Skip to content

Därför ska du jobba med personalisering i din e-postmarknadsföring

Faktum är att den inte är helt ointressant för alla, även om den råkar vara det för dig. Du tillhör helt enkelt inte den gruppen som är intresserad av pelargoner, fiskespön, hälsokost eller vad det än är reklamen vill sälja till dig. 

Tro mig, företaget som skickar reklamen vill inte nå ut till dig som inte är det minsta intresserad av deras produkter. De har helt enkelt inte förmågan att, bara genom att se din address, avgöra vad du har för preferenser. De skickar bara ut sin reklam och hoppas på det bästa. Något som är rena stenåldern i jämförelse med e-postmarknadsföring. 

För om du inte bryr dig om att sälja, växa din maillista, bygga starka relationer med dina kunder eller tillväxt i allmänhet, då kan du sköta din e-postmarknadsföring precis som fysisk brevreklam: ‘’skicka iväg något och hoppas på det bästa’’. Men om du vill ta din e-postmarknadsföring till en ny nivå av personalisering har du precis de byggstenar du behöver.

Nyckeln till framgångsrik e-postmarknadsföring

 

Nyckeln till framgångsrik e-postmarknadsföring är ett personaliserat budskap som är relevant och nyttigt för kunden. Allt du behöver för detta är att lära känna kunden. Och nej, du behöver inte lägga till dina kunder på Facebook eller följa dem på LinkedIN. Allt du behöver för att ‘’lära känna’’ dem är att kolla på statistiken. 

Är din kund man eller kvinna? När handlade din kund senast och vad? Är din kund en kvinna som har handlat 5 gånger från kategorin ‘’Badkläder’’? Då ska denna kunden självklart vara den första som får höra om din nya bikinikollektion.

Samtidigt vill troligtvis inte din manliga kund som endast handlat från kategorin ‘’Jakt & Fiske’’ ta del av något som har med kvinnliga badkläder att göra.

Egentligen är det ganska simpelt. När du skapar dina mail ska du alltid utgå ifrån vad du tror att kunden vill ha.

Personalisera din kommunikation

 

Men om du verkligen vill ta dina mail till ‘’nästa nivå av personalisering’’ räcker det inte bara med att segmentera dina utskick till olika grupper. Du behöver även kommunicera på ett personligt sätt.

Du ska inte gömma dig bakom ditt varumärke. Fall inte i fällan att försöka uttrycka dig på ett alldeles för avancerat sätt. Alldeles för många företag tror att detta får dem att framstå som seriösa, professionell och ofelbara. Men även om det ser snyggt ut, samt att den promille av dina kunder som är svenskalärare kanske uppskattar det, kommer det inte resonera med dina kunder på bästa sätt. För poängen med copywriting, att sälja med text, är att förmedla ditt erbjudande eller budskap på ett lättförståeligt och personligt sätt. 

 

Ett knep är att du föreställer dig att du skriver till din vän och ska dela med dig om något som du bara vet att han eller hon kommer att vara intresserad av. Detta brukar göra det enklare att uttrycka sig på ett sätt som är mer känslofyllt och levande. Samtidigt undviker man, som man oftast gör när man pratar med vänner, att använda onödigt stora ord eller fraser. 

 

En annan populär metod är att skriva som om ett barn ska kunna läsa och förstå dina texter utan att behöva springa och be mamma eller pappa översätta. Även om de flesta som tar emot dina mail kommer ha en god läsförståelse, finns det anledning att uttrycka sig med enklare svenska.

Framförallt beror det på att människor inte öppnar nyhetsbrev och liknande för att få intellektuell stimulans. De öppnar för att snabbt, smidigt och smärtfritt höra vad du har att säga och vad för nytt erbjudande du kommer med. Därför är det till din fördel att vara rak på sak och inte gömma dig bakom svåra ord. Ingen kommer handla av dig för att du uttrycker dig akademiskt. De kommer handla av dig för att du kommunicerar något som resonerar med dem på ett personligt sätt.

Data är, som vi försökt förmedla i denna text, ett otroligt värdefullt verktyg. Det hjälper oss bättre förstå vad våra kunder letar efter, vad de har för tendenser och vilka de är – och det är först då kan vi leverera ett verkligen personligt innehåll.

Leave a Comment