Hur blir en e-handel framgångsrik?

Du kan komma långt med en bra produkt, och du kan komma ännu längre genom att se över dina processer och anpassa dom efter dina kunder. 

hur blir en ehandel framgångsrik

Som e-handlare kan det dock vara svårt att sticka ut ur mängden när det finns så mycket annat att för kunden att välja på. Men med dessa fem knep kan du se till att ditt varumärke får en egen identitet, och att din kundbas och försäljning växer på ett hållbart sätt.

Så fortsätt läsa, idag ska vi gå igenom hur en e-handel blir framgångsrik.

E-postmarknadsföring

All e-handel använder e-postmarknadsföring till en viss grad, men det är många som inte utnyttjar kanalens fulla potential.

E-poster är ditt podium för kontakt med kunder. Via e-poster kan du sälja produkter, be om feedback, ha dialoger med kunder och lyfta fram dina exklusiva erbjudanden. Ingen annan marknadsföringskanal kan skryta om samma användbarhet.

Det som ofta skiljer en framgångsrik e-handel från en som står still är ofta hur bra e-postmarknadsföring de har, samt hur mycket energi de lägger på att ytterligare optimera deras utskick och automationer.

Se över dina flöden och nyhetsbrev. Hur ser dina performance analytics ut? 

Din riktlinje för försäljning med e-post ska vara mellan 15-30% av din totala försäljning, om den är långt under så finns det gott om utrymme att förbättras.

Bra e-postmarknadsföring gör så att:

  • Din försäljning ökar
  • Du får en dialog med dina kunder
  • Du enkelt kan samla in feedback och social presence
  • Kundrelationen blir starkare

Content

Bloggar, guider, artiklar, cases och närvaro på sociala medier. Allt går ihop för att urskilja dig från mängden och framhäva ditt varumärkes auktoritet i din bransch.

En stark contentstrategi sätter dig högst upp i Googles sökmotor vilket lockar likasinnade potentiella kunder till din hemsida. 

Om din contentstrategi innehåller t.ex en “Ultimat guide för överlevnadsutrustning” så kommer alla besökare som hittar till dig vara intresserade av dina produkter, det vill säga, om du säljer överlevnadsutrustning såklart.

Med bra fokus på content till din e-handel så kommer du se en stadig ökning av organisk söktrafik och du visar även för dina kunder att du har ett genuint intresse för dem och ditt varumärke.

Bra content gör så att:

  • Du dyker upp i sökmotorer
  • Kundrelationerna blir bättre
  • Du lockar rätt kunder
  • Din branding blir tydligare
  • Dina kunder gör reklam åt dig via delning

Copy

Bra copy är en större investering för en nystartad e-handel och en kritiskt del till att lyckas.

Sanningen är att du kan ha den bästa digitala närvaron i hela din bransch med en enorm budget för marknadsföring och content -- men om din copy inte håller måttet så kommer det inte generera dig någonting.

Din copy är din försäljare, men till skillnad från en säljare i en butik så behöver du bara göra en enda investering för copy som kommer sälja dina varor i flera år.

Många e-handlare väljer att ta tag i sin copy själva eller kasta tärningarna med en billigare frilansare från upwork eller fiverr. Detta kan gå hur som helst, men se till att din copy reflekterar budskapet som ditt varumärke vill utstråla, och även att mallarna följs till punkt och pricka för att få bättre försäljning.

Om din budget i uppstart inte räcker för en duktig copywriter finns det alltid som alternativ att be en byrå granska din copy senare. Det blir då oftast både lättare för copywritern och billigare för dig när underlaget redan finns på plats.

Bra copy gör så att:

  • Din försäljning ökar betydligt
  • Din branding blir tydligare
  • Du dyker upp i sökmotorer
  • Information blir lättare för kunder att förstå

CRO (Conversion Rate Optimisation)

För att din e-handel ska bli framgångsrik behöver du titta nära på hur besökare rör sig på din hemsida.

Varför lämnar dina besökare, vilken sida lämnar dom på och hur ser en typisk besökares resa ut?

Det finns ingen riktlinje för hur många procent av dina besökare som ska bli kunder. Enligt vissa studier ligger Besökare till kund siffran på ungefär 4.3%,  men det finns alltid utrymme att förbättra. 

Mycket av det tidigare nämnda faller in i CRO. Copy, bilder, e-poster, content, information, storytelling och personalisering är bara några av stegen du kan ta för att optimera din besökare till kund ratio.

Bra CRO gör så att:

  • Din försäljning ökar
  • Din recovery ökar
  • Ditt budskap blir tydligare
  • Användarupplevelsen blir bättre

Du kan läsa mer om CRO här i vår blogg.

SMS

En av de starkaste marknadsföringskanalerna för exklusiva erbjudanden och tidsbegränsade kampanjer.

SMS kan skryta om bäst open rates, click through rates och conversion rates av nästan alla marknadsföringskanaler. 

Med en open rate på 98% och en CTR på 19% så är SMS för bra för att inte använda. Så länge du inte spammar dina kunder och väljer dina utskick varsamt så kommer du få bra resultat med försäljning.

Med en SMS plattform som Jojka kan du integrera dina utskick till Klaviyo, Mailchimp eller Emarsys för att göra det enkelt i samma plattform. Jojka gör det även möjligt för dig att segmentera dina utskick, precis som e-poster, för att ytterligare personalisera upplevelsen för kunden.

Bra SMS-marknadsföring gör så att:

  • Din försäljning ökar
  • Din retargeting blir bättre
  • Kundupplevelsen blir bättre

 

Vill du ha hjälp med att växa din e-handel?

Vi är experter inom e-postmarknadsföring, CRO, content och copy. Du kan när som helst boka ett möte där vi går igenom dina processer och ser hur vi kan hjälpa dig.

Boka ett möte här.

Leave a Comment