Skip to content

Hamna i inkorgen nästa gång - varje gång

Untitled-63 copy (11) 01 Artboard 1

I måndags skrev en kund till mig och sade att det senaste nyhetsbrevet hamnade i hans spamkorg.

Detta är en av de absolut vanligaste frågorna jag får.

Jag loggade in på Klaviyo och såg detta:

     
Screenshot 2023-04-28 at 16.37.55

Jag svarade kunden att ett nyhetsbrev som får 35% open rates är hälsosamt. Det finns ingenting att oroa sig för.

Våra utskick kommer att alltid hamna i spamkorgen för enstaka individer. Att nyhetsbrevet fick en så hög open rate tyder på att nyhetsbrevet hamnade i inkorgen för majoritet av kundbasen. Därför sade jag till kunden att det troligen är en slump.

Det vore vansinnigt att fatta ett beslut och ändra någonting bara för att en kund av 40 000 inte fick sitt nyhetsbrev.

Men kunden känner sin verksamhet bättre än jag och bad mig att undersöka detta djupare.

Jag började titta på statistiken lite närmare och såg då detta:

Screenshot 2023-04-28 at 16.40.12
     

Vi hade hamnat i inkorgen på samtliga mailklienter förutom hotmail/outlook… Gissa vilken mailklient kunden använde.

Detta är långt ifrån allvarligt, men det är någonting som måste lösas snabbt innan det blir skadligt. Lite som att plocka ogräs innan hela trädgården är övervuxen.

Denna plan tog jag fram:

  • Exkludera alla outlook kunder
  • Ta fram ett segment med enbart outlook-kunder
  • Ta fram ett segment med enbart outlook-kunder som har öppnat ett mail de senaste 14 dagarna nyhetsbreven
  • Exkludera alla outlook-kunder från kommande utskick

Därefter måste vi bearbeta Outlook-kunderna enskilt.

Segmentet har följande regler:

Screenshot 2023-04-28 at 16.42.53

När vi får över 30% open rates med det här segmentet kan vi börja släppa in fler och fler outlook/hotmail kunder. Varje gång våra open rates hamnar under 20% tightar vi till reglerna mer så att vi exkluderar de inaktiva kunderna igen.

Vi upprepar den här processen tills våra open rates hos outlook/hotmail ligger i linje med de övriga mailklienterna.

Sedan kan vi släppa in dessa kunder igen till samma lista och fortsätta som vanligt.

Eftersom vår kund hittade problemet så snabbt så kan vi åtgärda detta fort. Vårt nästa nyhetsbrev fick dessa resultat:

Screenshot 2023-04-28 at 16.44.20

Hur funkar mailklienterna?

Mailklienternas (gmail etc) algoritmer är gjorda precis som vilken app som helst, för att skräddarsy kundupplevelsen. De mäter hur många av dina mottagare som öppnar sina mail, markerar de som lästa, svarar mailen, avprenumererar, anmäler som spam osv.

Högre engagemang = högre sannolikhet att hamna i inkorgen.

Lägre engagemang = mindre sannolikhet att hamna i inkorgen.

Därför är det superviktigt att hålla koll på sin prestation hos mailklienterna och att inte fortsätta skicka mail när de inte får något engagemang (speciellt i större volymer), eftersom detta kan vara förödande.

Blir du svartlistad är det oerhört svårt att återhämta sig.

Den gyllene frågan

Det ironiska är att frågan "Hur ser jag till att hamna i inkorgen?"

är fel fråga att ställa.

Att hamna i inkorgen är ganska enkelt.

Först måste du skicka innehåll som din målgrupp vill ta del av.

Sedan måste du vara ett varumärke som din målgrupp faktiskt vill interagera med.

That's it.

Om det däremot dröjer tre veckor för din kundtjänst att svara ett mail så spelar det ingen roll om du har DKIM och SPF uppsatt ordentligt. Kundbasen kommer inte att öppna ditt utskick.

Om du skickar nyhetsbrev till oengagerade kunder så spelar det ingen roll hur många bilder eller länkar du har använt.

Om du säljer dåliga produkter, vridit sanningen lite i din marknadsföring, gett kunden en dålig upplevelse osv... då spelar det ingen roll hur bra ämnesrad du har.

De enda frågorna du bör ställa och jobba mot är "Hur kan jag se till att vara ett varumärke som våra kunder älskar?" och "Hur kan jag skicka så bra innehåll som möjligt?"

Du kommer aldrig behöva oroa dig för spamkorgen igen om du jobbar utefter dessa frågor.

Sista tankar

Ibland kan det vara skönt att ha någon i sitt lag som kan hjälpa till med de här frågorna och ta ansvar för det. Boka ett möte nedan om du vill utforska dina förutsättningar. 

 

Leave a Comment