Hur funkar mailklienterna?
Mailklienternas (gmail etc) algoritmer är gjorda precis som vilken app som helst, för att skräddarsy kundupplevelsen. De mäter hur många av dina mottagare som öppnar sina mail, markerar de som lästa, svarar mailen, avprenumererar, anmäler som spam osv.
Högre engagemang = högre sannolikhet att hamna i inkorgen.
Lägre engagemang = mindre sannolikhet att hamna i inkorgen.
Därför är det superviktigt att hålla koll på sin prestation hos mailklienterna och att inte fortsätta skicka mail när de inte får något engagemang (speciellt i större volymer), eftersom detta kan vara förödande.
Blir du svartlistad är det oerhört svårt att återhämta sig.
Den gyllene frågan
Det ironiska är att frågan "Hur ser jag till att hamna i inkorgen?"
är fel fråga att ställa.
Att hamna i inkorgen är ganska enkelt.
Först måste du skicka innehåll som din målgrupp vill ta del av.
Sedan måste du vara ett varumärke som din målgrupp faktiskt vill interagera med.
That's it.
Om det däremot dröjer tre veckor för din kundtjänst att svara ett mail så spelar det ingen roll om du har DKIM och SPF uppsatt ordentligt. Kundbasen kommer inte att öppna ditt utskick.
Om du skickar nyhetsbrev till oengagerade kunder så spelar det ingen roll hur många bilder eller länkar du har använt.
Om du säljer dåliga produkter, vridit sanningen lite i din marknadsföring, gett kunden en dålig upplevelse osv... då spelar det ingen roll hur bra ämnesrad du har.
De enda frågorna du bör ställa och jobba mot är "Hur kan jag se till att vara ett varumärke som våra kunder älskar?" och "Hur kan jag skicka så bra innehåll som möjligt?"
Du kommer aldrig behöva oroa dig för spamkorgen igen om du jobbar utefter dessa frågor.
Sista tankar
Ibland kan det vara skönt att ha någon i sitt lag som kan hjälpa till med de här frågorna och ta ansvar för det. Boka ett möte nedan om du vill utforska dina förutsättningar.