Skip to content

Hur du växer en e-postlista snabbt med aktiva prenumeranter

Det gäller dock att ha en lista på människor som engagerar sig i ditt utskick och som sedan köper. En lista på 1000 passionerade läsare är otroligt mycket mer värdefullt än en lista på 100 000 likgiltiga prenumeranter. 

Det finns många sätt att växa en e-postlista, och sin tur finns det ännu fler sätt att effektivisera respektive metod. I detta inlägg kommer vi gå igenom de bästa metoderna och hjälpa dig få ut det bästa av varje alternativ. Självklart går det utmärkt att använda samtliga eller önskat antal metoder parallellt, beroende på ambitionsnivå och önskad effekt.

Frame 389 (1)

 

Konvertera dina följare på sociala medier hjälp av en tävling

Många av dina följare på sociala medier är, med stor sannolikhet, inte nuvarande prenumeranter på dina nyhetsbrev – detta kan du ändra på! Eftersom dina följare på sociala medier redan är intresserade och bekanta med ditt varumärke kommer det vara betydligt enklare att värva dem än en ‘’kall’’ kund.

 

Tävlingar är i många fall det bästa sättet att få dina följare på Instagram, Facebook och andra sociala plattformar att prenumerera på dina nyhetsbrev. Det är attraktivt för kunden eftersom det är spännande och ger dem chansen att vinna något de vill ha – samtidigt som det är helt gratis för dem. 

Och oroa dig inte, även om det inte är helt gratis för dig att anordna en tävling, är det definitivt något du kommer vinna på i längden.

När du väl har fått en kund att gå från följare på instagram till en prenumerant på nyhetsbrevslistan har du en betydligt större chans att få kunden att handla. Ett nyhetsbrev betraktas oftast av kunden som något mer personligt och intressant än de annonser som de scrollar förbi i sitt flöde. Dessutom är det betydligt billigare för dig att kommunicera med dina kunder via e-post än med betalda annonser på sociala medier.

 

STARTA TÄVLINGEN

 

Först och främst behöver du starta tävlingen och meddela dina följare att den dragit igång. Detta gör du genom att göra ett inlägg där du tydlig visar vad kunden kan vinna och hur kunden tar del av tävlingen. Detta kan du göra antingen med bild eller video, men det upplevs ofta mer jordnära och ger bättre engagemang  med ett videoformat.

Bygg upp relationen med läsaren med automatiserade svar

 

  • MAIL #1 ‘’BEKRÄFTELSEN’’

 

Tävling 1

 

I vårt första mail börjar vi med att bekräfta att kunden nu är deltagare i tävlingen och vi uppger när tävlingen avslutas och att vi kommer kontakta vinnaren inom X antal dagar .


Om du känner dig ambitiös finns det en perfekt möjlighet att vidare växa dina kanaler här. Du kan nämligen utlova fler ‘’lotter’’ till kunden om den följer er på era olika sociala medier. Framförallt bör du uppmana kunden att prenumerera på era SMS-kampanjer. Detta är särskilt värdefullt då SMS-marknadsföring är den högst konverterande kanalen. Därför rekommenderar vi att erbjuda extra många tävlingschanser för kunder som prenumererar på SMS.

 

Slutligen ska du inkludera en rabattkupong som kunden kan använda i er webshop för att nyttja. Förslagsvis 10% avdrag på sitt nästa köp. Som tidigare nämnt kan detta vara en effektiv metod att konvertera den redan intresserade kunden till att göra ett köp. Några kunder kommer inte vilja handla eftersom de vill se om de vinner tävlingen först. För att förhindra detta kan man skriva att man krediterar köpet om de vinner tävlingen.

 

  • MAIL #2  ‘’PÅMINNELSEN’’

 

Tävling 2

 

Här påminner vi kunden om deras rabattkupong. Det finns en risk att de bara öppnat det förra mailet för att se att de kommit med i tävlingen, och sedan stängt ner det lika snabbt igen. Därför är det nu dags att se till att de inte går miste om erbjudandet.

 

Vi inleder mailet med att berätta för kunden att vi är glada att den vill ta del av vårt innehåll. Vi fortsätter med att förklara att vi vill belöna kunden med en rabattkod – utöver att den är med i vår tävling.

 

Det är även viktigt att vi berättar om oss och våra produkter. För vi kan inte ta för givet att kunden redan är påläst och vet vad det är vi erbjuder eller hur vi skiljer oss från våra konkurrenter. Skriv en kortfattad text om ditt företag och vad ni erbjuder. Sedan visar du upp några av era populäraste produkter som kunden kan klicka på för att utforska vidare på er hemsida.


MAIL #3 ‘’DEADLINE’’

 

Har du hört någonsin hört talas om ‘’F.O.M.O’’? Det står för ‘’Fear Of Missing Out’’ och är en mycket effektiv metod inom all försäljning. Det hela går ut på att kunden blir mer benägen att köpa när den känner att den behöver slå till NU för att inte gå miste om något. Så självklart ska vi klämma in denna fantastiska metod när vi får chansen.

 

Detta gör vi genom att ge kunden en deadline när deras rabattkupong upphör. Vi behöver inte uppge ett exakt datum när kupongen slutar gälla. Det viktigaste är att vi förtydligar att det är brådskande och att kunden nu har sin sista chans att fynda på våra produkter till ett rabatterat pris. 

 

Ett genomtänkt och väl utfört deadline-mail kan med stor sannolikhet generera mer än resterande mail i din automation. Det är därför ofta tacksamt att lägga lite extra tid på att skapa riktigt bra copy, layout och generellt innehåll här!

 

MAIL #4 ‘’AVSLUTA TÄVLINGEN’’

 

Tävling 3

Nu är det tillfälle att meddela att tävlingen är över och att en eller flera lyckliga vinnare kan invänta ett mail från oss. Vi fortsätter med att tacka för kundens visade engagemang och att vi ser fram emot att fortsätta erbjuda tävlingar och exklusivt innehåll framöver.

 

Vi nämner även kort att man som deltagare fortfarande har en chans att nyttja sin rabattkupong. Men vi försöker hålla en relativt lätt ton här för att inte verka för ivriga. 

 

Vi behöver tänka på att kunden precis har börjat ta del av vårt innehåll. Dessa mail målar en bild över vad kunden kan förvänta sig av oss. Därför är det en god idé att berätta lite om vilken typ av innehåll vi kommer skicka ut till kunden. Om vi har något återkommande program, om vi brukar skicka ut guider och vad de handlar om, eller om vi kanske planerar något annat event snart.

 

 

 

Frame 388

 

Många tror att pop-ups är något som skrämmer bort kunder och får en hemsida att verka ‘’spammig’’. Detta är för att många av oss själva råkat ut får hemsidor där pop-up:sen används och integrerats på helt fel sätt.

 

Vilken timing du ska använda i din pop up

Timing kan utan tvekan göra skillnaden mellan en irriterad kund och en ny sign-up. Det är som kund inte särskilt trevligt när man nästan direkt efter man kommit in på sidan möts av en pop-up. Det är som att du sätter på TV:n och ser att de visar en bra film – och så blir det reklam på en gång.

 

Så, för att se till att kunden inte stänger ner sidan och aldrig återvänder, behöver vi vara lite mer finkänsliga. Istället för att din pop-up aktiveras direkt när kunden kommer in på sidan, kan du ha en tidsfördröjning. Ta en titt på längden på din average session rate i google analytics och bestäm tidsfördröjningen därefter. Om kunden i snitt är inne på sidan i 35 sekunder innan de lämnar så kan du sätta up pop-upen så att den visas först efter 34 sekunder.

Detta gör att kunden får en chans att bekanta sig med dina produkter och varumärke innan du föreslår att de prenumererar för att få mer innehåll.

En annan bra regel att sätta upp för din pop-up är att kunden måste ha scrollat en viss % av sidan för att kunna trigga din pop-up. Detta gör att pop-upen inte triggas om kunden går in på sidan och går iväg från datorn/mobilen utan att faktiskt kolla på sidan.

Men timing är trots allt inte det enda som är viktigt. En e-postadress är för många av oss ganska personligt. Det är inte något man ger till vem som helst. Därför måste vi förklara fördelarna, vad kunden har att vinna på att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Det gäller även att kommunicera något som faktiskt är värdefullt för kunden. Hade inte det varit fallet hade det räckt med att ha en pop-up där det står ‘’Ge mig din e-postadress’’, men du håller säkert med om att det vore en dålig idé.

När vi talar som saker som är värdefulla för kunden menar vi främst 3 saker: 

  • Rabatter,
  • Tävlingar
  • Exklusivt content. 

Vad ska jag annonsera i min pop up?

 

Rabatter är ett givet lockbete som de allra flesta tar emot med glädje. Det är perfekt för kunden som är intresserad av dina produkter men inte blivit helt övertygad ännu. Så när du presenterar en rabatt finns det goda möjligheter att kunden motiveras till att ta steget och handla.

Dock är inte alla kunder beredda att handla ännu, även om de blir erbjudna en saftig rabatt. Men det betyder inte att vi ska ge upp, för de har redan visat visst intresse genom att kika på hemsidan.

Tävlingar är ett utmärkt sätt att få kunden att prenumerera. De är spännande, roliga och GRATIS. Det finns ingen risk för kunden och det kräver ingen ekonomisk investering. Att locka med att du kommer anordna tävlingar med presentkort, dina produkter eller vad som helst, visar även att du tar hand och värnar om dina kunder.

Kostnadsfritt exklusivt content fyller en liknande funktion som tävlingar. Det kan bestå av all möjlig intressant information relaterat till dina produkter som kunden kan tänkas uppskatta. Du kan exempelvis skicka ut djupdykningar inom olika produkter eller kategorier. Du kan skicka guider om hur man bäst, och på vilka olika sätt, kan använda dina produkter. The sky is the limit! 

Hur ska en pop-up se ut?

 

Att skapa en pop-up är som att skriva copy – åtminstone om du vill få effekt. Din pop-up, precis som din copy, ska vara levande, spännande och lätt att följa. Vi vill inte ha en stel pop-up som inte direkt föder ett intresse hos kunden. Målet är att kunden inte ska kunna låta bli att åtminstone observera pop-upen i sin helhet. Lyckas vi inte med detta är risken att kunden, direkt, stänger ner rutan – eller i värsta fall hela sidan.

Jag kommer inte gå in på djupet om hur man skriver bra copy – det hade inte fått plats i detta inlägg. Men två grundläggande principer som är särskilt viktiga är: tydligt erbjudande och lättläst.

Kunden vill veta direkt, helst för två sekunder sedan, vad det är du erbjuder. Var tydlig med fördelarna med ditt nyhetsbrev. Vad kunden kan förvänta sig om de prenumererar. Det är också viktigt att kunden slipper spänna ögonen för att läsa ditt budskap. Det ska gå lätt, fort och smärtfritt att absorbera hela pop-upen.

Här nedan ser du två pop-ups.

pkgojhrntkmg

pokujgh

 

 

Texten är exakt samma i båda. Bakgrunden är densamma i båda. Men som du säkert ser är en utav dem betydligt mer tillfredsställande för ögat. Den enda skillnaden är egentligen att den ena är mer levande. Detta eftersom nyckelord i copyn har fetmarkeras, färglagts eller fått en trevligare font. Dessa förändringar, som tog mindre än 1 minut, tar direkt pop-upen från tråkig och svårläst till trevlig ,lättabsorberad och konverterande.

 

Frame 387

 

Hittills har metoderna vi har gått igenom handlat om att nå folk som ännu inte prenumererar på dina nyhetsbrev. Men det finns faktiskt ett sätt att få nya prenumeranter genom dina nuvarande prenumeranter. Låt mig förklara.

Kanske är du redan bekant med det engelska begreppet ‘’referrals’’. Det innebär i sin enkelhet, att en nuvarande kund tipsar en obefintlig kund om din produkt. I utbyte får den nuvarande kunden, ibland även den blivande kunden, en belöning av något slag. Detta är en metod som har använts av mängder av företag inom alla möjliga branscher, ofta med stor framgång.

 

main-qimg-075277aad8b77b428808ae29cd2d3b18 (1)

 

 

Det finns flera faktorer som gör konceptet effektivt. Först och främst är det lockande för den befintliga kunden att helt gratis få något av värde. Det kräver heller inget stort engagemang eller tidskrävande insats för att fullfölja programmet. Det enda kunden behöver göra är att uppge sin vän, kollega eller familjemedlem e-postadress för att ta emot sin belöning.

 

Det är även lättare att övertala någon du känner, även om ni inte är särskilt nära, att en produkt är bra. Det händer oftare än vad vi kanske tänker på, att vi hör någon av våra vänner prata om en produkt – sedan en tid senare finner vi oss själva med samma produkt i handen. Detta beror på, oavsett om vi inser det själva eller inte, att vi litar på människor som vi känner – oavsett hur nära man är.

 

Tänk dig själv. När det ringer en telefonförsäljare, eller när någon säljare stannar dig på stan, är vi ofta skeptiska. Vi är kritiska, och även om vi lyssnar på vad de har att komma med försöker vi ofta lista ut vad haken är. 

Detsamma gäller för ditt företag. Även om du är Volvo eller IKEA kommer du aldrig stå lika nära dina kunder som människorna i deras liv. Du kommer helt enkelt inte kunna ha samma inflytande.

Därför har referrals potentialen att ha en mycket god effekt – oavsett vad du vill åstadkomma.

Hur referrals funkar i praktiken

Om du enkelt vill testa referrals kan du göra det snabbt. Om du inte är ute efter någon otrolig ökning av e-postlistan räcker det att du ber dina prenumeranter dela ditt nyhetsbrev. 

Det kanske låter dumt och du kanske undrar ‘’vem skulle göra det frivilligt’’. Och ja, de flesta kommer inte göra det. Men det räcker att några stycken, eller någon överhuvudtaget, gör det för att det ska kunna ha en effekt. Delar man exempelvis ett nyhetsbrev på Facebook kan det utan problem nå ut till hundratals människor. 

Om du planerar att göra ett nyhetsbrev där du ber dina kunder dela vidare innehåller till sina vänner finns det några få saker att tänka på. Framförallt bör du se till att nyhetsbrevet innehåller relevant innehåll som representerar ditt företag. Personen som aldrig mottagit något av dina nyhetsbrev behöver få en bra bild av det innehåll som du erbjuder. Lägg kärlek på att skriva en levande text och dela med dig av värdefull information som du tror kan få kunden att prenumerera. 

Vill du ta referrals till nästa steg behöver du implementera någon slags belöning. Främst för den nuvarande kunden som delar med sig till någon, men det är ännu bättre om även den obefintliga kunden får en belöning. 

Ett utmärkt sätt att belöna kunderna är genom att ge dem en av dina produkter helt gratis. Men om du inte vill ge bort det helt gratis kan du alltid lägga upp det så att kunden får en rabatt när den handlar nästa gång. 

Belöning kan såklart se ut på lite olika sätt och det beror på vad det är för produkt du erbjuder. Om du exklusivt erbjuder produkter med höga priser är det inte alltid aktuellt att ge bort gratis produkter. I dessa fall kan man exempelvis erbjuda rabattkoder, presentkort, gratis konsultationsmöte eller precis vad som helst som passar ditt företag. Det finns otroligt mycket utrymme för att vara kreativ här och det gäller att se till vad ditt företag har att erbjuda som kan vara värdefullt för kunden. Det behöver inte nödvändigtvis vara något som kostar dig något.

Glöm inte att alla gillar att dela med sig om häftiga och bra produkter som de använder. Kunden kommer inte tycka att du är jobbig som ber dem dela med sig till vänner, även om du inte erbjuder en belöning. Men belöningen kan i många fall vara det som ger den där lilla knuffen att faktiskt dela.

 

 

Frame 453

Du kan använda samtliga ovanstående metoder och ändå misslyckas med att få en bra e-postlista. För i slutändan är det innehållet i dina utskick som kommer avgöra om en kund fortsätter öppna, läsa, eller ens prenumerera på dina brev.

Tillvägagångssättet att skapa ett bra nyhetsbrev som människor vill prenumerera på är simpelt, men inte nödvändigtvist enkelt. Det är simpelt, för det enda du behöver göra är att erbjuda innehåll som din kundbas vill ta del av. Det är inte säkert att det är enkelt, eftersom det kan vara en utmaning att ta reda på precis vad det är din kundbas vill ha.

Bortsett från ett innehåll och copy som resonerar med kunden, finns det vissa saker som går hem hos de allra flesta. Däribland har vi

  • Guider
  • Tips
  • Q&A’s
  • Rapporter och granskningar
  • Intervjuer

Poängen är att det ska vara innehåll som har ett värde. Antingen har det ett direkt ekonomiskt värde genom giveaways och tävlingar. Men det funkar lika bra, ibland bättre, med värde i form av intressant innehåll som kan hjälpa kunden lära sig något. Bättre sätt att använda dina produkter/tjänster med mera.

Allt som kunderna ser som ‘’gratis värde’’ är allt mer anledning för dem att prenumerera, fortsätta prenumerera och tipsa sina vänner om ditt nyhetsbrev.

AVSLUTNING

Nu är det dags att välja någon av metoderna och implementera dem. Och var inte orolig, det är inte farligt att testa sig fram. Du kanske märker att en metod, eller approach, inte passar dig och ditt varumärke. Då är det bara att tänka om och testa igen.

E-postmarknadsföring är en oändlig process av att lyssna till kunderna och deras tendenser. För ingen kundbas är exakt lik den andra. Vi själva, som hanterar e-postmarknadsföringen för ett stort antal företag, märker dagligen hur olika metoder lämpar sig olika bra för olika företag. Annars hade våra dagar varit betydligt enklare. Men charmen med marknadsföring i helhet är, enligt mig, utmaningen och strävan efter att hitta unika lösningar på olika problem.

Med det sagt är de metoder vi nämnt idag relativt säkra kort. Alla kan implementera dem och de ger, om man utför dem rätt, alltid avkastning i någon form. 

Nu har du, om jag gjort ett dugligt jobb, byggstenarna för att bygga den mur som är din e-postlista. Det är bara att sätta igång och ‘’get to work’’.

Men, vill du vara säker på att muren byggs snabbt, att den bearbetas och blir en riktigt stabil mur som du kan glädjas av långsiktigt? Ta kontakt med oss så bokar vi ett möte.

Vi vet att e-postmarknadsföring är roligt – för en del åtminstone. Men vill du ha optimal resultat har du två alternativ:

  1. Spendera flera timmar om dagen, i flera år, för att lära dig hur man gör.

  2. Anlita någon som har flera års erfarenhet av e-postmarknadsföring och redan gjort de vanliga misstagen och lärt sig hur man optimerar sin e-postmarknadsföring för konvertering, kundrelation och tillväxt.

Boka möte

Vi ser fram emot att få arbeta tillsammans.

Leave a Comment