Skip to content

Welcome series - Hur du gör ett bra första intryck med e-post

Så hur kommer det sig då att många e-handlare och företag inte lägger lika mycket energi på sin välkomstserie som exempelvis en handskakning med en potentiel affärspartner?

I dagens inlägg ska vi gå igenom lite hur du bör tänka för att göra en bra welcome series som bygger upp dina kundrelationer och ger bättre auktoritet för ditt varumärke.

Vad är målet?

Innan du börjar skriva dina vassa e-poster måste du definiera syftet med flödet först.

I en welcome series bör du tänka rejält på vad du vill förmedla till dina kunder, det är trots allt första intrycket.

Har du en rabattkod vid sign-up? Se till att den skickas i första utskicket i din welcome series så att kunden blir introducerad till dina e-poster.

Men vad kommer efter det? 

Vill du visa upp dina produkter, berätta om din story, eller lyfta fram alla fördelar kunden får genom att handla hos dig?

Oavsett vilka sorts e-poster du tänker lyfta fram i din welcome series så kan du använda dig av dessa punkter för att det ska bli bra:

  • Introducera kunden till ditt varumärke i form av storytelling.
  • Visa upp dina sociala medier och social proof.
  • Gör gärna ett personligt utskick från VD’n eller grundaren.
  • Uppmana mottagaren att svara på e-posten med frågor. Det hjälper dig undvika skräpkorgen.
  • Skicka ut dina relevanta bloggartiklar.
  • Erbjud tävlingar och dragningar som kunden kan delta i.
  • Personalisera ALLTID dina utskick.

Hur många e-poster ska den innehålla?

Det gyllene numret för hur många e-poster som hör till en welcome series landar på ungefär 4-6st, men du kan absolut ha fler.

Det fina med automationer är att du kan anpassa dom precis hur du vill till ditt varumärke. Du behöver inte följa någon template.

Försök att hålla varje utskick till ett ämne. Vill du lyfta fram din blogg? Gör då en e-post som visar dina bästa och mest relevanta inlägg.

I en welcome series vill du gradvis öka “aggressiviteten” på säljet för de som inte har handlat ännu när de får den sista e-posten i serien. 

Som exempel på en welcome series med 6 e-poster så kan den se ut så här:

  • Välkommen - Tack för att du signar upp i vårt nyhetsbrev.
  • Storyn bakom ditt varumärke - USP’s, personalisering.
  • Sociala medier - tävlingar, social proof och User generated content.
  • Din blogg - Visa upp dina bästa och mest relevanta artiklar
  • Brev från grundaren - storytelling och personligt tack.
  • Bästsäljare - visa dina produkter och USP’s.

Välj ut lista och segmentera

Om du har fler än ett sätt att prenumerera på dina nyhetsbrev så är det bra att anpassa dina e-poster beroende på listan de hamnar på.

Beroende på om de har kommit in från en tävling eller en form på hemsidan så kommer det i alla fall krävas att några e-poster anpassas.

Om alla sign-ups hamnar i samma flöde finns risken att det blir mindre relevant, vilket negativt påverkar din försäljning.

Ha alltid kundens resa i åtanke när du bygger dina flöden för att uppnå bästa resultat.

Filtrera

När nu kunden gör ett köp så kommer de hamna i ditt post-purchase flöde (om du har ett.) 

Se till att du filtrerar så att kunden inte hamnar i flera flöden samtidigt. Då finns risken att flera e-poster skickas ut samtidigt och kunden hoppar av ditt nyhetsbrev.

Klaviyo har en smart sending funktion som motarbetar detta något, men det är även bra att filtrera rätt så att inga e-poster missas eller blir dubblerade.

Publicera

Du är nu redo att publicera din welcome series!

Håll utkik på dina analytics i början och se till att allt skickas dom det ska, om flera av dina utskick blir “skipped” så kan det innebära att dina filter sätter stopp, eller att smart sending funktionen blockerar vissa utskick. 

Du har nu byggt upp en grym welcome series!

Det behöver faktiskt inte vara svårare än så. Du kan alltid bygga ut och förbättra en welcome series under tidens gång för att få ännu bättre resultat på din e-postmarknadsföring, men till en början så räcker detta gott och väl.

Genom att lyfta fram din story, content, USP’s och göra hela flödet personaliserat så skapar du inte bara ett försäljningsflöde, du skapar även en automation för kundvård som bjuder in first-time kunder till att bli återkommande kunder.

 

Vill du ha hjälp med din welcome series? Boka ett förutsättningslöst möte här.

Leave a Comment