Kunskapskällan

Hur du sätter upp automationer som ett proffs

Skriven av R.I.M Marketing | Oct 6, 2022 1:58:04 PM

Leta efter flaskhalsar i din kundresa och mät vad som händer under din welcome series.

Sedan kan du bygga specifika automationer som reflekterar beteendet du ser.

Är det många som lämnar sidan? Då kan vi skapa en automation som fångar alla som varit aktiva på hemsidan senaste dagarna utan att köpa.

 

Har ni färre än 20% återkommande kunder - då bör ni satsa på post purchase och winback.

 

Upptäcker ni att X% av alla som köper en viss produkt får den bästa upplevelsen när de köper en matchande produkt? Då behöver vi ett upsell-meddelande som skickas direkt efter kundens köp.

 

Har ni en produkt som säljer bra fast har lägre konverteringsgrad?

 

Skapa då en automation som visar recensioner på produkten, hur produkten används i praktiken, mer information, kanske till och med ett erbjudande.

 

Har kunden tittat på er “Om oss”-sida flera gånger? Kanske läge att förklara vilka ni är bakom bolaget för att visa att ni är riktiga människor som bryr sig om sina kunder.

 

Och så vidare.


De ovannämnda exemplen är från olika bolag, i olika länder, med olika affärsmodeller - men olika fokus på design och copy. Men alla bearbetar sina kunder på sitt sätt, och det leder till ökad försäljning.

Med samma inställning kommer dina automationer att vara en väsentlig del av din försäljning och din strategi.

II vår ultimata guide för e-postmarknadsföring har vi skrivit vilka automationer som är väsentliga samt hur du sätter upp dem. Dessa automationer är inte på något sätt plattformsberoende utan du kan bygga dem i andra verktyg också.

Läs guiden här.

Vill du ha hjälp med att sätta upp dina automationer?