Skip to content

Regler för epostmarknadsföring - Undvik att bli flaggad som spam

GDPR / Samtycke

Innan vi djupdyker måste vi adressera elefanten i rummet, GDPR. 

GDPR är en lag stiftad av EU som gör dig skyldig att endast göra marknadsföringsutskick med mottagarens samtycke. Kunden måste själv godkänna marknadsföringsutskick via en opt-in på hemsidan, om du fortfarande gör utskick till de som inte har samtyckt så kan du i värsta fall bli bötfälld.

Vill bara tillägga att RIM inte är en juristbyrå och det kan finnas mer för dig att tänka på när det kommer till GDPR. Läs på och konsultera med en jurist för att försäkra dig om att du gör rätt.

Men bortsett från GDPR så är det fortfarandra alltid en bra idé att göra opt-in tydlig för reklamutskick. Om kunden själv godkänner att få reklam så undviker du att dina utskick blir flaggad som spam.

Spam

Ordet “spam” kommer ursprungligen från maten i konservburken som populariesrades under andra världskriget. Men det blev inte associerat med dagens sammanhang förens Richard Depew år 1993 råkade, på grund av ett bug i systemet, skicka ut 200 meddelanden på samma gång till en nyhetsgrupp. 

Denna händelse, och med hjälp av en Monty Python sketch, ändrade innebörden av ordet från en billig konservburk till någonting som upprepas så pass mycket att det orsakar irritation. 

Vad händer om jag blir flaggad som spam?

Om en kund flaggar ditt utskick som spam så kommer alla dina framtida utskick hamna hamna i spam-mappen. Om många kunder flaggar dina utskick som spam så kan du i värsta fall bli svartlistad hos e-posttjänster som t.ex g-mail eller outlook.

Se vart ordet "Spam" kommer ifrån:

Köp aldrig en e-postlista

Att köpa e-postlistor som att kasta pengar i sjön.

Förutom att du bryter mot GDPR lagen så köper du antagligen en lista som inte har samlats in med samtycke. Detta kommer leda till att dina utskick direkt blir flaggade som spam. I vissa fall kan listan redan blivit missbrukad och har ett dåligt rykte med e-posttjänsters algorithm.

För att uppnå resultatet som ditt varumärke förtjänar så behöver du bygga upp din egna e-postlista från grunden, och då är det bra att du gör det rätt redan från start.

Samla in adresser med samtycke genom att erbjuda något i utbyte. Rabattkoder och erbjudanden är en bra morot för att samla in e-postadresser. 

Du kan även bygga lead magnets med content och guider för både förbättra kundrelationer och samla in e-postadresser. 

Skicka lagom mycket

Trots att det inte finns ett perfekt nummer för hur många utskick du kan göra så bör du hålla dig till 1-2 utskick i veckan för nyhetsbrev.

Vissa branscher har möjlighet att skicka upp till 6 e-poster i veckan, men för andra så kan 3st i veckan vara för mycket. 

Du kan hitta din optimala frekvens genom att testa dig fram och gradvis öka antalet utskick. Om du inte blir flaggad som spam och din försäljning ökar så är du på rätt spår, om mätvärden börjar minska och du blir markerad som spam så är det dags att sänka.

Tala sanning

Det är lockande att skriva click-bait ämnesrader för att öka open rate, men det leder sällan till bättre försäljning.

Gör dina ämnesrader relevanta till innehållet och erbjudandet. Du kan absolut strössla på dem för att det ska låta mer lockande, men säg inget annat än det som är sant.

Segmentera

Mycket av det som blir markerat som spam är ofta på grund av att det hamnar hos fel person. 

Vi pratar mycket om segmentering och hur viktigt det är. Det är ett sätt för dig att ge rätt budskap till rätt person.

Skapa dina segment efter kundens köphistorik, land, demografi och engagering så undviker du att skicka oönskade e-poster och bli flaggad som spam.

Sammanfattning

Skapa relevanta utskick och bygg upp genuina kundlistor så kommer du komma långt. Det är mycket jobb, men med rätt strategi så kan du bygga upp en optimerad marknadsföringskanal som växer med dig och ditt varumärke.

Vill du ha hjälp med att komma igång? Boka ett möte med oss så hjälper vi dig.

Du kan även kolla in vår ultimata guide för e-postmarknadsföring helt gratis här.

Leave a Comment