Skip to content

Hemligheten till abandoned cart recovery och CRO

1. Gömda kostnader = Abandonment

Med gömda kostnader så är fraktkostnaden den vanligaste boven. Om kunden klickar på checkout och möts av ytterligare en hundralapp i kostnad så ökar risken att de lämnar sidan.

För att undvika detta:

Vad transparant med kostnaden. Om du har gratis frakt över en viss summa så lyft gärna fram det både på hemsidan och i dina abandoned cart e-poster. Om du inte har gratis frakt alls så kan det vara värt att överväga att veva in det i den totala kostnaden.

Om vi jämför så här:

Pris: 500 SEK + 50 SEK frakt

Pris: 550 SEK & Fri frakt

Kunder är mycket mer benägna att välja alternativ två eftersom vi människor rent psykologiskt triggas igång av ordet “fri” och “gratis”. Så pass mycket faktiskt, att det är en av de mest övertygande orden inom copywriting.

2. Kunden tvingas skapa konto

När kunder måste hoppa över hinder för att göra ett köp så blir konverteringsgraden mycket lägre.

Personligen är detta en deal-breaker för mig. Om jag är TVUNGEN att göra ett konto för att handla så kommer jag inte handla alls. Däremot är det alltid bra att ha det som alternativ för att göra nästkommande köp enklare.

För att undvika detta:

Gör det möjligt för kunden att handla utan konto, men gör det också tydligt att framtida köp blir lättare med ett konto. Då har kunden bollen i sina händer och kan välja hur de vill istället för att bli tillsagda och tvingade.

3. Komplicerad checkout

Din checkout bör vara så friktionslös som möjligt för att undvika att kunder hoppar av.

Om kunden kastas runt på flera olika sidor med upsells och cross sells så ökar risken att kunden kryssar bort ifrån din hemsida.

För att undvika detta:

Samla allt på samma plats för att inte skapa irritationsmoment för kunden. Upsells och cross-sells är viktigt, men det behövs inte en egen sida för att det ska konvertera bra.

Elgiganten har en bra process för detta:

2 Popups efter "lägg i kundvagn"

popup upsell

popup upsell 2

Enkel checkout

utcheck

Den enda nackdelen här är att de inte har ett upsell / cross-sell galleri i utcheckning.

Vid ett kamera köp finns det flera produkter som kan passa in, t.ex stativ, kameraväska, linsrengöring, mikrofoner, osv.

Att inkludera en slider med dessa produkter hade säkerligen ökat deras försäljning.

4. Säkerheten först

Nya kunder som kommer till dig är alltid skeptiska, och det är ditt jobb att försäkra dem om att inget fuffens är på gång.

Vi lär oss trots allt tidigt att inte ge ut våra kortuppgifter till någon, och det gäller även butiker som vi inte litar på. 

För att undvika detta:

En bra idé är alltid att inte gömma sig bakom varumärket. Flera e-handlare visar stolt upp att de är ägare och ansvariga för hemsidan. Om kunden kan sätta ett ansikte på varumärket så ökar tilliten markant. 

Se även till att ha med trust seals vid utcheckning. De finns till för att skapa förtroende och kan se ut så här:

safety seal

5. Långsam leverans

Mina två senaste beställningar har hamnat i denna kategorin och det var riktigt irriterande.

Första problemet skedde från en stor aktör i Sverige, de hade bytt både ägare och system vilket ledde till massa problem vid beställningar.

Min enkla beställning som skulle ta 3 dagar tog 5 veckor. Jag avbeställde den 4e veckan men det skickades ändå.

Den andra beställningen från en annan stor e-handel skulle ta 2-3 dagar. Det tog 8 dagar och skedde helt utan förklaring eller ursäkt (trots att jag frågade.)

Hur du undviker detta:

Ofta kan det såklart bero på oförutsedda händelser. Isåfall bör du informera kunden så att det inte leder till en avbeställning eller retur.

Om problemet ligger hos frakttjänsten bör du erbjuda alternativ för snabbare leverans. Det blir säkert mer kostsamt för kunden men åtminstone så ger du dem ett val.

6. Problem med hemsidan

Döda länkar, långsam performance och säkerhetsvarningar kan totalt sätta stopp för hela din försäljning.

Hur du undviker detta:

Jag vill inte tala för mycket om den tekniska biten, utan hänvisar dig hellre till experter i det området här.

För att spåra page performance och förbättra CRO så kan du använda dig av en tjänst som HubSpot eller optimizely.

Med rätt verktyg kan du spåra dina kunders rörelse på hemsidan och se vart problem uppstår. 

 

7. Bättre priser hos din konkurrens

Pris är ofta en avgörande faktor till om ett köp blir till, och det är inte ovanligt att kunden börjar kolla upp hur priset ser ut på andra sidor efter de har lagt produkten i varukorgen.

Hur du undviker detta:

Granska dina konkurrenter och se över deras priser. Du vill såklart inte göra en förlustaffär, men se till att prisskillnaden inte är allt för stor.

8. Mobila användare

Eftersom de flesta sidor och processerna skapas via en dator så är det lätt hänt att mobilanvändare blir bortglömda.

I många fall utgör mobilanvändare en majoritet av din trafik, därför är det viktigt att du anpassar alla sidor därefter.

Hur du undviker detta:

I princip alla CMS tjänster har ett integrerat sätt för dig att förhandsgranska som mobilanvändare. Gör det till en vana att all ny content som kommer på sidan blir förhandsgranskat för mobiler innan det går live.

Tack för ännu en Fredagsläsning

Vi hoppas att du har lärt dig något nytt

Kom ihåg att dina abandoned cart e-poster är sista försvarslinjen för recovery, men för att minska bounce rate och öka försäljning bör du gå till roten av problemet direkt.

Med hjälp av vår erfarenhet inom e-handel och marknadsföring kan du:

  • Minska bounce rate
  • Öka försäljning
  • Förbättra kundvården
  • Bygga vinstdrivande marknadsföringskanaler

Vill du veta mer om hur det går till? Boka ett möte med oss idag!

Vi ses igen nästa Fredag, ha en fin helg.

- Anton & RIM Teamet

 

Leave a Comment