Vem är Sandra från Bolt? - Nyhetsbrev #1

Om du någonsin har åkt taxi eller scooter med Bolt så har du nästan garanterat fått e-post från Sandra. Men vem är Sandra egentligen?

En hemlig beundrare?

En meme?

VD för företaget?

Chef för marknadsföring?

Nja, sanningen är lite mer genomtänkt än det man kanske tror.

Vem är Sandra?


Sandra är en fantom. Ett spöke. Det vill säga, hon finns inte på riktigt. Men det betyder dock inte att hon inte har ett viktigt syfte: 
Personalisering.

En e-post från Sandra är en viktigt del för att öka open rate. Det är mycket mer sannolikt att en e-post från Sandra öppnas och leder till konvertering än en e-post från Bolt. Flera studier pekar på att det är mellan 15-35% mer sannolikt att en e-post från en person i företaget öppnas, än om företaget själv skickar.

Det är mycket enklare för läsaren att bygga en relation med en människa till skillnad från ett ansiktslöst företag. Du bör tänka på detta i dina kommande e-poster.

Du kan läsa mer om personalisering i vår blogg.

I bilden nedanför går vi igenom en e-post från Sandra och granskar vad som är bra och vad som är dåligt med just detta utskick.

sandra från bolt e-post granskning


Det som är bra:

E-posten börjar bra med både ämnesraden och headlinen som stöttar innehållet. I första paragrafen lyfts alla Bolts fördelar fram. Roligt, prisvärt och säkert.

Sedan länkas det till deras sida som stöttar innehållet för de som vill veta mer. På så vis slipper dom dunka in för mycket information i e-posten vilket skadar konverteringen.

Bulletpoints täcker kortfattat vad som finns i säkerhetskittet i ett format som uppfattas lätt av läsaren. 

Det avslutas med en bild samt en 2 rads instruktion om hur du kommer igång med säkerhetskittet.

I botten finns länkar till alla sociala kanaler för mer engagement, samt en opt-out för kommande e-poster vilket är ett måste på grund av GDPR lagen

Hela e-posten landar på 120 ord och innehåller mycket information samt en inbound länk, snabbläst, informativ och personlig. Mycket bra!

 

Det som är mindre bra:

Ingen av bilderna i e-posten har länkar. Logotypen i toppen länkar inte till hemsidan och e-postens CTA “Starta en resa” har inte heller en länk.

Att inte trippelkolla länkar är ett kritiskt misstag i utskick som skadar hela konverteringsgraden.

Vad kan vi lära oss av detta?

Även en bra e-post kan begå kritiska misstag. Avsaknaden av länkar till önskad konvertering (att hyra en scooter) finns inte. Därför blir e-posten meningslös bortsett från brand awareness och uppbyggnad av kundrelation.

Trippelkolla alltid dina länkar. När en e-post har skickats finns det inte möjlighet att ändra den, allting måste vara 100% innan utskick.

Håll utkik i din inkorg varje Fredag morgon för mer granskningar av e-poster. Om du vill att vi ska granska dina utskick så får du gärna svara på detta mailet.

Om du vill boka en gratis konsultation för din e-postmarknadsföring så kan du göra det här.

Om du vill boka ett möte med oss för att öka din försäljning kan du göra det här.

Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få nya utskick varje Fredag!

Tack för att du läste.

Vänliga hälsningar

Anton och R.I.M teamet.

Leave a Comment