Skip to content

Därför ska du jobba med SEO och bloggar

Search Engine Optimization (SEO) - Vad är det?

Allting som går att söka sig fram till på Google behöver SEO.

Din homepage, dina tjänster, din “om oss” sida… ALLT behöver någon form av nyckelord och SEO kunskap för att kunna hamna rätt hos sökmotorer.

Googles algoritm söker igenom hela internet för att hitta relevant innehåll till relevanta söktermer och utan bra SEO dyker du helt enkelt inte upp i sökningar, vilket istället tvingar dig till att betala ut pengar för att driva in trafik till din hemsida via Facebook, Google ads eller nåt liknande.

Många e-handlare prioriterar inte SEO för att det inte ger en direkt ROI, utan det tar istället en längre tid innan man ser bra resultat.

SEO är dock mer eller mindre ett måste för att växa inom e-handel, annars måste du förlita dig på att pengar måste ut för att pengar ska komma in. SEO har en större initialkostnad, men ger mycket bättre resultat down the line.

Så hur rankar man högt i sökmotorer?

Vad är bloggar och varför är det viktigt?

Det bästa sättet för dig att öka organisk trafik och stärka din branding.

En blogg kan byggas för två syften som även kan (och bör) kombineras…

  1. Bloggar med bra SEO för att driva organisk trafik.
  2. Bloggar som hjälper dina kunder/besökare med relevant information.

Sen finns det såklart flera underkategorier du kan använda dig av för att få rätt leads till din hemsida. 

  • Vet besökaren redan om din produkt/tjänst eller är detta något nytt?
  • Är syftet med artikeln att få besökaren att göra ett köp eller bara ge ut information?
  • Är besökaren redo att handla men håller på att jämföra mellan olika sidor?
  • Har du spännande nyheter som du vill att dina kunder ska ta del av?

För oss på RIM så vill vi gärna att det ska bli gjort rätt, d.v.s kombineras och anpassas.

Det finns egentligen ingen anledning att INTE göra en SEO-vänlig blogg för dina existerande kunder, men många företag gör fortfarande det på grund av brist i kunskap eller tid.

Detta är såklart inte så konstigt. SEO är inte lätt att göra rätt, och det tar en längre tid innan du kan se mätbara resultat av ditt arbete.

Däremot så blir resultatet mycket bättre än någon annan form av inbound marknadsföring, då kunder och besökare flockar till din hemsida helt självmant utan att du behöver sträcka ut din hand.

Det är lite som i en fysisk butik; om du hade stått utanför och snurrat en skylt som visar dina deals eller om besökarna helt enkelt kommer in självmant för att de redan vet att du är bra. Vilken besökare tror du hade vart mest benägen att göra ett köp och bli en kund?

Missa inte vår blogg!

Hur skriver man och sköter en blogg på rätt sätt?

Bloggen behöver dock uppdateras kontinuerligt. Att starta en blogg och publicera X antal bloggar och sen glömma det kommer inte ge dig någonting. För dig som siktar mot stjärnorna med din e-handel så är det ett livslångt åtagande, men låt inte det skrämma dig.

Du behöver inte posta flera bloggar i veckan för att se resultat - det finns inget magiskt nummer. Du kan posta 2 i veckan eller 1 i månaden, du kommer fortfarande se resultat, men inte lika fort.

En bra grund för SEO utan att gå in för detaljerat är att skriva artiklar som svara på dina besökares brinnande frågor.

Om du säljer musikinstrument som exempel så hade du kunnat skriva en artikel om “Hur man strängar en gitarr” eller “Bästa förstärkaren 2021”

Du kan även skriva guider i form av “Piano: Lär dig 10 låtar på 10 minuter.”

Som sagt så finns det enormt många syften till varför du ska ha en aktiv blogg, och egentligen ingen anledning till varför du inte ska ha det.

Tänk dig att du har en besökare som är redo att göra ett köp, men en bit avgörande information saknas på din hemsida. Besökaren googlar då antagligen sig fram till den relevanta informationen - och se där! Den sidan hade samma produkt för ett liknande/billigare pris och du tappade en kund.

 

För att sammanfatta

En blogg är det som ger dig bäst resultat i SEO, men du behöver också anpassa dina meta-taggar och din copy på hemsidans sidor för att förstärka dina nyckelord och sökfraser. 

 

Dessutom så ger en blogg ditt varumärke en identitet. Du blir alltså mer än bara dina produkter och det som syns på homepage. Du får helt enkelt en röst och en ton som ökar förtroendet för dina kunder och gör dom mer benägna att handla hos dig.

Trots allt så säger vi ofta att man ska använda alla marknadsföringskanaler för att få bästa resultat, och både bloggar och e-post kan man se som de två viktigaste pelarna i det sammanhanget.

Leave a Comment