Skip to content

E-handel: Klaviyo VS Mailchimp

Som e-handlare finns det många valmöjligheter för e-postmarknadsföringstjänster, och en enkel Google sökning kommer nästan alltid leda dig till Klaviyo eller Mailchimp. Men hur skiljer de sig åt och vilken ska man använda? Fortsätt läsa så ska vi gå igenom fördelar och nackdelarna med båda tjänsterna så att du kan komma igång med din försäljning.

Vad är Klaviyo?

Klaviyo är en 360 plattform för utskick, automationer, kundsegmentering och försäljning, och det som Klaviyo gör, görs väldigt bra.

Det krävs inga integrationer eller tillägg för att få ut det mesta av Klaviyo, allting är centraliserat och görs direkt i plattformen.

Klaviyo förenklar flera kritiska steg för din e-handel, så som att bygga kundlistan, personalisera utskick och bygga relevanta automationer. Plattformen erbjuder också detaljerade analyser för alla dina flöden, nyhetsbrev och former så att du enkelt kan optimera och A/B testa.

Klaviyo passar bra för alla varumärken och är enkelt att komma igång med. Alla funktioner är direkt synliga när du loggar in och kommer med flera resurser om hur du kan t.ex bygga ett flöde på bästa sätt vilket gör det nybörjarvänligare.

Klaviyo integreras enkelt med shopify och stödjer flera funktioner för att öka försäljning.

Klaviyo fördelar

  • Avancerad segmentering
  • Avancerade Automationer
  • Mer värde för pengarna
  • Listuppbyggnad
  • Användarvänligt
  • Detaljerade rapporter

Klaviyo nackdelar

  • Dyrare än Mailchimp
  • Brantare inlärningskurva för de avancerade funktionerna

Varför välja Klaviyo?

Trots att Mailchimp nästan är 10 år äldre än Klaviyo så har Klaviyo lyckats ta över som plattformen man väljer om man vill göra en satsning på e-postmarknadsföring. 

Klaviyo är anpassat för e-handel och försäljning där både gränssnittet och funktionerna stöttar det direkt. Det är även lätt att komma igång med för de som inte är vana, men något svårare att bli mästare på. 

De grundläggande funktionerna så som automationer och segment tillåter även avancerad anpassning som kräver mer teknisk expertis men oftast ger mycket bättre resultat.

Vad är Mailchimp?

Mailchimp är en plattform för utskick som tillåter enklare automationer och segmentering. De har flera olika prisplaner beroende på dina behov och även en gratisversion som tillåter dig att skicka nyhetsbrev, dock inte automationer eller användning av templates.

Mailchimp är en ganska bra CRM för den som vill prova på e-postmarknadsföring och alla grundläggande funktioner för en billig peng. Dock så är plattformen relativt begränsad och kan i vissa fall motarbeta dina större mål och ambitioner när tiden väl kommer för att växla upp med din e-postmarknadsföring.

Mailchimp fördelar

  • Billigt
  • Över 250 integrationsmöjligheter

Mailchimp nackdelar

  • Grundläggande automationer
  • Komplicerat gränssnitt

Varför välja Mailchimp?

Mailchimp fungerar bra för dig som vill doppa tårna i e-postmarknadsföring. Flera grundläggande funktioner finns tillgängligt så att du kan prova på hur hela upplägget fungerar för framtiden.

Vilken ska man välja?

Jag ser Mailchimp mer som en inkörsport till Klaviyo än en fristående plattform för e-handlares e-postmarknadsföring. Den håller måttet för den som precis har kommit igång och har en mindre kundlista och vill lära sig first-hand hur utskick och automationer fungerar.

Klaviyo gör allt som Mailchimp gör fast bättre till ett högre pris. Valet handlar egentligen om hur mycket du vill satsa på e-postmarknadsföring vilket, i vår någorlunda vinklade åsikt, borde vara all-in.

E-postmarknadsföring är en av de mest värdefulla kanalerna du kan använda som e-handlare för att driva direkt försäljning och bygga kundrelationer, och pengarna som investeras i plattformen kommer ge en direkt respons tillbaka.

 

Vi hjälper e-handlare att komma igång med vinstdrivande automationer, anpassade segmenteringar och relevanta utskick för att direkt öka din försäljning. 

Vill du också komma igång? Boka ett möte med oss idag.

Leave a Comment