Skip to content

Hemligheterna bakom framgångsrika marknadsföringskanaler!

Du vill dra uppmärksamhet till ditt företag och är medveten om att det är marknadsföring som krävs för att nå målen. Det låter oerhört enkelt, men alla som någonsin försökt vet hur komplext det är. I vilken ände ska man börja? Vilka kanaler är bäst? Här får du konkreta, enkla och handfasta tips för att maximera din marknadsföring!

 

Allt börjar med en föranalys. Alltid.

Bara ordet ”analys” får många att skruva på sig. Men det behöver inte vara lika komplicerat som det låter. Absolut, en fullständig marknadsanalys kan föregås av månaders arbete med djupgående målgruppssegmentering, kanalval, outsourcing, budskapsstrategier och så vidare. Särskilt om ditt företag omsätter miljarder eller har en stor marknadsavdelning – men så är sällan fallet.

I de flesta fallen handlar analysen om att få en färdriktning. Den ger svar på grundläggande frågor. Vart ska du komma med marknadsföringen? I vilket syfte? Hur når du dit och vad vill du ha sagt? När ska det utföras och av vem? Analysen bör sedan vara en vägledande kompass för dig genom hela insatsen. Det är förvånansvärt många som hoppar över analysen och väljer att hoppas på det bästa. Nio av tio gånger blir resultatet uselt.

En inledande föranalys är förutsättningen för att du ska välja rätt marknadsföringskanaler!

Utgå från din webbsida – ta kontrollen!

Förlita dig aldrig helt på externa plattformar. Företag som LinkedIn eller Facebook kan snabbt ändra sina regler och därmed dina förutsättningar. Det kanske låter apokalyptiskt, men märkligare saker har skett genom historien. Bara för att du har en viss räckvidd eller kan interagera genom en speciell funktion idag, så betyder det inte att du kan det i morgon. Av den anledningen bör du ha en pålitlig marknadsföringskanal som du kontrollerar.

Här kommer din egen webbsida och traditionell e-postmarknadsföring in i bilden. Sannolikheten att du förlorar kontrollen eller att något oförutsägbart sker i dina egna medier är obefintlig. Se därför till att ha en välarbetad webbsida och möjligheter för kunder att sätta upp sig på olika sändlistor. Skulle dina sociala medier plötsligt tappa kraften finns andra vägar att gå. Och viktigast av allt. Du har kontrollen.

Nyhetsbrev eller liknande e-posttjänster är inte bara utmärkt marknadsföring – det ger dig även en direktväg till kunden.

Krångla inte till det med kanalerna

Digital kommunikation är brett. Varje år dyker det upp nya plattformar som företag snabbt lär sig anpassa efter egna behov. Men visste du att den stora majoriteten av alla organisationer misslyckas? Ganska få leads kommer in via Snapchat eller Instagram. Det är fortfarande de klassiska mediekanalerna som genererar trafik.

Anledningen till att så många försöker – och att ännu fler misslyckas – är viljan att synas överallt. Man skaffar den obligatoriska LinkedIn-profilen och sätter upp en företagssida på Facebook. Där till kommer Instagram, egen blogg och reklamblad. Ja, du fattar poängen. Resultatet blir att du inte syns alls, och de vanligaste orsakerna är:

· Ohållbar arbetsbelastning. Det blir helt enkelt för mycket av det goda och ingen klarar av att sköta kanalerna effektivt. Marknadsföring är tidskrävande.

· Strategier saknas. Vad ska du använda kanalen till? Annonser? Kunddialoger? Ibland vet du inte ens själv. Den röda tråden saknas. Jämför med ett företag utan affärsidé. Det är som upplagt för katastrof.

· Kanalerna är irrelevanta. Alla kanaler är inte relevanta för din verksamhet. Tjänar du på att finnas på Twitter eller Snapchat? Finns din målgrupp där? Hur påverkas ditt varumärke? Ställ kritiska frågor och var ärlig mot dig själv.

Nu har vi gått igenom fällorna. Så – vad ska man göra då? Läser du mellan raderna är svaret givet. Keep it simple! Varje kanal ska ha ett syfte. Saknas ett syfte är det bättre att ta bort kanalen. En webbsida, e-post och några enstaka sociala medier räcker längre än du tror.

Satsa hellre på få kanaler som används effektivt i stället för många utan syfte.

Använd e-post som PR-verktyg

Det finns en gammal ”regel” som säger att en nyhetsartikel är värd ungefär fem gånger så mycket som en annons. Om det stämmer är svårt att säga. Däremot är förtjänat medieutrymme, det vill säga redaktionellt innehåll som handlar om dig, extremt kraftfullt i marknadsföringssyfte. Trovärdigheten blir extra hög, vilket ökar sannolikheten att kunden kommer till dig.

I dagens medielandskap skriver många journalister tiotals nyhetsartiklar om dagen. Och sannolikt finns någon som är villig att skriva om din story. Med hjälp av e-post kan du enkelt distribuera pressmeddelanden och nyhetspitchar till journalister. Även om det inte utgör basen av din marknadsföring är det värt att testa med jämna mellanrum.

Försök att hitta intressanta vinklar och sätt dig in i journalistens situation. Det som berör, sker nära i tid och rum samt har ett värde för tidningsläsaren har alla förutsättningar att komma med i tidningen.

Testa alternativa marknadsföringskanaler som ger extra hög trovärdighet, till exempel att maila din lokala nyhetsredaktion.

Använd verktyg som tillåter dig att mäta

Digital kommunikation kan mätas. I grund och botten innebär det att du kan samla information och dra slutsatser som gynnar din försäljning. Vem har klickat sig in på din landningssida? Vem har öppnat mailet du skickade med erbjudanden? Vem har köpt en viss vara och hur många av kunderna har återkommit?

Naturligtvis kan du använda dig av gratisverktyg som Google Analytics och Google Trends. Men vill du maximera nyttan och lägga in högsta växeln rekommenderar jag e-postmarknadsföringsverktyg som Klaviyo. Med rätt förare bakom ratten är begränsningarna få. Som specialist inom e-postmarknadsföring har jag hjälpt flera företag att lyfta försäljningen till helt nya nivåer. Och allt handlar om att mäta och optimera.

Vill du veta mer om hur jag kan hjälpa dig att skapa framgångsrik marknadsföring? Kontakta mig!

Leave a Comment