Skip to content

Hur iOS 15 påverkar dina utskick 2021

Industristandarden blir obsolet

Med Apple’s nya IOS 15 uppdatering kommer open rate inte längre vara ett mätvärde. Open rate, som länge varit standard KPI för e-post marknadsföring är nu alltså inte längre relevant.

Det innebär att alla dina utskick kommer behöva omfattande förändringar.

Något R.I.M alltid gör är att segmentera nyhetsbrev till hela kundlistan. En viktig del av att driva försäljning via e-post är att sålla bort de oengagerade kunderna.

Oengagerade kunder mäts av open raten. Om en kund får 10 brev utan att öppna ett enda så kommer vi aldrig skriva till dom igen.

Om 1000 / 10 000 på din lista är oengagerade så tillför 10% av listan ingenting. Det ökar både kostnaden i Klaviyo och ger lägre resultat.

Om man ser det från den andra sidan så är även open rate till för att se de aktiva kunderna - det absolut viktigaste för leveransbarhet.

Men det är långt ifrån kört - det finns många fler datapunkter än bara öppningsfrekvens som tyder på aktivitet.

Nya möjligheter (fler datapunkter)

Så länge det finns data så finns det inga begränsningar. Nyckeln är att använda ett program som tar emot informationen du behöver. Som Klaviyo eller Rule.io.

Trots att industristandarden nu är obsolet med öppningsfrekvensen borttagen så finns det andra sätt att mäta aktivitet.

- Hur nyligen kunden gick med på nyhetsbrevet

- Klick

- Started checkout

- Alla som använt rabattkoder som enbart finns i mailen

- Active on site

- Viewed product (Triggerbee hjälper till med någonting liknande som vi nyttjar åt våra kunder)

- Köp

- Återkommande köp

Att det sker förändringar inom marknadsföring är inget nytt. Det är en del av utvecklingen där allt sker genom snabba och förutsedda anpassningar för den digitala innovationen.

R.I.M Ser inga utmaningar, bara möjligheter för hur vi kan göra det bättre. Och så länge vi fortsätter tillsätta värde för kunden så kommer det lysa igenom click rate och försäljningen.

Det finns egentligen inga begränsningar på hur långt man kan gå. Vi anpassar oss och utvecklar våra strategier för att se till att allt fungerar och att ditt företag utvecklas.

Hur drabbar det dig?

Det kommer bli svårare att mäta aktivitet och inaktivitet för din e-post marknadsföring. Däremot så är kommer din försäljning inte att påverkas så länge du vet hur du ska mäta och segmentera efter den nya uppdateringen.

Men vi finns alltid här för dig, vi är förberedda att tackla allt som Apple och alla andra företag kastar på oss för att fortsätta bygga ditt varumärke och driva försäljning.

Vill du ta reda på mer om hur R.I.M kan hjälpa dig genom de nya förändringarna? Boka ett kostnadsfritt möte idag!

Leave a Comment