Skip to content

Varför dina A/B tester inte ger dig bra resultat

Hur kommer det sig att två olika företag kan investera lika mycket tid och resurser på att A/B testa sina kampanjer, men ena företaget får mycket bättre resultat?

Varje gång någon ställer mig en fråga i stil med:

“Är det här en bra ämnesrad?”
“Är det här ett bra erbjudande?”
“Ska jag skicka på morgonen eller kvällen?”

Om sin e-postmarknadsföring så får de mer eller mindre alltid samma svar: “Testa det”

Detta har blivit något slags mantra bland alla som jobbar med marknadsföring, våga testa testa testa.

Vad ska man då testa?

Vad är det man ska testa då? Det finns en hel del saker man kan A/B testa, olika CTAs, olika copys, olika designer, olika färger, olika ämnesrader, olika sändtider och optimera precis allt man kan tänka sig.

Du kanske testar dessa men kommer ändå att få mediokra resultat samtidigt som någon annan har gjort hälften så mycket tester och lagt ner hälften så mycket tid men skalar ändå upp så fort som möjligt.

Vad beror detta på?

Den enkla förklaringen är att man testar “fel” saker. Sanningen är att vissa variabler och tester ger mer effekt än andra.

Vi tar ett exempel, Tänk dig att det finns två personer som kör följande tester på ett utskick.

Person A testar:

  • Ämnesrad
  • Olika färger
  • Två olika sending names
  • Två olika CTAs (Shop now, click here)
  • Längre text mot kort text

Person B testar:

  • Alla mottagare som har öppnat en e-post de senaste 60 dagarna jämfört med alla som öppnade de senaste 90 dagarna
  • Storyn/positioneringen av varumärket
  • Två olika erbjudanden

Skillnaden mellan dessa två personer är att person B testar variabler som ger en högre påverkan, medan person A testar variabler med en lägre påverkan. Person B’s resultat kommer sopa mattan mot person A’s resultat.


Visst, person A kommer att lista ut vilken ämnesrad som gav bäst resultat på den kampanjen som A/B testades, men att optimera och justera detta kommer inte att ha någon större långsiktig påverkan för företaget.

Person B’s tester kommer dock att vara avgörande för hur företaget rör sig framåt i tiden.

Varför är det så? Därför att målgruppen (att skriva till rätt person), är betydligt viktigare än ämnesraden/sending name. Att hitta rätta erbjudandet/vinkeln är mycket viktigare än hur man formulerar sig. Rätt story och positionering ökar förtroendet, bygger relationen gentemot kundbasen och leder till mer långsiktig försäljning. Att testa korta texter mot långa texter gör inte lika mycket.

Det finns dussintals saker att testa inför ett utskick. Prioritera det som ger mer påverkan och titta närmare på små detaljerna efteråt.
.

Vill du ha hjälp med din e-postmarknadsföring? Vi på Reynolds international marketing hjälper dig gärna, hör av dig för att boka ett möte!

Leave a Comment