besvarar kundernas frågor. En kombination av båda är en bra idé för att täcka alla fronter. Då ger du värde till kunder som handlar hos dig, och ger värde till kunder som inte handlar hos dig (men potentiellt kommer göra det eftersom du gav värde!).

Den vanligaste ursäkten jag hör från företagare som inte har en blogg är “Det är svårt att blogga om våra produkter/tjänster” eller “Vi får redan trafik till hemsidan.”

Ja du måste vara kreativ, och nej, trafiken du får är inte optimerad. Du kan få så mycket mer.

Som e-handlare bör dina bloggar röra allt som din nisch handlar om.

Om du säljer kläder kan du skriva om “Topp 10 modetrenderna 2021” eller “Hur vi jobbar för miljön”.

Om du säljer konst så kan du skriva om “Hur du målar landskap med akvarellfärg” eller “De mest kända konstverken och meningen bakom dem”

Då får du organisk trafik som redan är intresserade av det du säljer. Dessutom har du content att dela på dina sociala medier.

 

Upsell

Om du inte har produkter för upsell när kunden checkar ut, så bör du ha det.

Om dina kunder handlar en luftmadrass hos dig kommer dom nog behöva en pump om det inte ingår, och kanske punkteringslappar ifall det skulle gå hål. Kuddar, täcken och sängkläder hade du också kunnat sälja på, då det såklart också behövs för en god natts sömn.

Försök att måla upp ett produktträd med dina best sellers som högsta kategori, och sedan alla tillhörande produkter som du kan sälja med den.

För många företag står upsells för 30% av den totala försäljningen. Om du inte når dom nivåerna så bör du anpassa vilka produkter du fokuserar på att sälja.



Abandoned cart

Nästan 70% av alla varukorgar blir aldrig slutförda. Men med en strategi för recovery så kan du fånga 4-5% av alla som lämnar.

Hur mycket tjänar du på det?

Utan en abandoned cart recovery strategi så förlorar du 7/10 kunder. Det betyder att på totalt 1000 leads så blir 300 slutförda köp och 700 förlorade möjligheter.

Med en abandoned cart-strategi som konverterar 4-5% får du alltså 30-35 extra köp på alla 700 kunder som annars hade lämnat.

På papper ser det inte ut som livsförändrande summor, men allt spelar in för att bygga upp ditt varumärke. Hur många av dom 35 kunderna blir återkommande kunder?

Sen sköter sig din abandoned cart recovery automatiskt efter att den är på plats, så du tjänar bra pengar med minimalt efterhandsjobb.

Bygg upp din e-postlista

Och priset för den mest underskattade marknadsföringskanalen går till… *trumvirvel*

E-poster!

Ja det är sant. Många använder e-poster till sin e-handel, men väldigt få använder det till sin fulla potential.

Vårt riktmärke för försäljning inom e-postmarknadsföring ligger på mellan 15-30% av den totala försäljningen beroende på företagets förutsättningar. Det finns väldigt få marknadsföringskanaler som kan bravera samma siffror.

Därför är det viktigt att du prioriterar uppbyggnaden av din kundlista. En lista på 10 000 e-postadresser kommer dra in 10 gånger så mycket som en lista på 1000.

Hur bygger man en e-postlista?

Du som har e-handel kommer få tillgång till e-postadresser varje gång en ny kund gör ett köp, men du kan även skapa lead magnets som du marknadsför för de som är lägre ner i köpresan. Rabattkoder, guider eller någon form av erbjudande i utbyte mot e-postadress är en bra idé. Då får du både ett köp och en e-postadress medans kunden känner sig uppskattad. Detta kan du erbjuda via popups på din hemsida eller betalda annonser.

 

Live chat

En chat-plugin på hemsidan passar inte alla, det kräver jobb och ett vasst support-team. Dock är det ett väldigt bra sätt att fånga in kunder som annars lämnar, och även ett sätt att utöka informationen som finns på din hemsida.

En konstant ström av frågor och feedback ger dig möjligheten att besvara alla kundens funderingar på bästa sätt.

Värdet med en Live chat är stort. Om man gör en jämförelse med en fysisk butik så agerar den som butiksbiträdet. Det är inte alltid kunder har frågor, men om de har det är det värdefullt att ha en support som kan svara på dem direkt så att kunden kan göra ett köp och känna sig trygg.

En Live chat plugin på din hemsida kan vara en bra idé om du har en alldeles för hög abandoned cart-rate eller bounce-rate. Det innebär att något är tokigt på din hemsida som du bör ta itu med med, och en live chat är en bra början.

 

Content marketing

Ofta synonymt med bloggar, men content marketing innefattar allt innehåll som du skapar för att generera intresse för ditt varumärke. Det ska inte finnas en hållhake med ditt content, och det ska inte vara till för att enbart prata om hur bra dina produkter och tjänster är, för i det stora hela så bryr sig inte kunden om det.

Kunden vill alltid veta vad hen kommer få ut personligen av det du erbjuder. Vad är fördelarna, och varför ska dom välja ditt varumärke?

Sedan finns det content som enbart är till för SEO. Som exempel så kan en e-handel som säljer outdoor-utrustning skriva inlägg som “10 Bästa campingplatserna i Sverige” eller “Hur du sätter upp ett tält på ett berg”. Då fångar man in kunderna som har intresse av dina produkter, utan att direkt trycka upp det i ansiktet på dem. 

Om man ger värde så får man tillbaka värde. Det är i regel så det fungerar med content marketing.

Youtubeguider och inlägg i sociala medier är också en del av content marketing. Även här ska man alltid lägga sin stolthet åt sidan och fokusera på att lösa problem och svara på kundens frågor. Det kommer ge dig mer försäljning och gladare kunder.

 

Personalisering

Rikta in dig på rätt målgrupp på rätt sätt.

Personalisering, eller personaliserad marknadsföring, är den svenska versionen av den engelska marknadsföringstermen ”personalization”. Termen syftar på hur du anpassar din hemsida efter specifika besökare. Personalisering är ingen synonym till konverteringsoptimering – det är en vidareutveckling. I detta steg handlar det inte om att göra företaget och dess hemsida så lockande som möjligt för alla besökare – det handlar om att anpassa hemsidan för särskilda besökare.

För att kunna personalisera måste du veta din "buyer persona". Och för att veta detta behöver du testa dig fram. 

Hela poängen med personalisering är att skära ner på kostnader för din marknadsföring med bättre resultat. Om du kan få 1000 kunder med din optimala buyer persona så är det mer värt än 3000 utan någon specifikation. 

Du kan läsa vår guide för personalisering här.

 

User-generated content

Att visa upp kunder som använder dina produkter är ett bra sätt att bygga ett community och starka kundrelationer.

Var inte rädd för att uppmuntra dina kunder att visa upp produkterna på sociala medier. Tävlingar är ett bra incitament för att få fler att sprida bilder och hype om ditt varumärke. Bilderna kan du sedan använda själv till din egna marknadsföring, men fråga alltid om lov först!

Vi använder ofta e-postmarknadsföring för att uppmuntra både återkommande och nya kunder till att posta på Instagram efter att de gjort ett köp, med bra resultat. 

 

Optimization (CRO)

Conversion Rate Optimization innebär en total analys av din hemsida, dina annonser och dina flöden för att ta reda på vad som gör att besökare konverterar, och vad som gör att besökare inte konverterar.

Det finns inget copy/paste recept för CRO, men det finns en helhet man kan utgå ifrån för att identifiera problemet.

Här nedanför hittar du några tips för att öka din CRO:

1. Identifiera problemet

​När man bestämt varför man vill använda CRO och vad man har för syfte med den är det dags att börja analysera hemsidan. Vilka problemområden finns? Finns något som i dagsläget försvårar besökares möjlighet att göra en konvertering? I detta stadie är det viktigt att ha det primära målet i fokus.

2. Förstå besökaren

När problemen är identifierade finns ytterligare ett steg innan man börjar med den praktiska optimeringen av hemsidan, nämligen att förstå besökaren. För att lyckas med CRO krävs dels att man förstår vad besökaren vill ha och dels vad besökaren behöver ha. En god idé är att ta reda på vilka frågor som varit vanligt förekommande hos tidigare besökare eller kunder.

3. Gör din hemsida användarvänlig

När man besöker en hemsida vill man enkelt veta hur man navigerar dit man vill. Att behöva leta sig fram i olika krångliga menyer gör att man snabbt tröttnar och konvertering riskerar att utebli. Därför är användarvänligheten en stor del av konverteringsoptimering. Det är givetvis viktigt att hemsidan är fri från tekniska problem, men lika viktigt är att strukturen och navigeringen är logisk.

4. Komprimera innehållet

Ett vanligt förekommande problem är att man vill klämma in för mycket information synligt på sin hemsida. Att mängden innehåll är för stort skapar ett rörigt intryck. Självklart ska hemsidan innehålla all information besökaren behöver och vill ha, men en god idé är att formulera sig så kort, effektivt och stilrent som möjligt. En stilren hemsida ökar besökares tillit till företaget.

5. Optimera utseendet

Man ska inte döma något efter utseendet, men när det kommer till CRO för hemsidor är det yttre en viktig del. Vissa färger framkallar specifika känslor hos mottagaren. Att jobba med kontraster mellan färger kan också vara ett sätt att uppmärksamma hemsidans extra viktiga delar, så som titlar, menyer och produkter.

6. Call to action

”Call to action” är en vanlig term inom marknadsföring och kan ses som själva definitionen av CRO. Termen syftar till det innehåll på hemsidan som direkt uppmanar till en konvertering. Det kan handla om en lång text som uppmanar till en specifik konvertering eller en rubrik som kort och gott säger ”köp här”. Det gäller att se upp med att använda för många ”CTA:s”, det riskerar att förvirra besökaren.

7. Testa dig fram

Innan den optimerade hemsidan sätts i bruk bör tester ha genomförts. Ett vanligt typ av test är ett så kallat A/B-test, det vill säga att man ställer två hemsidor mot varandra för att se vilken som konverterar mest effektivt. Utifrån resultatet kan justeringar behövas för att uppnå maximal effektivitet.

8. Bra kundservice

Ett av de viktigaste tipsen för bra CRO är att ha en bra kundservice. Att ge besökarna möjlighet att komma till tals är ett sätt att mäta CRO. På så sätt blir det enklare att följa upp och analysera varför resultatet blev som det blev, vad man gjort bra och vad som kan bli ännu bättre. Det är trots allt besökarna som bestämmer hur väl din strategi för konverteringsoptimering fungerar.

Belöna dina återkommande kunder

Du kommer alltid till en punkt där kunden slutar handla hos dig, och det är ditt jobb att kontinuerligt öka kundens livslängd under tiden hen handlar hos dig.

Om en kund handlar fyra gånger per år hos dig i två år så kommer totalt åtta köp göras innan kunden går vidare. Om du kan öka livslängden ett år till så har du 4 köp extra in i kassan. Multiplicera det sedan med alla dina återkommande kunder så får du en uppskattning på din försäljning.

Om du får 4 extra köp på en kund så kan det definitivt vara värt att ge bort lite rabattkoder och erbjudanden. Då känner kunden sig speciell och uppskattad och kommer fortsätta handla hos dig en längre tid.

Det är alltid lättare att sälja till en kund som redan har handlat hos dig, än att sälja till en helt ny kund. 

Facebook ads

Många ser ofta Facebook ads som ett verktyg med hög risk/belöning, men med rätt strategi kan du garantera bra försäljning.

Facebook ads är likt e-post marknadsföring, skillnaden är främst att Facebook kostar per dag medans e-post kostar per kund. Därför har man mindre utrymme att experimentera med Facebook då det i värsta fall kan leda till förlust.

För att få bra resultat med Facebook ads måste du:

  • A/B testa
  • Ta reda på demografi
  • Anpassa efter dagar och tider
  • Budgetera
  • Planera vilka produkter du vill sälja

Om du sköter alla stegen rätt så kommer du få märkbart bättre resultat. Se till att börja med en lägre budget för att samla in all data och A/B testa alla element innan du kastar pengar på din annonsering.

 

Här ovanför ser du en annons vi gjorde under ett A/B test. Inte alls anpassad för demografi, dagar/tider och budget.

Här är samma annons efter A/B test och anpassning med dubbel ROAS.

 

Nästa kampanj blir då testad ytterligare för att öka ROAS till 5-6.

Visa upp ditt social proof 

Som nämnt tidigare så är allt positivt som dina kunder skriver väldigt värdefullt för ditt varumärke. Det påverkar hela din försäljning, din image och dina kommande kundrelationer.

Genom att använda sig utav Instagram plugins på din hemsida och även lista recensioner och bevis så kommer du direkt ge förtroende för dina skeptiska besökare.

Man skulle kunna djupdyka ner i en psykologisk analys till varför det är så värdefullt med social proof, men tänk på det så här istället:

Om du hör att folk pratar gott om en produkt, är det mer troligt att du köper den också?

Den måste ju vara bra eftersom folk pratar om den. Och i ditt fall så tar dom till och med sin värdefulla tid för att fotografera och posta på sociala medier.

Gör det möjligt för dina kunder att lämna social proof, erbjud dom gärna en belöning ifall de lämnar en bra recension eller lotta ut priser för de som spelar in videos. Social proof kommer vara av enormt värde för din e-handel hela livet ut.


Här är ett exempel från Aware Nutrition på hur de använder social proof.

 

Copy & Urgency

All copy på din hemsida ska vara kristallklar och ärlig. Om du har långa utdragna paragrafer om hur bra dina produkter är så kommer ingen orka läsa det. 

Om du inte anställer en duktig copywriter så bör du hålla det kortfattat och enkelt. 

Här är ett exempel på en bra headline från Aware Nutrition. Varje ord har ett syfte och berättar exakt vad det är utan att bli överflödig.

Produktbeskrivningar och Om oss sektionen på din sida kan vara mer i storytelling format än ren copy.

Med din copy vill du fokusera på allt som gör ditt varumärke bra, både i ett auktoritets syfte som t.ex: “Tusentals nöjda kunder i Sverige”, och med fördelarna för kunden i fokus: “Helt naturliga ingredienser”.

Urgency

Urgency används ofta som ett begrepp för att “stressa” kunden lite.

Ett exempel kan vara en flash sale som bara gäller i 24 timmar.

En banner där det står “30% I hela butiken! Gäller endast 24 timmar” tillsammans med en nedräknande timer, då startar du en metaforisk eld i kundens stol för en hög konverteringsgrad.

Du kan dock inte göra sånt hela tiden, då det skadar upplevelsen för dina återkommande kunder. Men kopplat till dina kampanjer så är det ett säkert sätt att öka din försäljning.

 

Tack så mycket för att du läste vår guide!

Vi hoppas du har tagit nytta av dessa 20 tips. Om du har några frågor eller behöver hjälp med att komma igång, tveka inte att kontakta oss eller boka ett möte direkt här för att få hjälp med din marknadsföring.