Skip to content

Tips till ditt abandoned cart flöde

Hur tidigt ska man skicka en abandoned cart e-post?

All data, alla tester och kundens beteende pekar på samma sak. Du bör skicka abandoned cart e-poster mellan 30-60 minuter efter att kundvagnen blir övergedd. 

Anledningen till varför det är så är ganska enkel: Man vill fånga kunden medan de fortfarande är aktiva vid datorn/telefonen. 

Om du skickar 2 timmar efter så ökar risken att kunden håller på med något annat och inte kan slutföra köpet.

Rabattkoder i abandoned cart

Innan vi går in i hur detta fungerar så måste du själv reflektera över vad du vill och kan åstadkomma med ditt varumärke.

Du ser ju inte stora företag som Apple, Microsoft, Ikea eller Volvo skicka ut rabattkoder, men hur kommer det sig egentligen?

Jo, företag som är branschledare behöver inte ge ut rabattkoder för att de inte ger dem någonting förutom sämre marginal på deras försäljning. De vet att deras kunder kommer handla hos dom ändå för att de är så pass etablerade i deras marknad med många återkommande kunder.

Om större företag faktiskt skickar ut rabattkoder så är det mest sannolikt att de används för att rensa lagret på produkter som har utgått ur sortimentet.

Problemet blir där för mindre e-handlare att om de skickar ut rabattkoder på löpande band så “tränar” dom kunden till att förvänta sig rabatter istället för att bygga upp genuina relationer.

 

Så vad bör du göra?

Om du vill erbjuda rabattkoder i abandoned cart så kan det definitivt öka din försäljning, men se till att endast erbjuda det till first time buyers, inte återkommande kunder. 

Se också över vilka flöden och kanaler som skickar ut rabattkoder till dina kunder så att du inte bygger en kundbas fullt med snåljåpar.

Börja sedan med ett A/B test för att se vad som faktiskt genererar bäst försäljning åt dig. Om du erbjuder 10% i rabatt så bör försäljningen öka mer än 10% till skillnad på den som inte erbjuder något, annars är det inte värt det för dig.

Skicka inte ut rabattkoden i den första e-posten i flödet. Se rabatten som en form av retargeting där du fångar in kunder som inte handlat redan. 

 

Bygg upp ett 3-stegs flöde som ser ut ungefär så här:
 
1.Efter 30-60 minuter: Vi har sparat din varukorg åt dig (Ingen rabattkod)

 2.Efter 24 timmar: En gåva för ditt nästa köp (Rabattkod)

 3.Efter 48 timmar: Din gåva försvinner snart (Rabattkoden går ut snart)

Gör sedan ditt A/B test på nummer 2 och 3 och avgör om det är värt för dig eller inte.


Fler tips:

 

Personalisera

Som med all e-postmarknadsföring så gynnar det dig att personalisera ämnesraden och brödtexten.

Eftersom abandoned cart e-poster sällan innehåller mycket text så räcker det ofta med att ha en samtalston med mottagarens namn i första raden, men passa på att personalisera dina utskick så mycket du kan.

Campaignmonitor beskriver detta väldigt bra:

cmpgnmntr

Cross/Upsell

Som e-handlare är det upp till dig att ta reda på varför folk överger sina varukorgar från första början. En anledning kan vara att de helt enkelt inte hittade rätt produkt och inte orkade leta vidare. Anpassa några rekommenderade produkter som är liknande så att kunden får en lösning levererat direkt.

 

Erbjud lösningen

Som sagt så är det en viktig del av e-handel att ta reda på varför varukorgen blir övergedd. I många fall kan det vara något som är oklart i priset eller osäkerhet om frakten. Om ni erbjuder gratis frakt över en viss summa så är det en bra idé att lyfta fram det i e-posten.

 

Enkelt & Snyggt

En abandoned cart bör inte vara komplicerad. Ta endast med de viktigaste bitarna och länkarna så att det inte blir fyllt med onödig information.

Nästa veckas nyhetsbrev kommer dyka in mer i abandoned cart och hur du kan optimera dem. 

Har du några frågor som du vill att vi ska ta upp så får du gärna svara på detta mail så tar svarar vi på dem!

Vill du ha en konsultation över ditt abandoned cart flöde? Boka det gratis här.

Vill du ha hjälp med att öka din försäljning? Boka ett möte här.

Tack igen, vi ses nästa Fredag!

 

- Anton & RIM teamet

Leave a Comment