Vad är growth hacking? En guide till hur du får ditt företag att växa

Growth hacking är ett relativt nytt begrepp inom marknadsföring. Metoden bygger på att ta hjälp av flertalet digitala verktyg för att samla information om och analysera potentiella kunders beteende. Utifrån analysen blir det enklare att utforma den kommunikation som får ditt företag att växa.

Growth hacking, eller growth marketing, är ett begrepp inom marknadsföring som växer sig allt starkare. Precis som många andra av dagens populära metoder för marknadsföring handlar growth hacking om att skapa goda relationer till mottagarna.

Vad betyder growth hacking?

Growth hacking tog sin början i USA år 2010 när affärsmannen Sean Ellis skrev en jobbannons. Han sökte unika marknadsförare till unika tjänster, som han valde att kalla ”growth hackers”.

Begreppet kan låta komplicerat och avskräckande, men det är enklare att förstå än man kan tro. Med ”growth” menas tillväxt, och med ”hacking” menas att boosta eller lyfta. Growth hacking betyder att med hjälp av digitala verktyg analysera och optimera kommunikationen – i syfte att boosta företagets tillväxt.

Hur fungerar growth hacking?

Marknadsföring har länge handlat om att med en stor budget skapa kreativ kommunikation som når så många som möjligt, och mer eller mindre hoppas att den landar rätt. Dessa insatser är svåra att mäta och se hur effektivt de egentligen fungerar.

Growth marketing skiljer sig från de traditionella metoderna. Denna metod handlar i första hand om att lära känna dina potentiella kunder genom att ta reda på information om dem, för att sedan analysera den framtagna datan. Därefter utformas kommunikationen som då kan anpassas efter de potentiella kunderna och deras behov.

Exempel på mätbara data som kan analyseras är:

  • Vilka besöker hemsidan?
  •  Hur navigerar besökarna på hemsidan?
  • Vad intresserar sig besökarna för?
  • Hur länge stannar besökarna på hemsidan?

Svaren du får på dessa frågor kommer ge dig en större förståelse dels för var insatserna behövs, och dels för vilka insatser som behövs.

När används growth marketing?

Growth marketing är som mest populärt hos små eller nystartade företag. Detta eftersom det är ett sätt att växa snabbt utan en stor budget för marknadsföring i ryggen. Men även större företag kan ha nytta av growth hacking, för att växa sig ännu större.

Metoderna kan stundtals vara tidskrävande, men en del i definitionen av growth hacking är att det ska ske med så kostnadseffektiva medel som möjligt. Genom noggranna analyser och ändringar därefter har alla företag möjlighet att växa sig stora eller ännu större.

Exempel på verktyg inom growth hacking – 3 tips

Processen för growth hacking går ut på att arbeta med olika verktyg för att optimera marknadsföringen. Det finns flertalet olika verktyg att arbeta med och sätt att arbeta på. Nedan följer exempel på de tre vanligaste och mest väsentliga verktygen när du ska ta fram en plan för din growth hacking.

SEO och SEM

Eftersom growth hacking handlar om att med så kostnadseffektiva medel som möjligt lyfta företaget till nya höjder är SEO en lämplig, och viktig, del. SEO står för ”search engine optimization” och syftar till att ens hemsida ska ranka så högt som möjligt på Googles träfflista. Genom att använda SEO genererar din hemsida fler besökare på ett organiskt sätt.

SEM, eller sökmotorsmarknadsföring, handlar även det om att generera besökare via Google. Till skillnad från SEO, som organiskt genererar besökare, handlar SEM om att generera besökare med hjälp av betalda annonser.

Google analytics

Google analytics är ett viktigt verktyg när det kommer till growth marketing. Detta verktyg är ett sätt att spåra aktiviteten hos din hemsidas besökare. Här kan du bland mycket annat se hur länge besökarna stannar på hemsidan, vilka ämnen de intresseras av och hur många som beställer en viss produkt.

Att samla in och analysera dessa data ger dig en större förståelse för dina besökares intressen och behov. De insikter som utvinns av detta bör sedan ligga till grund för hur marknadsföringen utformas.

Google analytics visar även hur besökarna hittar till din hemsida. Detta talar om för dig var era insatser för marknadsföring bör göras.

UX-metoder

”UX” är en förkortning av ”user experience” och syftar alltså till användarupplevelsen. Dessa metoder är ett sätt att förenkla besökarnas vistelse på hemsidan, för att minimera risken att de lämnar utan att ha konverterat. En hemsida utformad för att tillgodose besökarens förväntningar och behov i allt från tydlig design, enkel navigation till informerande copys är av stor vikt vad gäller growth hacking.

För att lyckas med UX-anpassning krävs ofta att du testar olika gränssnitt för att se hur de förändrar besökarens beteende. På så sätt kommer du till slut förstå vilken lösning som passar bäst i just ditt fall.

En kombination av de tre ovanstående komponenterna gör att er hemsida får fler besökare som ni sedan enklare kan ta hand om och leda till konverteringar.

Testa dig fram

Att arbeta fram en plan för growth hacking handlar om att testa sig fram i jakten på den mest effektiva lösningen. De många verktyg som finns att tillgå gör det enkelt att se om marknadsföringsinsatserna gör reell skillnad för er verksamhet eller inte. I de allra flesta fall krävs att man flertalet gånger omvärderar och ändrar sina insatser efter vad resultaten visar.

Vill du boosta ditt företags tillväxt? Vi hjälper dig med growth hacking!

Efter denna snabbkurs i growth hacking är det fullt förståeligt om det känns rörigt och krångligt. Det finns många olika delar att tänka på och lära sig innan man bemästrar denna metod för marknadsföring.

Vi på Reynolds International Marketing hjälper dig och ditt företag att växa med hjälp av growth hacking. Boka ett möte idag för att få veta mer.

Leave a Comment