Skip to content

Så här får du bäst resultat när du A/B testar e-postutskick

Vanligaste misstaget när man A/B testar e-postutskick

Många A/B testar lite för hejvilt. Man är going through the motions som man säger på engelska, dvs man A/B-testar lite bara för att man "ska" göra det. Långsiktigt så märker man ingen skillnad.

Då blir frågan, vad ska man testa och när? Jag försöker drilla mina anställda att tänka "var finns flaskhalsen?"

Man kan också se frågan som "Var kan jag göra mest påverkan?"

Har man redan skyhöga open rates så är det såklart ingen prioritering att förbättra dem ännu. Att gå från 70% till 75% påverkar inte så mycket. Att däremot gå från 12% open rates till 35% open rates kan vara game changing.

Du som marknadsförare behöver se var flaskhalsen ligger.

Open rates? Click rates? Konverteringsgrad?

Hur du optimerar mot högre öppningsfrekvenser

Följande saker kan du A/B testa för att få högre open rates.

  • Sending name
  • Sändtiden
  • Målgruppen
  • Preheadern
  • Ämnesraden.

Hur du optimerar mot högre klickfrekvens

  • Rubriker,
  • Copy,
  • Text
  • Bild
  • Layouten,
  • Erbjudandet.

Hur du optimerar mot högre konverteringsgrad

  • Erbjudandet,
  • Timingen (på exempelvis automationen)
  • Landingsidan.

Hur ett enkelt A/B test hjälpte en av våra kunder sälja för flera hundratusen kronor extra på ett enda brev över ett års tid.

En kund till oss hade följande statistik i sin Welcome Series:

  • 65% open rates (bra)
  • 17% click rate (sinnessjukt bra)
  • 7% konvertering. (Meh)

Vi fick inte testa erbjudandet för kunden.

Hur kan vi optimera click rate när statistiken är redan sinnessjukt bra?

Vi bestämde oss för att optimera målgruppen istället.

Vi satte upp olika sign up forms på de olika kategorierna på hemsidan och sedan skickade vi skräddarsydda meddelanden i vår welcome series beroende på vad kunden tittade på.

Flödet får lika mycket trafik som tidigare, fast varje varje enskild "gren" i flödet får mindre volym.

Flödet består av fyra grenar och nu ser vi konverteringsgrader på över 20%.

På sikt kommer detta leda till miljontals kronor i extra försäljning.

Vill du ha hjälp med dina A/B tester? Boka ett samtal idag!

Leave a Comment