Hur du förbättrar dina mätvärden – Open rate / Click rate

Det finns många tecken som kan tyda på att din e-post marknadsföring inte går bra. Vi ser många exempel av detta dagligen. Men ta det lugnt, som experter kan vi allt om mätvärden och optimering.

Idag ska vi ta en liten närmare titt på hur R.I.M jobbar för att förbättra dessa marginaler.
e-postmarknadsföring

Nedanför ser du ett snitt på open rate och click rate som du vill hålla. Open rate är på 15% och click rate på 2%, beroende på din bransch såklart.





Innan vi börjar

Mätvärden bör man både ta på blodigt allvar, och med en nypa salt.

Det ser trots allt helt olika ut beroende på vilken industri du marknadsför i, hur etablerat ditt företag är och hur engagerade dina kunder är.

Dock så är dessa mätvärden det som skapar din inkomst, och de ljuger inte. Som tur är så finns det mycket man kan göra för att förbättra dom.

Open rate

Kärlek vid första ögonkastet eller direkt till papperskorgen?

Vi människor gör omedvetna beslut varje dag, och open rate är inget undantag. När du står i matbutiken och ska välja ut en tandkräm väger du nog sällan fördelarna och nackdelarna mot varandra, men ändå lyckas du göra ett väldigt snabbt val.

Varför är det så egentligen? Jag vågar inte tala för mycket om just tandkräm, men när det kommer till e-post marknadsföring så kan jag dela med mig lite av en ‘hemlig’ formel.

Allt hänger på din rykte och din headline.
 
Din auktoritet som varumärke växer allt efter tiden, men med varje headline behöver du tänka djupare. Det kanske verkar svårt när det enda påverkningsbara med open rate är en ämnesrad och en förhandsvisning på några ynka ord, men det går att säga mycket på några få bokstäver.

Se det ur kundens perspektiv för en sekund. Det plingar till i telefonen och en notis visar att hen har fått ny e-post. Kunden slänger en blick på det och bestämmer på en millisekund om det ska öppnas eller inte.

Du måste alltså finslipa ämnesraden och förhandsvisningen till att fånga uppmärksamhet på mindre än en sekund.

Men vad är det för kund? Vad vill hen ha ut från ditt företag?

Det är där du behöver sätta dig i kundens skor och tänka djupare. Du kan ditt företag och vet exakt varför en kund klickar på ett email. Det behövs bara sättas i ord så kommer din open rate explodera.

På R.I.M kombinerar vi djuptänkandet med A/B tester för att se vad som fungerar. Då kan vi ytterligare minska sökområdet för att hitta din perfekta målgrupp.
 

Click rate

Intresset växer

Grattis! Kunderna rullar in på e-posten och allt är som det ska. Men varför klickar dom inte till din sida?

Det är här det börjar bli klurigt. Det finns enormt mycket som spelar in på din click rate. Dina knappar kan vara för små, det kan vara för mycket text eller för lite, eller så kanske formateringen är dålig.

Det är här som kärlek och omtanke måste läggas. Allt måste vara perfekt för att kunderna ska klicka vidare. Färgerna ska vara matchade, bilderna ska vara tydliga och passande och texten ska gå i linje med ditt varumärke, budskap och story.

Det är därför vår beprövade strategi alltid fungerar. Med ditt samarbete skapar vi en blueprint för din story, en outline för design och en målgrupp för marknadsföringen. Det används för att ge liv åt alla dina e-poster så att kunderna blir bekväma och delaktiga i ditt varumärke.

Vill du veta mer om hur vi kan få din e-post marknadsföring i full växel?

Läs mer här.

Eller boka ett möte redan idag.

 

Leave a Comment