Skip to content

Vad är e-postmarknadsföring och varför är det viktigt?

E-poster är en av de mest lönsamma marknadsföringsstrategierna i den digitala världen och är numera ett måste för att man ska kunna hålla sig konkurrenskraftig och få verksamheten att växa.

I den här artikeln hittar du information om e-postmarknadsföring, vad det är till för och hur det fungerar samt en hel del samlade artiklar med information så att du enkelt kan komma igång själv.

Vad är e-postmarknadsföring?

E-postmarknadsföring är en direkt kommunikationslinje mellan kunden och verksamheten. Med e-poster kan verksamheten enkelt nå ut med nyheter, erbjudanden, information och kampanjer till kunder.

För att marknadsföra med e-post behöver du först och främst en Customer Relationship Management mjukvara (CRM). Vi har skrivit en guide för dig som är ny och ska välja din första CRM, den hittar du här.

När du har din CRM kan du bearbeta kunder med e-post oavsett vart de befinner sig i köpresan, från kalla e-poster för leadgen till utskick för att återaktivera tidigare kunder. 

Kortfattat är e-postmarknadsföring ett sätt för dig att bygga relationer med dina kunder, sälja varor och skapa trafik och generera intresse för det du erbjuder. Det är en kritisk del för alla verksamheter och bör alltid användas till dess fulla potential.

Fortsätt läsa så ska vi titta mer på hur e-postmarknadsföring fungerar och varför det är så viktigt för din verksamhet.

E-postmarknadsföring för e-handel

För e-handeln är e-postmarknadsföring en av de viktigaste komponenterna för att kundbasen och försäljningen ska växa. 

När en kund dyker upp på din sida som lead eller kund är det ditt jobb att sköta kommunikationen. Det kanske låter kontraproduktivt, men i en perfekt värld vill du inte att kunden initierar kommunikation med dig, utan det är ditt jobb som verksamhet.

Alla dina besökare har brinnande frågor som måste besvaras innan de känner sig redo att handla hos dig, detta vill du täcka i din e-postmarknadsföring för att leda kunderna till ett beslut, och det är där marketing automations kommer in. 

Marketing automations för e-handel

Från början av köpresan till slutet så har dina kunder olika tankar och beteenden kring hur de handlar och interagerar med ditt varumärke. Med marketing automations kan du precisera precis när, var och hur så att du kan skapa automatiska utskick efter datan du har fått in.

En enkel kundresa med marketing automations börjar alltid med en welcome series, abandoned cart, browse abandonment och post purchase. Detta är grunden till välfungerande marketing automation, men beroende på din verksamhet finns det mycket man kan utveckla med.

Om du är nyfiken på hur du bör tänka kring marketing automations bör du läsa vår kompletta guide till e-postmarknadsföring.

Nyhetsbrev för e-handel

Det du vill kommunicera till hela eller större delar av din kundbas oavsett vart de befinner sig i köpresan gör du via nyhetsbrev. 

Detta kan vara allt från black friday kampanjer och jubileum till berättelser om uppstart eller information om innehåll. 

Ett nyhetsbrev skickas ofta med nogrann segmentering. Detta innebär att man väljer ut delar av kundbasen i ens CRM, exempelvis kunder som endast handlar en viss typ av produkt och anpassar budskapet i e-posten för bättre konvertering och mindre churn.

Hur du bygger bra marketing automations

Det krävs mycket jobb för att marketing automations ska fungera och ge bra resultat. Du behöver designa mallar, bygga listor, skapa segment, integrera din CRM med din CMS, mata in datapunkter och mycket mer. 

Vi rekommenderar antingen att du läser vår ultimata guide för e-postmarknadsföring om du känner att detta är något du vill göra själv.

Om du hellre ser till att experter sköter det från början så kan du boka ett möte med oss så hjälper vi dig bygga en bra grund och framtid för din e-postmarknadsföring och marketing automations.

Leave a Comment